Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Despre lumea islamica…

Nu cred ca lucrurile stau chiar asa…

Eu cred ca trebuie aratate doua lucruri:

1.  nu toti musulmanii sunt fundamentalisti, jihadisti, teroristi;

2. sunt multi din lumea islamica doritori de modernizare si dezvoltare.

Situatia actuala reflecta un decalaj foarte mare de dezvoltare intre Europa, pe de o parte, si tarile islamice din Nordul Africii (si nu numai acestea) pe de alta parte. Aceste tari, dominate de islamism si regimuri totalitare au ramas mult in urma. Din aceasta cauza acolo saracia este mare. Lucrul acesta poate determina un urias val de emigranti din aceste tari catre Europa. A existat si pana acum o imigratie din tari islamice in Europa. O imigratie suportabila sub aspect economic, social si cultural. Trebuie facuta precizarea ca aceste tari nu sunt membre UE. Dar sa ne gandim ce ar fi, ce s-ar putea intampla in viitor, daca decalajele existente intre Europa si aceste tari se vor mari foarte mult. Emigratia din aceste tari spre Europa va spori si mai mult. Pe de alta parte, mizeria in aceste tari arabe se va accentua si mai mult. Or, pentru ca aceste tari sa poata avansa trebuie sa fie ajutate. Asa cum arata marele economist american Simon Kuznets cresterea economica moderna trebuie sa se raspandeasca si in tarile cu performante „cu mult sub nivelurile minime in raport cu potentialul tehnologiei moderne”. Si tot el arata, printre altele, ca pentru asta trebuie sa existe un ritm ridicat de transformare structurala si schimbari importante in  sectoarele care ating viata si comportamentul oamenilor. Iata de ce Primavara araba e un lucru important: este un prim pas pentru atingerea acestor obiective. Vitale pentru Europa. Europa nu are nevoie de tari slab dezvoltate in Africa, ci are nevoie de debuseuri pentru a-si promova produsele si de parteneri economici. In caz contrar va avea parte doar de o emigratie din aceste tari care nu va mai putea fi, la un moment dat, suportabila, dezvoltand curente extremiste si xenofobe pe batranul nostru continent. O asemenea emigratie masiva din tarile islamice spre Europa poate distruge cultura europeana si vor fi multi, nu neaparat de extrema dreapta, care se vor opune unui astfel de fenomen. De aceea nu ne putem impiedica de Al Qaeda. Ci trebuie sa stimulam, sa capacitam toate fortele progresiste din aceste tari in vederea modernizarii Nordului Africii si nu numai. Oamenii acestia trebuie sa inteleaga faptul ca ramanerea in urma, daca va continua, nu va insemna decat rau pentru tarile lor. Pentru Europa va insemna un potential pericol, inclusiv terorist. D-na. Cretu spune:

„Schimbarea regimurilor autoritare din Egipt, Libia și Tunisia a fost un lucru foarte bun. Acestea au căzut pe fondul unor nemulțumiri legitime ale cetățenilor. Doar că particularitățile zonei, care au scăpat la o primă analiză, i-au făcut pe mulți să creadă că evoluțiile vor urma scenariul din Europa de Est: democratizare, reforme politice, economice și sociale, deschidere către noi valori etc. Realitatea este alta.”

Tocmai asta e si ideea: „democratizare, reforme politice, economice și sociale, deschidere către noi valori, etc”, pentru ca fara astfel de schimbari aceste tari risca sa se afunde si mai mult in mizerie. Un comentator – Karakas – spune: „Tarile astea trebuiau lasate sa se dezvolte natural, dar diavolul nu doarme niciodata”. Problema este ca aceste tari nu se pot dezvolta „natural”. Tocmai ca acolo „natural” nu inseamna dezvoltare si crestere economica. Or, tocmai acest „natural” creeaza mizeria in aceste tari, care poate determina revolte foarte mari, accentuarea fenomenului terorist si emigratie masiva in viitor. Asta nu inseamna ca acolo nu ar fi oameni care sa doreasca dezvoltarea tarilor lor. Sunt, si cred ca sunt foarte multi. Tocmai pe acesti oameni trebuie sa ne bazam in efortul de a reduce decalajele existente azi intre Europa si aceste tari, inclusiv pentru a combate pericolul terorist.

Un comentariu al Bibliotecarului spune: „Tradiţia europeană nu poate fi impusă lumii islamice”. Eu nu cred ca problema se pune in acest mod – sa impui o traditie straina, in speta cea europeana, lumii islamice. Insa forme medievale dictatoriale de conducere precum sultanatul sunt anacronice. Chestiunea este sa ajutam aceste state sa micsoreze decalajele existente fata de Europa. Or, cum sa le ajuti? Fara reforme economice, nu vor vedea niciodata bani de la FMI pentru dezvoltare. Pe de alta parte sunt foarte multi care pleaca din aceste tari catre Europa, pentru a duce o viata mai buna. Cu toate restrictiile legate de vestimentatie impuse in Franta si care fac obiectul Comitetului pentru Drepturile Omului al Natiunilor Unite, nu prea sunt doritori sa se intoarca in tarile lor de origine. Eu cred ca foarte multi privesc la tarile lor de origine cam asa: „cum de-am putut sa traiesc pana acum acolo, in tara aceea„. Asa ca traditiile europene sunt mult mai atragatoare decat traditiile din tarile lor. Si odata avand un nivel de trai mai bun privesc la tarile lor de provenienta ca la niste tari straine si un mod de viata strain. Eu cred ca si celor fanatici, care locuiesc in Europa, le place modul asta de viata de aici, doar ca nu vor s-o recunoasca. Insa in forul lor interior cred ca isi dau seama de superioritatea Europei si a valorilor sale fata de mizeria din tarile lor. Citeam undeva despre faptul ca Osama bin Laden isi indemna fiul sa nu se apuce de jihad, ci sa mearga in SUA sa invete, sa dobandeasca o buna educatie acolo. Pentru ca este evident ca „traditia lor” nu inseamna decat ramanere in urma. Ar fi numai treaba lor, daca nu ar fi si treaba noastra! Tocmai asta e: e si treaba noastra! Pentru ca daca lasam asa lucrurile, fara sa-i ajutam, fara sa miscam un deget, evident ca acestea se vor agrava, inclusiv in detrimentul nostru.

CORINA CRETU

”Orice soluție naște noi probleme!” Cred că fiecare dintre noi trebuie să mediteze la aceste cuvinte, care exprimă un adevăr crunt: oricând ceea ce pare o soluție se poate transforma într-un coșmar. ”Primăvara arabă” a fost una dintre acele soluții salutate cu entuziasm de întrega lume, cu precădere de europeni și de americani. Încă o dată, tendința de a judeca totul prin prisma valorilor occidentale, pe care unii le cred universale, și-a arătat consecințele.

Schimbarea regimurilor autoritare din Egipt, Libia și Tunisia a fost un lucru foarte bun. Acestea au căzut pe fondul unor nemulțumiri legitime ale cetățenilor. Doar că particularitățile zonei, care au scăpat la o primă analiză, i-au făcut pe mulți să creadă că evoluțiile vor urma scenariul din Europa de Est: democratizare, reforme politice, economice și sociale, deschidere către noi valori etc. Realitatea este alta.

Cu excepția Tunisiei, care, din motive istorice, este mai laică și mai…

Vezi articolul original 451 de cuvinte mai mult

ianuarie 21, 2013 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

11 comentarii »

  1. In ceea ce ma priveste sunt total de acord cu Bibliotecarul . In acelasi mod { sau cam pe aproape } m-am exprimat atunci cand intr-o anume comunitate religioasa se anunta cu ” durere in suflet” ca o sora aflata in misiune de evanghelizare intr-o tara musulmana , a fost ucisa . Drept rezultat fratii crestini din biserica respectiva , m-au trimes in …spam ! De asemenea sunt total de acord si cu dumneata atunci cand faci afirmatia ca cei ce pleaca dintr-o tara musulmana si se duc dracului …in Vest , [de regula Franta sau Germania deoarece aia din SUA au devenit reticenti dupa 9/11 ] „privesc inapoi cu manie ” , cu mirare , cu uluire punandu-si acea intrebare de care aminteai dumneata . STi ce ma oftica pe mine ? Ma oftica al dracului de tare faptul ca…odata ajunsi in Franta , Marea Britanie , Germania sau SUA …se reunifica cu comunitatile musulmane din tarile respective iar dupa ceva timp de stat linistiti, ai apuca strechea si incep sa protesteze in mijlocul strazilor impotriva guvernelor din acele tari ce aproba { cum este acum cazul Frantei …dar a fost si mai inainte …cand cu Gaddafi sau Saddam si altii ca ei } cate o incursiune politieneasca in statele din care ei provin . Mai mult decat asta , unii dintre ei aleg sa se detoneze prin metrouri, ucigand cu acest prilej numerosi indivizi ce nu au alta vina decat aceea ca se afla la locul nepotrivit si in momentul nepotrivit ! Mai mult decat asta doresc sa-si impuna traditiile de care au fugit sau care au fost motivul plecarii lor spre alte lumi in conceptia lor mai bune si mai permisive . Chestia din Franta cu obligativitatea ca femeile musulmane sa nu mai poarte burka in public este deja de notorietate si chiar nu m-a interesat sa-i aflu finalitatea insa, dupa cum ai cunosc eu pe francezi…daca le-a intrat ceva in cap….augurii si n-am cuvinte ! Sau daramarea unor moschei pe nu tin minte unde…Musulmanii au protestat si cred ca si-au impus punctul de vedere IN ORICE ALT LOC DECAT IN TARILE DE ORIGINE ! Mai da-i in pastele masii de ipocriti { vorba lui Gheorghe Dinica } ca se lauda ca ei nu consuma alchool dar aici in Romania { si nu numai } …ala de avea pravalie pe colt la Tudor Gociu cu Orastie, a fost obligat sa inchida din cauza musulmanilor ce consumau in nestire si cu mare pofta , in special spirtoase iar dupa aceea se luau la bataie …si ca s-ar fi batut intre ei nu era paguba dar sa te fi ferit Dumnezeu { sau Allah daca preferi }sa fi nimerit sa treci prin zona ! Si-n Franta beau magrebienii de seaca carciumile ! Si atunci , n-am eu dreptate ca nu-i pot suferii pe javrele astea ?! Dar cine sta sa ma asculte pe mine ca…asi avea si ” solutii” pentru ei ….unele chiar foarte radicale ce cred c-ar fi privite cu placere chiar si de Allah sau Mahhomed …presupunad ca ei au timp de pierdut cu…” supusii” lor !

    Comentariu de Marian | ianuarie 21, 2013 | Răspunde

  2. Si inca ceva ca uitasem . Spui dumneata ca : ” nu toti musulmanii sint fundamentalisti , jihadisti { Jihad = razboi …” sfant”}, teroristi ” . TOTI SUNT FARA EXCEPTIE FUNDAMENTALISTI , JIHADISTI , TERORISTI , ATUNCI CAND NU FAC PAGUBA IN TARA LOR CI IN TARA ALTORA ! Chiar si aia mai ” spalati ” mai ” destupati ” la minte !

    Comentariu de Marian | ianuarie 21, 2013 | Răspunde

  3. @Marian
    Ma uitam la Somalia… Una din cele mai sarace tari din Africa…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Somalia
    S-a si vorbit despre foamea din Cornul Africii… O tara in mare ei majoritate islamica, care pana prin ’60 a fost sultanat. Problema e: cum sa-i ajuti? Datorita mizeriei a inceput sa apara pirateria pe mare. Citeam ca 4 crestini care lucrau pentru ajutorarea orfanilor din Somalia au fost decapitati de extremistii islamici pentru ca au refuzat convertirea la islam:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Somalia

    Spui ca toti sunt fara exceptie fundamentalisti, jihadisti… Nu stiu daca sunt chiar toti asa, dar acestor oameni, in decursul timpului, li s-au spalat creierele cu islamul. Partea proasta este ca sunt si foarte multi care nu cunosc altceva decat Coranul si islamul. Invatamant precar, subdezvoltare. Din cauza asta ei resping tot ceea ce ar fi non-islam. Chestiunea e ca ei nu pot evolua in felul acesta. De aceea reformele acolo trebuie continuate pentru ca mai depinde si de ei sa se poata dezvolta. In caz contrar se va adanci mizeria si gadeste-te cum ar fi daca acolo ar izbucni, Doamne fereste, o molima! Lucru care ar putea sa afecteze si Europa! Gruparile acestea extremiste islamice fac in primul rand un mare rau tarilor lor de origine. Nu toti sunt extremisti, dar datorita slabei culturi existente in popor multi sunt influentati de gruparile fundamentaliste islamice si se pot deda la acte de terorism. Ar trebui sa-i intelegem: asa cum pe noi ne-a influentat comunismul, care a stat la Putere pana in 50 de ani, pe ei i-a influentat profund islamul care, in Somalia, dateaza din anul 800 d. Hr., daca inteleg bine. Secolele de islam si dictatura a sultanilor nu se poate sa nu influenteze profund o tara. Or, e deosebit de dificil de luptat cu o asemenea traditie care se arata acum anacronica si daunatoare. Mai daunatoare decat comunismul! Comunismul a reusit sa modernizeze o tara pe cand fundamentalismul islamic o trage inapoi.

    Algeria e o tara, spre deosebire de Somalia, mult mai bine dezvoltata:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Algeria
    A beneficiat de influenta europeana, cea franceza, multa vreme. Acest lucru a contribuit foarte mult la modernizarea acestei tari. Dupa retragerea francezilor tara aceasta s-a putut moderniza singura, si s-a vazut asta in anii ’60-’70. Algeria are avantajul de a avea resurse importante de petrol. Or, gruparile fundamentaliste islamice vor s-o traga inapoi…

    Comentariu de Motanul Incaltat | ianuarie 21, 2013 | Răspunde

    • Uite o alta tara musulmana care s-a dezvoltat datorita influentei europene: Turcia.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Turkey
      Laicitatea a avut efecte benefice in Turcia, a facut posibila calea spre dezvoltare a acestei tari. Prabusirea Imperiului Otoman nu mai justifica sultanatul ca forma de conducere a statului. Turcia a mers pe calea reformelor si, trebuie s-o recunoastem, a inaintat bine spre dezvoltare. Uite-te la ce PIB au, mai mare decat al nostru. Si asta la o tara care nu e membra a UE. Gandeste-te ca Turcia e membra a G-20, Romania, Spania, Polonia, nu…

      Comentariu de Motanul Incaltat | ianuarie 21, 2013 | Răspunde

      • Turcia sau Spania n-au avut parte de ” binefacerile ” comunismului sau de „indrumarea ” sovietica , asta spre deosebire de Romania sau Polonia . Daca in Romania exista un Lech Walevscka , un ” Solidarnost ” sau macar daca eram catolici majoritatea dintre noi , sau daca exista…un singur papa de nationalitate romana….Cand a inceput Turcia ” calatoria ” pe calea reformelor ? In „drumul ” lor spre reforme , au stat Stalin, Hrusciov , Brejnev sau macar …Andropov si Cernenko prin prea supusii lor servi de aici din Romania si-ii numesc doar pe Anna Paucker, Petru Groza, Gheorghiu-Dej ,Constantin Draghici ….Pantisha , sau Nicolae si Elena Ceausescu si vesnicii lor cantatori in struna ? Hai sa fim seriosi .

        Comentariu de Marian | ianuarie 22, 2013

    • Da frate dar in afara Coaranului =Zicere si a Islamului unde invata cum sa devina muslimi = supusi credinciosi unor reguli foarte stricte , desii Coranu a fost mai permisiv decat Biblia { asi adauga eu }, NIMENI nu i-a impiedicat in afara religiei mahomedane sa invete carte si sa-si largeasca cunoasterea si-n alte domenii .Cativa , extrem de putin raportat la numarul lor , au facut asta dar…doar pentru ca parintii { mai destupati la minte , mai deschisi la nou sau pur si simplu pentru asi cunoaste mai bine oponentii crestini } au insistat ca fii lor sa invete carte si prin Occident . De regula barbatii , femeile…au inceput foarte tarziu , li s-a permis foarte tarziu , asi putea spune ca…recent , sa studieze si altceva si mai ales prin acelasi …occident . Tot asa de regula, li se permitea fetelor studiul dar…in tari socialiste . Vorbesti despre Somalia ? Pai de peste 30 de ani , poate si mai bine , copii de 11-12 ani sint invatati cum sa taie gatul unui om fara sa clipeasca . ” Practica” era inceputa nu pe berbeci cum ti-ai putea inchipuii in mod gresit ci…pe oameni in carne si oase , pe oameni vi, pe cei pe care-i luau prizonieri…special pentru asta .Si nu numai in Somalia dar…acolo este Sodoma si Gomora ! Acolo daca ar baga Obama 3/4 din bugetul SUA pentru ai readuce cat de cat pe ” linia de plutire”…ar fi degeaba. Ce chiar crezi ca Occidentul , ” Apusul” nu i-a ajutat cu alimente , cu medicamente sau cu oameni ce au venit acolo sa-i invete carte , sa-i invete sa se SPELE ? SI? Acei oameni de regula au sfarsit sub cutit sau glont iar altii mai norocosi au platit rascumparare si…si-au pastrat viata ca despre restul… Cat despre alimente sau medicamente…au fost furate chiar de sub paza alora de la ONU si apoi vandute pe black market , de s-au imbogatit …doar sefii !Spui ca Algeria spre deosebire de Somalia sint totusi mai dezvoltati…Or fi , ca doar au fost colonie franceza…pana dupa WWII insa…tot arabi , adica fara mila fata de nimeni , tot musulmani una peste alta ! Pe bune acum , ti-ar place sa locuiesti in…Algeria sau in fostul Congo, actual Nigeria ? Atentie : Nigeria nu Niger desii nici cu aia nu-mi este rusine ! Si nu uita : atunci cand ” crestinii ” si-au bagar nasul in treburile „interne ” ala musulmanilor …bine n-a fost ! Ia adu-ti aminte de…Packistan . Ce aceasta tara ce are aproape de miliardul de locuitori si-n plus este si detinatoare de arme atomice a existat vreoadata ? ca si Israelul…au aparut din…” neant” din vointa ” unora ” ! Si cu ce dracu ne-a influentat pe noi comunismul ce a fost instituit , instaurat mai bine de 50 de ani ?Romanul se intoarce precum…girueta !N-ai suficiente exemple in viata de zi cu zi ? Nici macar n-a fost pe aproape de comunism…sau cel putin de acel comunism ce este foarte bine definit ca idee sau doctrina .Pana si Ceausescu a recunoscut la un moment dat chestia asta .Aaaaa ca dorea instaurarea comunismului , dupa modelul coreean sau chinez…in orice caz asiatic asta-i altceva insa…sa fi sigur ca nici in 500 de ani romanii nu s-ar fi jelit la moartea ” iubitului carmaci” asa cum au facut Nord coreenii . Am fost sa-mi prezint ” profunda durere ” atunci cand s-a „retras din activitate ” Gheorghe Gheorghiu -Dej .Oamenii erau tristi { si crede-ma …erau sute de mii de oameni ce stateau la cozi imense, nesfarsite , doar pentru asi aduce omagiul} insa Dej era perceput de catre multi romani ca fiind de al lor .. din randul ” clasei muncitoare „, din popor adica . DUpa ce a fost ales Ceausescu…l-au uitat pe ” tovarasul Dej ” din cauza propagandistilor …multi dintre clantaii respectivi fiind …intelectualii ! Aceeasi ” intelectuali ” ce l-au aplaudat si sustinut pe Iliescu , sau pe…Basescu !

      Comentariu de Marian | ianuarie 21, 2013 | Răspunde

      • @Marian
        Tocmai asta e si problema: cum sa ajuti tari precum Somalia ca sa se poata dezvolta…Eu n-am spus ca mi-ar placea sa locuiesc in Nigeria, Somalia sau Congo…

        Comentariu de Motanul Incaltat | ianuarie 22, 2013

  4. Vorbesti despre Turcia ? Pai ai uitat ca pana aproape de secolul XX Turcia era o mare putere ce stapanea si tari crestine ? Apropierea dintre mahomedani , dintre supusii profetului si crestinii dedicati lui Cristos a fost benefica si a dus la un guverne si guvernari laice . Azi Turcia se lauda ca este stat laic…si pana la proba contrarie o cred .Isi doreste sa adere la Europa…si va adera mai devreme sau mai tarziu . Este inca o mare putere , are inca o armata redutabila { face parte din NATO } si are „portile ” deschise investitiilor straine , in special celor vestice . In Turcia exista firma „Caterpilar” [si nu numai ] stiai ? Adica fabrica nu doar componente ci …utilaje .

    Comentariu de Marian | ianuarie 21, 2013 | Răspunde

    • @Marian
      Zici si tu de Turcia… Pai ai vazut! 😀

      Comentariu de Motanul Incaltat | ianuarie 22, 2013 | Răspunde

      • Inca o data te intreb : sigur nu esti Bogdan Chiriac ….CTP sau Radu Banciu undercover 🙂 ?!

        Comentariu de Marian | ianuarie 22, 2013


Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.