Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Mecanismul intermediar

Gandul

SCANDAL ÎN PARLAMENTUL EUROPEAN. Dezbatere pe marginea situaţiei POLITICE din ROMÂNIA: Viviane Reding propune un nou mecanism de verificare a JUSTIŢIEI din toate statele membre UE

Se arata, printre altele, ca:

English: European Commissioner Viviane Reding

English: European Commissioner Viviane Reding (Photo credit: Wikipedia)

UPDATE 17.38 Andreas Mavroyiannis, din partea consiliului UE, îl parafrazează pe Socrate: „Democraţia vine din neschimbarea regulilor democratice în funcţie de oportunismul politic”. Dezbaterea privind situaţia politică din România s-a încheiat.

UPDATE 17.30Viviane Reding: „Dezbaterea de astăzi a fost condusă foarte mult de atitudini de interes politic. Atunci când se atacă statul de drept, indiferent de culoarea politică a guvernului, CE trebuie să rămână fermă în acţiunile pe care le întreprinde. Şi în trecut a fost aşa. În 2009, eram comisar pentru telecomunicaţii şi am înceut o procedură infringement împotriva României. Pe atunci era o coaliţie de dreapta care dăduse o OUG pentru a-l îndepărta din funcţie pe preşedintele autorităţii telecom”.

„Vreau să trag două învăţăminte. În primul rând avem nevoie de o abordare independentă a acestor probleme. Respectarea statului de drept nu are nicio legătură cu partidele aflate la putere. Justiţia trebuie să fie oarbă, trebuie să reacţioneze numai la statul de drept şi la punerea sa în pericol. Vedem că nu avem mecanisme eficiente în UE pentru a îmbunătăţi funcţionarea statului de drept mai eficient. Haideţi să fim sinceri: suntem foarte stricţi în legătură cu criteriile de la Copenhaga, cele de pre-aderare. Odată ce un stat a aderat la UE, se pare că nu mai avem niciun instrument de a verifica dacă toate aceste valori mai rămân în picioare. Procedurile de infringement sunt prea tehnice şi complicate”, a mai spus Reding.

„Doresc ca împreună cu PE şi miniştrii de Justiţie să instaurăm un mecanism intermediar de măsurare şi comparare a eficienţei sistemelor judiciare din toate statele membre. Experţii dezvoltă acum un fel de tablou de bord pentru justiţie, care să fie aplicabil la toate statele membre”, a anunţat comisarul european pentru Justiţie.”

Dar sa vedem si interventiile europarlamentarilor nostri, D-na Corina Cretu si Dl. Cristian Preda:

– D-na Corina Cretu

Interventia din plenul Parlamentului European privind situatia politica din Romania

– Dl. Cristian Preda

La PE (119) – despre situaţia din România

Recomand citirea integrala si in original a tuturor articolelor.

Dupa parerea mea, cred ca e prea mult spus ca a fost un scandal. A fost o dezbatere. O dezbatere in care destui au criticat-o pe D-na Reding. Dar, pe buna dreptate, cred eu, multi nu au inteles rostul acestei dezbateri despre situatia politica din tara noastra. Sincer sa fiu, nici eu n-am inteles prea bine. Nu spun ca nu e bine sa existe dezbateri, e chiar foarte bine. Dar aceasta, intitulata pompos „despre situatia din Romania”, nu a adus nimic nou: s-au reiterat punctele de vedere cunoscute, cele ale PPE si cele ale PES si ALDE, principalele formatiuni politice europene. S-au mai facut referiri si la situatia din Ungaria. La sfarsitul acestei reuniuni D-na Reding trebuia sa traga o concluzie generala, ca sa zic asa. Si aceasta e cea pe care am evidentiat-o mai sus.  Reiau aspectul evidentiat de D-na Reding, ca sa fie si mai clar si ca sa fixam ideile:

„Haideţi să fim sinceri: suntem foarte stricţi în legătură cu criteriile de la Copenhaga, cele de pre-aderare. Odată ce un stat a aderat la UE, se pare că nu mai avem niciun instrument de a verifica dacă toate aceste valori mai rămân în picioare. Procedurile de infringement sunt prea tehnice şi complicate”, a mai spus Reding.

Doresc ca împreună cu PE şi miniştrii de Justiţie să instaurăm un mecanism intermediar de măsurare şi comparare a eficienţei sistemelor judiciare din toate statele membre. Experţii dezvoltă acum un fel de tablou de bord pentru justiţie, care să fie aplicabil la toate statele membre”

Riscul ar fi o concentrare prea mare a Puterii in mana Comisiei Europene, care s-ar constitui intr-un fel de tribunal suprem ce ar judeca statele membre. Si asta in conditiile cresterii politizarii Comisiei, lucru care, printre altele, n-ar mai putea exprima cerinta ca membrii acesteia sa ramana deasupra intereselor nationale. Insa exista si un alt aspect: o astfel de Comisie ar putea judeca lucrurile printr-o prisma ideologica si de afinitati politice, deci nu ar mai putea fi impartiala. Si atunci cum ar mai putea fi Justitia „oarbă, trebuie să reacţioneze numai la statul de drept şi la punerea sa în pericol”, cum spunea D-na Reding. In general vorbind, crearea unui astfel de mecanism comporta riscuri serioase pentru democratia de pe continentul nostru. Pentru ca s-ar putea ajunge la impunerea unui dictat unor state membre, lucru care ar putea sa fie rau vazut in tarile respective, de catre cetatenii acestora, cu consecinte politice incalculabile. Mai ales in conditiile deloc fericite in care, datorita crizei economice actuale, euroscepticismul creste. In Romania, spre exemplu, cetatenii nu au fost intrebati daca doresc sau nu integrarea in Uniunea Europeana. S-a facut de catre intreaga clasa politica o propaganda puternica in favoarea integrarii, prezentandu-se lucrurile foarte in roz si mergand pe ideea ca „o sa fie mai bine”. Oamenilor nu li s-a explicat exigentele pe care trebuie sa le indeplineasca tara, odata primita in UE. In general vorbind, imaginea creata a fost ca UE e un loc mirific, un fel de paradis. Si ca odata intrati, Romania va merge fara nicio problema catre „noi culmi de civilizatie si progres”, de la sine. Altminteri ar ramane in asa zisa „zona gri”. Cam asa a fost prezentata intrarea Romaniei in UE. Mi-e teama ca Uniunea Europeana, in ansamblul ei, nu este suficient de matura inca pentru ca sa suporte noi constrangeri si exigente, pe langa austeritatea, din punct de vedere economic, pe care si asa o suporta foarte greu. Aceasta criza economica si financiara ii demonstreaza cetateanului european ca UE nu este conditia sine qua non pentru ameliorarea situatiei sale si a conditiilor sale de viata. Eu cred ca este de ajuns aceasta criza, care, speram, se va termina mai repede. Nu cred ca mai avem nevoie si de o alta. Or, partea proasta in ceea ce priveste propunerea D-nei Reding este ca aceasta pare a fi generatoare de noi crize in interiorul Uniunii. De aceea lucrurile trebuie tratate, cred eu, cu mare grija. Si cred ca mult mai bine, mai eficient ar fi daca ar prima dialogul, nu auditul judiciar pentru statele membre. Nu cred ca „a face ordine cu nuiaua in clasa”, de catre Comisia Europeana, desigur, ar fi cea mai potrivita politica pe care Uniunea Europeana ar putea s-o adopte. Or, cam asa pare propunerea D-nei Reding.

Important este ceea ce nu s-a dezbatut serios niciodata, asa cum a fost aceasta dezbatere despre situatia din Romania. Si anume problemele de fond ale Uniunii Europene si ale statelor sale membre: criza economica actuala, saracia, somajul masiv (spre exemplu in Spania, Grecia), disperarea, sinuciderile. Sa nu uitam ca nu nerespectarea principiilor statului de drept au adus in prim-panul vietii politice din Grecia partide extremiste, disperarea. Sa nu uitam celebra remarca a D-nei Merkel ca nu o intereseaza Grecia, dar, in schimb, ii e foarte mila de greci… Situatia economico-sociala dificila de pe continent este trecuta sub tacere. In schimb UE ne serveste acest film prost: dezbaterea in PE despre „situatia din Romania”, nici pe departe atat de grava precum a lasat D-na Reding sa se inteleaga. Ingrijorator este ca problemele de fond sunt ignorate. Iar aceasta dezbatere „despre situatia din Romania” pare o diversiune menita sa abata atentia de la adevaratele probleme, pe care le-am amintit mai sus, cu care se confrunta Uniunea, Zona Euro. Probleme si situatii care ar putea avea consecinte mai grave decat euroscepticismul: cresterea neincrederii in democratie, pe fondul agravarii lor. Iata riscul cel mai mare, dupa parerea mea, cu care se confrunta, in prezent, Uniunea Europeana.

Revin la ceea ce am aratat mai sus, si anume ca UE, in ansamblul sau, nu e inca suficient de matura: este disfunctionala din multe puncte de vedere. Armonizarea legislatiei nationale cu cea stabilita la Bruxelles este dificila si aproape inaplicabila pentru toate statele membre. O disfunctionalitate majora ar fi chiar euro si Zona Euro. Precum si Spatiul Schengen, daca o tara, precum Romania, care indeplineste criteriile tehnice, singurele valabile, prezinta dificultati artificial create in ceea ce priveste integrarea in Schengen. Tot in felul acesta se explica nerespectarea Criteriilor de Convergenta de la Maastricht. Or, ceea ce se dezbate, si asta e marea mea nedumerire, nu se refera la aceste probleme, de fond, mereu trecute sub tacere sau pe un plan secund. Si se creaza false probleme pentru a fi dezbatute, tocmai pentru a ocoli dezbaterile care conteaza cu adevarat pentru soarta acestei Uniuni. Asta e cea mai mare dovada de imaturitate. Si acesta este motivul pentru care nu se poate rezolva chestiunea crizei si ca nu se intrevad solutii pentru iesierea din criza economica actuala.

Nu vroiam sa vorbesc aici despre situatia din Ungaria si sa fac o comparatie cu Romania. Dar pentru ca s-au facut referiri voi spune cateva cuvinte. In primul rand trebuie sa fie foarte clar pentru toata lumea ca in Romania a invins democratia si nu Comisia Europeana, Dl. Barroso sau D-na Reding. Si aceasta e cea mai mare deosebire fata de situatia din statul vecin: in Ungaria democratia a fost invinsa, iar Comisia Europeana, Dl. Barroso, D-na Reding n-au obtinut nicio victorie. Si acest lucru e deosebit de trist, ca intr-un stat membru democratia a fost invinsa, iar Comisia Europeana pare a se face ca ploua. Despre aceste aspecte importante, D-na Reding nu a binevoit sa ne vorbeasca, decat tangential si fara sa spuna lucrurilor pe nume, in adevar. Dar democratia a fost invinsa in Ungaria (doresc sa nu fie asa si sa gresesc eu cand afirm lucrul asta) nu pentru ca Ungaria n-ar fi fost stat de drept, ci din cauza situatiei economice a Ungariei si a riscului ridicat de intrare in incapacitate de plata a acestei tari! Nu neg dorinta lui Orban de a fi un conducator cu puteri depline. L-am criticat foarte dur pe Viktor Orban pe acest blog. Insa Orban mi s-a parut, mai ales in ultima vreme, un om nemultumit. Nemultumit de UE! Si de politicile sale, si de modul sau de functionare. A vorbit de transformarea Ungariei „intr-o colonie”, perceptie ce exista si in Romania, la cetatenii romani. A respins FMI, datorita politicilor sale de austeritate. Despre aceste lucruri de ce nu a vorbit stimata D-na Reding? De ce nu se dezbat aceste probleme, care chiar ca pot sa puna in pericol UE, si chiar pacea pe continent?

Ce fel de Europa construim?

Anunțuri

Septembrie 13, 2012 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 comentarii »

  1. […] on Sa fie bine ca a nu fie rau – …olimpiu65 on Sa fie bine ca a nu fie rau – …Mecanismul intermedi… on Sa fie bine ca a nu fie rau – …Theodora on Sa fie bine ca a nu fie rau – …the […]

    Pingback de O picatura de miere intr-un ocean de dezamagire – Capra lui Basescu moare dar nu se preda « Hai ca se poate! | Septembrie 13, 2012 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: