Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Buget…

Foarte interesanta mi s-a parut afirmatia lui Victor Ponta in care domnia sa arata cui ii este adresat acest buget: agricultorilor, profesorilor, medicilor, pensionarilor. „Fiecare va primi cate ceva”. Adica bugetul se adreseaza celor „20 de milioane de locuitori” ai patriei! „Daca aveam aceleasi idei nu eram oponenti, i-am spus si la Cotroceni”.

Deja lucrurile capata un aspect aparte! Cu alte cuvinte, bugetul se adreseaza numai categoriilor sociale enumerate mai sus, care ar reprezenta intreaga tara, eu asa am inteles. Ca si cum toata tara ar fi compusa din agricultori, profesori, medici si pensionari. Pentru prima data PSD isi identifica la modul clar electoratul. Cu alte cuvinte, cei care nu apartin categoriilor sociale enumerate mai sus sunt trecuti automat in tabara basista! Totusi, in USL nu e vorba numai de PSD. Mai este si PNL! Or, singurul lucru liberal care se preconizeaza este reducerea CAS cu 5 puncte procentuale. De observat ca premierul a ignorat cu buna stiinta electoratul PNL, partid care ar trebui sa reprezinte in plan politic sectorul privat, oamenii cu libera initiativa care doresc inceperea unei libere intreprinderi, pe cei care nu depind de stat si nici nu lucreaza la stat. In schimb din partea PNL „se aude” o tacere totala. Lucrul acesta a fost remarcat si de alti comentatori. Actualul Guvern ia de la unii (sectorul privat), prin taxe si impozite, ca sa dea la altii (categoriile enumerate mai sus, bugetare), si asta in conditiile in care sectorul privat e inca slabit si multe firme dau faliment iar PNL nu pare a avea nicio atitudine impotriva acestei agresiuni la adresa sectorului privat. Si trebuie spus ca si in sectorul privat lucreaza multi oameni si multi dintre ei nu sunt afiliati la centrale sau blocuri sindicale, care sa le apere interesele! Interesant si chiar as spune ciudat e faptul ca PSD – partid social-democrat, subliniez – ii ignora cu buna stiinta pe cei care lucreaza in sectorul privat si care, in urma diminuarii investitiilor dar maririi taxelor si impozitelor, ar putea sa-si piarda locurile de munca. Practic, nu se stimuleaza crearea de noi locuri de munca si lucrul asta s-a vazut si recent in faptul ca somajul a crescut.

Presupunand ca m-ar intreba cineva daca acest buget este unul al cresterii economice, ce i-as putea raspunde? Dupa cum arata lucrurile s-ar parea ca nu… Ramane de vazut, desigur, dar nici optimist n-as putea sa fiu… Nu sunt intru totul de acord cu Dl. Prof. Mircea Cosea: dupa parerea mea un buget nu are doar un aspect politic, pentru ca domnia sa se referea la conceptul de ‘politica economica’, la faptul ca un buget ar trebui sa favorizeze anumite categorii sociale. Spre exemplu, un buget care ar favoriza muncitorimea sau taranimea etc. Daca vorbim de buget, vorbim si de un aspect non-ideologic, tehnic, care ar trebui sa vizeze bunastarea generala, nu doar a unor categorii sociale, lucru ce nu se poate realiza decat prin crestere economica durabila, cel putin in cazul nostru prin rate mari de crestere. In schimb este justificata intrebarea domnului profesor daca Romania ar putea in continuare sa respecte Tratatul de Guvernanta Fiscala, care era adresat indeosebi tarilor din Zona Euro. Pentru ca tara noastra se afla in situatia de a avea performante „cu mult sub nivelurile minime in raport cu potentialul tehnologiei moderne”, dupa cum afirma Simon Kuznets, laureat al Premiului Nobel pentru economie in 1971. Or, actualmente, in Uniunea Europeana – si Guvernul nostru pare a nu tine cont de un asemenea aspect – nu se raspandeste cresterea economica nu numai catre tari precum Romania sau Bulgaria (de Ucraina nici nu mai vorbesc), dar nici in tari precum Italia, Spania, Portugalia si, de ce nu, chiar si Franta, desi putem include cu greu Franta in aceasta categorie. Ideea Uniunii Europene era tocmai raspandirea acestei cresteri economice moderne si in tarile de la periferie, lucru stopat acum. Ideea lui Victor Ponta este una cel putin naiva: el asimileaza bunastarea doar a unor anumite categorii sociale (care pot conta pentru PSD din punct de vedere electoral) cu bunastarea intregii tari, fara a baga de seama ca, spre exemplu in invatamant, reforme structurale importante nu s-au realizat, nici macar pe vremea guvernarii Boc, desi bune intentii au fost. Dar drumul pavat cu bune intentii…  In general vorbind, la capitolul reforme structurale Romania sta prost, lucru care blocheaza de asemenea cresterea economica.

Dar sa vedem ce spune Dl. Mircea Cosea intr-un articol aparut in cursdeguvernare.ro:

Mircea Coșea / Cum nu se face: Buget 2014

Se arata ca:

Din informațiile existente până la această dată nu pot califica bugetul pentru anul 2014 decât ca pe unul de supraviețuire. Departe de a fi un buget al dezvoltării, nu îl pot considera nici măcar ca pe un buget al stagnării economice.

Bugetul pentru anul viitor reflectă periculozitatea momentului pe care îl parcurgem, caracterizat prin manifestarea explozivă a efectelor nocive ale procesului de consolidare structurală și instituțională a incapacității economiei românești de a produce și capitaliza intern valoare adăugată.

Această incapacitate nu este o noutate și se autentifică prin analiza statistică a ciclurilor Kondratiev, dar ea a devenit mai importantă după aderarea la UE când ajungerea la un nivel de competitivitate și de convergență cere ca producerea internă a valorii adăugate să atingă cel puțin media europeana. După introducerea politicilor de austeritate și după acordurile cu FMI asistăm nu la o imbunătățire a procesului de producere și capitalizare a valorii adăugate ci, din contră, la o consolidare a incapacității cu efecte negative din ce în ce mai greu de contracarat.

În aceste condiții de pierdere treptată a capacității de regenerare a potențialului economic național, bugetul pe 2014 ar fi avut șansa de a reprezenta un instrument real de politcă economică dacă ar fi avut la bază un alt concept și o altă filozofie bugetară . Din păcate nu este așa, motiv pentru care afirm că nu putem spera pentru anul viitor decât la o supraviețuire și la o evitare în extremis a incapacității de plată.

Ce ar fi trebuit să se întâmple

Menționez câteva principii pe care bugetul 2014 ar fi trebuit să la întrunească pentru a deveni credibil și eficient :

1. Consolidarea fiscală ca instrument de politică economică.

Într-o economie de piață liberă tip european, bugetul rămâne unul (în unele țări singurul) dintre cele mai importante instrumente de politică economică, prin care viziunea guvernamentală a raportului dintre venituri și cheltuieli realizează orientarea economiei, menținerea climatului concurențional, stimularea sau inhibarea unor activități și sectoare economice, coordonarea cu bugetul comunitar, promovarea pe piețe externe, etc.

Așa numitul proces de consolidare fiscală este doar suportul material pe care se construiește actul de politică bugetară, nefiind niciodată un scop în sine, adică punctul terminus al efortului de macrostabilizare.

La noi, bugetul nu este considerat un instrument de politică economică ci doar un cont contabil, o pușculiță a guvernului în care trebuie să pună bani pentru plata obligațiilor primare pe care le are (salarii, pensii,etc).

Ideea de bază nu este urmărirea unui obiectiv strategic al dezvoltării, ci doar colectarea pe orice cale a sumei ce a devenit cunoscută prin însumarea cheltuielilor. Din acest motiv,nivelul deficitului este un scop în sine ( susținut și de aderarea la Tratatul European de Guvernanță Fiscală) ceea ce face ca mărimea și direcția alocărilor să nu fie rezultatul unei strategii generale de dezvoltare .

Bugetul pe 2014 este o dovadă a acestei idei de contabilitate macroeconomică (accentuată de populismul anului electoral ) și prin faptul că nu urmează un obiectiv economic ci doar o promisiune electorală. De exemplu, salariul minim va creste de la începutul anului, dar CAS-ul se va reduce doar de la mijlocul anului ”în măsura posibilului”. Dacă s-ar fi urmărit un obiectiv de politică economică, atunci cele doua măsuri ar fi trebuit introduse în același timp pentru a încuraja mediul de afaceri.

2. Strategia si modelul dezvoltării. Etape și prioritizări.

Politica bugetară ar trebui să fie considerată ca principal instrument guvernamental de desfășurare și realizare a obiectivelor de dezvoltare strategică pe termen mediu și lung.

Bugetul 2014 nu are ,ab initio, acest rol din simplul motiv că nu există o astfel de strategie și nici o etapizare sau prioritizare a obiectivelor. Din acest motiv, bugetul anual își pierde calitatea de a fi un element component și intrinsec al unei viziuni bugetare multianuale (absolut necesară proiectelor de infrastructura, agricultură, reindustrializare), rămânând doar la nivelul unui document fiscal efemer ce își propune să rezolve (”în măsura posibilului”) dificultăți și revendicări ale momentului sau să răspundă unor obiective politice punctuale.

3. Tandemul politică bugetară – politică monetară

Nu doar teoria economică modernă, ci chiar Luca Pacioli în secolul XVI susținea necesitatea legăturii între politica bugetară și cea monetară ( ”fra duca e banchiere”).După 1990 lipsa aceasta de legătură a fost o constantă a politicii guvernelor deși, trebuie subliniat, Banca Națională s-a arătat întotdeauna interesată de o conlucrare între cele două tipuri de politici. Este la nivel de manual truismul conform căruia cele două politici își asigură reciproc nu numai atingerea obiectivelor specifice dar și garanția stabilității macroeconomice.

Nici bugetul 2014 nu pare a cunoaște acest truism. Deși BNR face un gest generos și curajos de a coborî dobânda de referință la un minim istoric, încercând să stimuleze mediul de afaceri prin ieftenirea creditării, bugetul aduce o povară în pus acestuia nu numai prin noul mod de calcul al accizei la combustibil și chiar printr- o nouă accizare de 0,7 eurocenți dar și prin strania impozitare a instalațiilor industriale, fără a mai aduce în discuție problema deja atinsă a măririi salariului minim fără o reducere concomitentă a CAS.

4. Cui prodest

Principiul ”Cui prodest” în politica bugetară există dintotdeauna, dar el și-a găsit recent această denumire în studiile a doi economiști consacrați în lumea academică occidentală : Robert Barro și Esther Duflo. Acest principiu (cui îi folosește) sublinuază necesitatea unei orientări foarte clare a politicii bugetare, în sensul demonstrației unui partizant guvernamental pentru un sector economic, pentru o categorie socială, pentru o anumită proporție între consum și investiții ( raportul dintre consum și acumulare), pentru un anumit tip de politică ( export oriented industry, protect infant industry, etc).

Bugetul 2014 este inodor și incolor din acest punct de vedere. În afara faptului că are o modestă tendință de partizanat cu o parte din bazinul electoral (pensionari, medici și profesori debutanți) nici o altă orientare nu este clară. Sunt afirmații (” dorim sprijinirea IMM”, ” vom repara nedreptățile”) dar nu sunt sprijinite pe măsuri. Nu este numai o dovadă a lipsei de strategie, dar și a lipsei de expertiză în înțelegerea problemelor și nevoilor economiei reale.

Bugetul 2014 suferă din multe puncte de vedere și, probabil, o analiză pe cifre și relații ar scoate în evidență multe neajunsuri dar, din punctul meu de vedere, principala sa caracteristică este aceea că nu este un act de politică economică ci doar un plan de măsuri conjuncturale aplicabile probabilistic ” în măsura posibilului”.
***
Mircea Coșea este Profesor de Macroeconomie și Economia Intergării Europene, fost vicepremier și președinte al Consiliului pentru Strategie și Reformă
” (subl. mea)

Cu afirmatia ca acest buget „nu are nici o alta orientare clara. Sunt afirmații (” dorim sprijinirea IMM”, ” vom repara nedreptățile”) dar nu sunt sprijinite pe măsuri. Nu este numai o dovadă a lipsei de strategie, dar și a lipsei de expertiză în înțelegerea problemelor și nevoilor economiei reale” sunt de acord. Insa cred ca trebuie remarcat faptul ca actualul buget, actuala filozofie bugetara a Guvernului Ponta – si e una din cele mai mari deficiente – nu are in vedere armonizarea intereselor intre diversele categorii sociale, ci doar partizanatul in favoarea unora dintre ele. Daca in plan politic USL a fost constituit pe ideea armonizarii politice a social-democratiei cu liberalismul, in plan economic armonizarea intereselor (reale) schioapata like a lame duck. Este precum o ploaie care are loc atunci cand soarele straluceste pe cer – the devil is beating his wife, cum se spune in Sud, in Alabama si Mississippi… 😀 😆 .

Recomand citirea integrala si in original a intregului articol.

decembrie 5, 2013 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

10 comentarii »

  1. Simon Kuznets , acest evreu rus ar fi spus asta despre Romania si-n 1971 pe cand era desemnat { politic sa fi sigur } laureat al premiului Nobel ? Profesorul Cosa explica ” cum nu s e face ” bugetul pe 2014 ” uitand insa faptul ca pe vremea cand dansul era ministru proceda cam la fel mai ales ca pe atunci erau mai putini fripturisti politici de multumit .Azi sant mai multi si din pacate au pretentii infinit mai mari iar vulgul { vorba lui Madalin Voicu 😉 } , s e pare c-a inceput sa inteleaga in sfarsit cam cu cine are de-a face si….ISI CERE DREPTURILE DEOARECE SI EI SANT TOT OAMENI SI EI AU GURI D E HRANIT ! 2014 nu-i cumva an electoral ? Stai sa vezi ” prezenta ” la urne , stai sa vezi voturi nule din proprie vointa . deoarece in mod sigur vor fi asa ceva , caci oamenii s-au cam saturat de vrajelile politicienilor . Iar asta s e vede cam in toate tarile , chiar si-n alea dezvoltate economic si unde de bine de rau vulgul { vorba lui Madalin Voicu } , nu-si prea face probleme cu gasirea unui loc d e munca si ca atare a unei farfurii de ciorba deci in astea atinse de criza economica si de austeritate pana-n ” maduva oaselor ” cu atat mai mult . Pui pariu cu mine asupra faptului ca-n 2014 in intreaga Europa vor fi ample miscari revendicative , mari manifestatii de protest culminand cu foarte multe greve generale ?! Pui pariu cu mine ca-n urma acestor miscari nici chiar aia de sant obligati de lege sa asigure legalitatea si constitutionalitatea . jandarmii , carabinierii politia sau chiar armata nu vor mai putea face nimic si in urma presiunii maselor vor fi obligati sa se alature acestora stiind precis ca acestia au dreptate ? Pui pariu cu mine ca-n urma acestor manifestari multe guverne din cele actuale se vor duce pe topogan ? Lasa sa ramana frau Merkel cu guvernul ei de carnatari !

    Comentariu de Marian | decembrie 5, 2013 | Răspunde

    • Bine, Kuznets nu a spus neaparat despre Romania, a zis in general.

      E posibil atata vreme cat nu se indreapta lucrurile…

      Comentariu de Motanul Incaltat | decembrie 5, 2013 | Răspunde

      • ” A zis in general ” dar , nu uita ca era totusi vorba despre ….1971 , adica un an de varf in economia mondiala !!!!! Ce-mi place la matale …este faptul ca nu vrei sa-ti angajezi cu nimic raspunderea vis a vis d e propunerea d e pariu vizand anul 2014 😉 : asta inseamna ca sti precis faptul ca…” ceva e putred in al Europei state 🙂 ” .

        Comentariu de Marian | decembrie 5, 2013

      • Sa-mi „angajez raspunderea vis a vis d e propunerea d e pariu vizand anul 2014”? Adica?

        Comentariu de Motanul Incaltat | decembrie 6, 2013

  2. Presupunand ca te cheama si Nicolae sau chiar Nicoletta 😉 pe langa RENUMELE de ….Motan { sa nu te mire am auzit d e una care-si botezase motanul cu numele d e …Arpagic 🙂 !} , atunci da-mi voie , sa te felicit inca din seara asta cu ocazia zilei onomastice ! Te felicit pe dumneata si pe toti prietenii pe care crezi ca-i ai , rude , familie si cam pe cine mai sti matale ca poarta numele Sfantului Nicolae ! Ar trebuii sa al ” felicit ” postum si pe Nicolae Ceausescu 😦 … desii pe ala al chema si NICI O ….LAE 😉 !!!

    Comentariu de Marian | decembrie 5, 2013 | Răspunde

    • Multumesc!
      La fel si tie, tuturor prietenilor, rudelor care poarta numele marelui Nicolae!

      Comentariu de Motanul Incaltat | decembrie 6, 2013 | Răspunde

      • ” Marele Nicolae ” era tzarul Rusiei ….Sfantul Nicolae n-avea nici o treaba cu ….maririle 😉 ! ” Angajarea raspunderii ” { iti place stilul pe care l-am adoptat ? } , viza cele pe care le-am spus mai sus si anume referirile la acele guverne ce se vor duce pe topogan daca nu vor lua seama la cerintele , la necesitatile popoarelor pe care le pastoresc si mai ales la DORINTELE ACESTORA ! Deja la Kiev , Ianukovichi si gashca sa ….se apropie d e marginea prapastiei ….si mult nu mai au pana sa cada in ea dar inca nu stiu cum s a procedeze avand in vedere si ….vecinatatea sau dorintele Moscovei !

        Comentariu de Marian | decembrie 6, 2013

      • @Marian
        Nu m-am referit la tarul Rusiei. Marian, tu ai inceput sa vorbesti „cifrat”? 😀 Sa-mi angajez eu raspunderea pentru ce fac guvernele?? 😆

        Comentariu de Motanul Incaltat | decembrie 6, 2013

      • Si motane, tu zici ca astia stiu ce fac? Pai cum se face UN BUGET AL UNEI TARI? Dupa interesele momentului? Hai sa fim seriosi Motane, ca sunt si astia niste lepadaturi ca toti ceilalti. Incompetenti, hoti, demagogi si oportunisti. Inclin sa cred ca PDL-istii chiar stiau sa ia in calcul REALITATEA si chiar daca nu au luat masuri POPULARE SI POPULISTE, au actionat correct din pct de vedere al realitatii economice ale Romaniei. ca sa DAI motane, trebuie intai SA AI DE UNDE, nu sa dai din ce te imprumuti, fara sa ai de unde sa pui la loc. Iar modalitatea de a compensa deficitul bugetar cu noi si noi taxe, maririri peste mariri de taxe, nu mi se pare o solutie chiar optima, mai ales ca vine de la unii c are se proclama DEMOCRATI SI LBERALI. In clipa de fata, PNL lui Crin, singurul lucru care se mai potriveste din sintagma PARTID LIBERAL, este ca sustine si accepta LIBERALLIZAREA furtului si a coruptiei. daca mai sunt naivi care sa mai creda ca USL STIE CE FACE se insala amarnic. USL a stiut si stie ce vrea, atat si nimic mai mult. Ptr ei SCOPUL A SCUZAT MIJLOACELE. Pe zi ce trece se intrevede ca scopul adevarat al creeari acestui USL a fost „SPALAREA MAINILOR LUI NASTASE”, si a altora ca ei. Nu stiu de ce, dar cand vad cu cata indarjire lupta USL-ul ptr discreditatea Justitiei, a DNA-ului, icep sa cred ca am dreptate cand affirm ca MAJORITATEA CORUPTILOR SUNT DIN PSD, si ca nu mai stiu cum sa-si ascunda sau sa-si acopere faptele de coruptie incepute de prin 90. De cand au venit la putere, n-au facut altceva decat sa caute sa manipuleze justitia in asa fel incat toate acuzatiile de coruptie aduse PSD-ilor sa para masinatiuni politice, iar acum, cu noual lege propusa sa legifereze intr-un fel CORUPTIA SI HOTIA POLITICIENILOR.
        Cred ca e mai usor de indurate frigul din Canada, decat minciuna din Romania. Oare mai exista o Roanmie la care sa revin cu dragoste de fiecare data?

        Comentariu de Rica Venturiano | decembrie 12, 2013

  3. […] Intelegerea cu Bechtel a fost modificata in 2009, fara respectarea dispozitiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat. […]

    Pingback de Guvernul va sesiza DNA si SRI pentru nereguli in derularea contractului incheiat cu Bechtel la constructia Autostrazii Transilvania | Hai ca se poate! | decembrie 6, 2013 | Răspunde


Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.