Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Tu ai baga bani intr-o gaura neagra?

E o discutie in spatiul public despre faptul ca destule banci din Romania nu si-ar plati impozitul pe profit. Un interesant articol care pledeaza pentru ca bancile sa nu fie suprataxate l-a scris Dl. Lucian Isar si-l puteti citi aici.

Daca ati observat, actuala guvernare PSD-ALDE a vorbit mai tot timpul de o „suprataxare” pentru ca ce altceva ai putea sa spui despre taxa de solidaritate, impozitul pe cifra de afaceri, desi initial venise cu o viziune cu totul opusa – taieri de taxe si impozite – dupa guvernarea Ponta (PSD) care de asemenea a abuzat de taxe si impozite, adica, sa-i spunem asa, de „suprataxare”.

Problema e ce face statul cu acesti bani.

Inteleg ca somajul e la un minim istoric. Florin Citu spune ca ar fi semnul unei viitoare crize economice. Nu-l contrazic.

Chestia e ca noi tot platim taxe si impozite la stat, suntem in permanenta supusi unui regim de „suprataxare”, chit ca vrem sau ca nu vrem, in schimb nu se vede mare lucru de pe urma acestei cheltuieli pe care o face contribuabilul.

Vedem oare ca avem drumuri, cai ferate, in general spus o infrastructura mai buna si mai performanta? Avem un sistem administrativ mai bun, mai performant si mai putin birocratic? Avem conditii mai bune in spitale? In scoli? Armata e mai bine dotata? Reusim performante in absorbtia fondurilor europene? Si intrebarile ar putea continua…

Pentru ca noi pentru toate acestea platim. Platim si nu vedem din partea statului ca se face ceva cu banii nostri. In schimb vedem sau cel putin asa ni se spune ca somajul este la un minim istoric. Iar in sectorul de stat salariile sunt mai mari decat in sectorul privat.

Lucrurile acestea indica faptul ca sectorul nostru de stat este, in realitate, o mare gaura neagra. Acolo merg banii nostri si dispar. Si sunt sume foarte mari pe care noi le platim statului, fara ca statul sa catadicseasca sa faca ceva pentru noi.

Tu ai baga banii intr-o gaura neagra?

Sectorul de stat a crescut abnorm pe vremea guvernarii Tariceanu (acum la ALDE, formatiune politica de guvernamant alaturata PSD-ului), cand in perioada 2004-2009 numarul functionarilor publici a crescut de la 900.000 cat a lasat guvernarea Nastase la sfarsitul lui 2004, la 1.400.000, sporindu-se deci in 3-4 ani numarul angajatilor la stat cu 500.000 de oameni. Actualmente, din cate inteleg sunt 1.200.000 de oameni, fata de 3.100.000 cati lucreaza in sectorul privat. Unde mai pui ca statul e actionar majoritar la companii de stat nerentabile, ce produc pierderi uriase economiei si pe care statul le sustine din banii contribuabililor.

Or, niciun om de afaceri nu va fi de acord sa finanteze o gaura neagra. Adica o entitate mancatoare de bani, dar nu vezi nimic dupa aceea. Iar sectorul bancar, privat la noi in tara, nu face exceptie de la regula: n-ai sa vezi un CEO de la vreo banca sprijinind ideea finantarii unei gauri negre. Sa finanteze o afacere prin care se produce ceva, de pe urma careia se vede ceva si se castiga bani, asta e altceva si bancile tocmai astfel de lucruri le finanteaza. Dar sa finanteze o gaura neagra, n-as crede.

Guvernul actual, venit la Putere pe baza unui Program mincinos si manipuland populatia, a ajuns intr-o jena si nu prea are bani. Asa ca doreste sa atraga bani foarte multi de pe seama sectorului privat, inclusiv bancile, pentru ca sa poata pune banii in aceasta gaura neagra numita sectorul de stat. Numai ca in felul asta deregleaza economia. Nu mai vorbesc de abuzul pe care statul il face la adresa sectorului privat. Iar ceea ce se intampla cu acesti bani in aceasta gaura neagra, de care ziceam mai sus, se vede si ca sa dau un exemplu: mariri abnorme de salarii in administratie si pensii speciale la stat.

Spre deosebire de Guvernul Ponta, cel actual, de sub obladuirea lui Dragnea, risca sa destabilizeze macroeconomic tara. Ponta n-a facut-o, reusind totusi sa tina in mana echilibrele economice, cu rezultate modeste. Cu actualul se pare ca ne indreptam spre o criza economica.

Chestiunea e ca si somajul si investitiile sunt la un minim istoric in Romania. Productivitatea muncii n-a crescut, in schimb s-a marit foarte mult si brusc salariul minim. Iar statul doreste sa transfere costurile rezultate ori pe seama sectorului privat, ori pe seama populatiei, dar ambele variante sunt extrem de proaste.

Ce se intampla de fapt? Se refuza cu obstinatie modernizarea si restructurarea sectorului de stat. Acest lucru, pe langa faptul ca implica masive disponibilizari de personal, deranjeaza interesele unor mahari. Pentru ca li s-ar taia o importanta sursa de finantare pentru afacerile lor dubioase. Cu alte cuvinte se mentine statu-quo, adica gaura neagra despre care vorbeam mai sus. Si nimeni, niciun investitor privat nu va fi dispus sa-si cheltuiasca banii pentru a o finanta pentru ca asta ar insemna sa-si piarda banii fara niciun folos. Iar statul nu face investitii publice pentru ca investeste in aceasta gaura neagra. Adica cheltuieste fara folos banii contribuabililor. Iar Romania pierde enorm de pe urma unei astfel de stari de lucruri.

Ineficienta statului nostru se vede si in recentele mariri de salarii si anume ca acestea nu au reusit sa opreasca exodul medicilor din tara, un fenomen foarte interesant si curios de altfel, desi unul din scopuri a fost si acesta. Si de aici se poate trage concluzia ca aceasta gaura neagra mananca bani fara sa se vada dupa aceea mare lucru. Decat poate in imbogatirile ilegale ale unora. Sau poate prin huzurul unora de la stat pe banii contribuabililor. Insa pentru tara sau pentru cetatean, pentru contribuabil, rezultatul este negativ.

Nu mai vorbesc de companii de stat care de ani de zile sunt pe pierdere, fara ca statul sa miste un deget in a indrepta cumva aceasta situatie. Nu de alta, dar consecintele unei astfel de stari de lucruri sunt mai intotdeauna defavorabile.

O astfel de gaura neagra, nu doar bancile, dar sectorul privat din tara asta nu e de acord s-o finanteze la nesfarsit, pierzand bani la nesfarsit, blocandu-si astfel propria dezvoltare. Chiar si prin contractarea, de catre stat, de datorii cu scopul de a finanta gaura neagra, prin marirea datoriei publice, sa ne gandim ca tot noi, contribuabilii, va trebui sa platim aceasta datorie cu dobanda, dar fara niciun folos. Vom avea aceeasi tara saraca, de la coada Uniunii Europene!! Cresterea datoriei publice, consecinta a cresterii deficitului bugetar, e facuta pe seama noastra, fara sa fim intrebati. Si pe care tot noi trebuie s-o platim pana la urma. Transferul platilor pe generatiile viitoare, lucru limpede, e de asemenea fara folos. Pentru ca generatiile viitoare nu vor trage niciun folos de pe urma unor datorii mari care merg in gauri negre.

august 11, 2017 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

22 comentarii »

  1. ” Productivitatea muncii n-a crescut, in schimb s-a marit foarte mult si brusc salariul minim . ” Intrebare prietene : in ce tara a UE a crescut productivitatea muncii ? Aia de-acolo , muncesc la fel ca si la noi la romani , tot cu doua maini asa incat…..iti pare normal , iti pare firesc ca un britanic bunaoara sa fie platit cu….minim 2500 de Lire sau un german cu acelasi minim 2500 dar , de euro , iar un roman in Romania cu….1450 de lei avand in vedere faptul ca preturile , bunaoara la benzina si motorina , sant aproximativ comparabile iar munca este ACEEASI ? Am mai avut oarece discutii pe tema aceasta si-n urma cu vreun an sau doi d e zile . Atunci ca si-acum vin si-ti zic : Motane , un ceas cu cuc fabricat in Elvetia…necesisita tot atatea ore d e munca pentru fabricatie iar pretul este neschimbat si azi , cum a fost si-n urma cu ….cincizeci de ani iar vanzarile pentru ceasuri cu cuc …sa fim seriosi ! Unde-i productivitatea ? Si-n Franta , si-n Suedia , santzurile sant sapate cu utilaje…ca si-n Romania , de asemena ” drumurile ” alora , sant facute dupa aceleasi principii ingineresti …ca si-n Romania si-atunci….unde-i productivitatea ? Adica , dupa cum spune profesorul Ilie Serbanescu : ” aia manaca cu doua stomace chiar daca-s condusi de alea doua vaci , Theresa si Angela ” ? ” Ineficienta statului nostru se vede si in recentele mariri de salarii si anume ca acestea nu au reusit sa opreasca exodul medicilor din tara, un fenomen foarte interesant si curios de altfel, desi unul din scopuri a fost si acesta .” Omule dar…medicii {ca tot ai pomenisi } nu pleaca din tara , DOAR PENTRU SALARII MAI MARI !!!! Ce dracu , doar sti mai bine decat mine pentru ce pleaca stia si…toti aia ce aleg exodul voluntar din tara asta d e rahat condusa de oameni fie cretini , in cel mai bun caz , fie corupti si coruptibili pana in maduva oaselor ! Ti-am mai povestit in urma cu ceva ani despre copii mei plecati la mama dracului sa-si cladeasca un viitor sigur pentru ei si…copii lor . Este adevarat , si banii pe care-i castiga acolo au insemnat o pondere importanta in alegerea luata , dar cel mai important lucru a fost faptul ca , acolo MUNCA ESTE RESPECTATA , CONTRIBUABILUL…ESTE RESPECTAT CHIAR DACA NU ESTE EL STAPANUL ASA CU AI ESTE DAT SA INTELEAGA ! STATUL NU POATE EXISTA FARA OAMENII CE COMPUN O TARA IAR AIA , SI-AU DAT SEAMA DE ASTA DE-A LUNGUL ZECILOR DE ANI ANTERIORI …. „REVOLUTIEI ” NOASTRE D E RAHAT . Generatiile viitoare nu vor trage niciun folos de pe urma unor datorii mari care merg in gauri negre”. Generatiile viitoare nu vor trage nici un folos deoarece , NU VOR MAI FI AICI NICI PENTRU ” FOLOASE ” SI NICI PENTRU A PLATII CEVA DIN DATORIILE PE CARE LE LASA ” INAINTASII ” LOR . „Spre deosebire de Guvernul Ponta, cel actual, de sub obladuirea lui Dragnea, risca sa destabilizeze macroeconomic tara. Ponta n-a facut-o, reusind totusi sa tina in mana echilibrele economice, cu rezultate modeste. Cu actualul se pare ca ne indreptam spre o criza economica „. JUra-te pe…Carmen Johannis ca , DOAR Dragnea si guvernul lui se fac vinovati de asta !! Pai , Ponta a fost primul care s-a lansat in distrugerea macroeconomica a tarii dupa cate-mi aduc eu aminte . Oare eu sau dumneata am luat acele HG ce prevedeau fie scaderea impozitarii , fie scaderea TVA , fie mariri d e salarii si pensii { atentie : fara introducerea acelor 45% pentru punctul d e pensie } iar asta , a facut-o fara sa-l doara capul ca, Romania nu mai avea nimic al ei , nimic care sa poata fi transformat in productie si deci in bani , pentru cheltuielile dedicate planurile sale la fel d e grandioase precum si aniversarea pe care si-a serbat-o pe Stadionul National . Da’ ce-ti venii sa-l ridici in slavi pe Ponta , te-ai hotarat s a treci la socialistii ce vor forma un nou partid…social-democrat ? 😡

    Comentariu de Marian | august 13, 2017 | Răspunde

    • Marian, scuza-ma, eu cand citesc astfel de comentarii:

      „”in ce tara a UE a crescut productivitatea muncii ? Aia de-acolo , muncesc la fel ca si la noi la romani , tot cu doua maini asa incat…..iti pare normal , iti pare firesc ca un britanic bunaoara”,

      ma iau cu mainile de cap!! De la tine aveam niste pretentii. Mai puneti mana pe o carte si cititi ce inseamna productivitatea muncii. Poti invata si folosind internetul!! Este inadmisibil in astfel de conditii, cand ai toate informatiile necesare la dispozitie, sa faci astfel de comentarii. Nu repet intr-un comentariu ce am spus in postarile anterioare pe care ma intreb daca le-ai citit. Dar iti sugerez sa (re)citesti:

      https://motanulfilozof.wordpress.com/2017/04/18/despre-cresterea-salariului-minim/

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 13, 2017 | Răspunde

      • Merci pentru…pretentii 😕 ! Merci de-asemenea si pentru recomandare dar…eu vorbeam despre chestii reale , chestii ce nu s e regasesc in nici o carte ci , este suficient sa ai ochi d e vazut si minte in creierul capului sa judeci ceea ce vezi cu ochii .

        Comentariu de Marian | august 13, 2017

      • Si eu vorbesc de lucruri reale. Dar daca te referi la salariile din UK sau Germania trebuie sa vezi si ce costuri sunt pe acolo. Insa, da, se poate castiga bine. Dar ar mai fi de vazut si ce conditii de munca sunt acolo si sa le compari cu cele de aici, pentru ca sa poti avea o imagime cat de cat exacta si corecta asupra lucrurilor.

        Comentariu de Motanul Incaltat | august 14, 2017

    • Scuza-mi, te rog, tonul profesoral…

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 13, 2017 | Răspunde

      • Chiar ai senzatia ca cine vrea si nu vrea se poate lauda ca are profesor un Motan ….Filozof 😉 ?

        Comentariu de Marian | august 13, 2017

      • 🙂

        Comentariu de Motanul Incaltat | august 14, 2017

    • Este o eroare sa pornesti analiza de la ideea asta: „Intrebare prietene : in ce tara a UE a crescut productivitatea muncii ?”. Intreaba-te mai bine de ce nu creste aici, ca fata de Vest avem o productivitate a muncii de cateva ori mai mica.

      Asta e o alta eroare: „Aia de-acolo , muncesc la fel ca si la noi la romani , tot cu doua maini asa incat…..iti pare normal , iti pare firesc ca un britanic bunaoara sa fie platit cu….minim 2500 de Lire sau un german cu acelasi minim 2500 dar , de euro , iar un roman in Romania cu….1450 de lei avand in vedere faptul ca preturile , bunaoara la benzina si motorina , sant aproximativ comparabile iar munca este ACEEASI ?”. Pentru ca salariile depind de productivitatea muncii. UE nu este omogena in privinta productivitatii muncii – din aceasta cauza (si nu numai) au inceput si problemele in Zona Euro. De ce e platit un german asa sau un britanic? – pentru ca acolo operatorii economici isi permit sa dea un asemenea salariu. De fapt si in Romania daca te angajezi undeva si angajatorul isi poate permite si e dispus sa te plateasca cu atat atunci ai un asemenea salariu. Insa ai dreptate, salariile sunt mai mici in Romania pentru ca nu iti poti permite sa platesti un asemenea salariu, ca in Germania sau UK. Daca ar creste productivitatea muncii, lucrul asta ar insemna o premisa sanatoasa pentru niste cresteri salariale sanatoase. Productivitatea muncii nu tine de anatomia omului: ca doar toti avem doua maini, doua picioare etc.

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 13, 2017 | Răspunde

      • Pai…nu-s d e la mine citire in totalitate ci , de la profesorul Ilie Serbanescu precum si profesorul Mircea Cosa eu…am repetat precum reportofonul . Ce-s eu vinovat daca aia au spus ceea ce-ai inteles dumneata si anume ca ” productivitatea muncii ar tine d e anatomia omului ” ? In plus dl. Serbanescu a spus printre altele : „- Daca guvernul Ciorbea ar fi dat o HG prin care salariile romanilor sa fie dublate sau chiar triplate , n-ar fi fost nici o problema caci…aveam d e unde avand in vedere inflatia ” ! „Acolo MUNCA ESTE RESPECTATA , CONTRIBUABILUL…ESTE RESPECTAT CHIAR DACA NU ESTE EL STAPANUL ASA CU AI ESTE DAT SA INTELEAGA !” Aproape in totalitate cu foarte mici modificari , pana si aceste cuvinte ai apartin aceluiaiasi profesor Serbanescu . Nici asta n-are dreptate ? „” De ce e platit un german asa sau un britanic? – pentru ca acolo operatorii economici isi permit sa dea un asemenea salariu. ” Gresesti Motane , nu „pentru ca-si permit „ci pentru ca-s OBLIGATI PRIN LEGE . Acolo sidicatele nu-s povesti d e adormit fraierii ca la noi ! Acolo un angajator { firste nu dintr-aia seriosi } nu poate platii mai putin decat este LEGAL decat daca opereaza cu muncitori migranti , pe care-i plateste la negru . Ce dracu frate , parca n-ai sti asta si singur !!!

        Comentariu de Marian | august 13, 2017

      • Gresest! Este obligat prim lege sa respecte un contract. Nu stiu daca in UK exista salariul minim. Daca da, atunci e obligat prin lege sa respecte acest minim. Insa nimeni nu te poate obliga pron lege, indiferent daca esti opetator evonomic privat saue vorba de stat, ca sa dai salarii mari! Nicaieri in lume nu se intampla asa ceva. Iar daca salariul minim creste intr-un mod nesustenabil consecintele sunt peste tot aceleasi!!

        Comentariu de Motanul Incaltat | august 14, 2017

    • Consecinta maririlor salariale de la noi, in special cele din voluminosul sector de stat, consta in marirea unor deficite: deficitul bugetar, de cont curent, comercial. Inteleg ca s-a amplificat si munca la negru… Iar efectul este indatorarea mai mare a tarii. Uite, spre exemplu, aici despre deficitul balantei comerciale:

      De asemenea iti recomand:
      https://florincitu.wordpress.com/2017/06/12/raport-starea-romaniei-dupa-6-luni-de-guvernare-rosie/

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 13, 2017 | Răspunde

  2. Merci Motane dar…oare liberalii domnului Catu , prin ce anume au iesit in evidenta….in aceste sase luni de guvernare rosie ? Dl. Calin Popescu Tariceanu…nu era tot de sorginte { prin si datorita tatalui sau vitreg Dan Amedeo Lazarescu } liberala ? Ce-a facut domnia sa atunci cand lumea mergea rapid spre prapastia catastrofei economice ? Nu cumva domnia sa si nu altcineva din calitatea-i d e PM sustinea ritos ca ” In Romania economia…DUDUIE ” de parca Romania ar fi fost plasata pe undeva pe langa Marte !?! INS , INSA…pai pe mine ma apuca durerea d e cap , ” imi vine sa ma iau cu mainile d e cap ” ca sa te citez , doar cand aud aceste acronime ! Nu cumva INS-ul este cel ce masoara si costul zilnic sau lunar ce-i este necesar unui om pentru a putea traii si-atunci , oare pentru ce nu da dl. Catu si acele date detinute d e catre INS ? Oare si p ‘asta o inghite Liviu pe nemestecate dracu sa-l ia si p’asta ? Motane…in caz ca nu esti bucurestean , in caz ca nu esti de prin Berceni { cartierul frate , ca’s baiat subtire da ce credeai ? } te las in plata domnului in seara asta si , ma asez sa astept ploaia ce , dupa nori si tunete este posibil sa inceapa in partea mea de capitala . Iti doresc o seara cat mai linistita si-o saptamana viitoare asisderea , respect !!!

    Comentariu de Marian | august 13, 2017 | Răspunde

    • Multumesc! PNL nu e la guvernare. Este adevarat ca nici prea activ nu-l vedem. Dar asta nu inseamna ca Dl. Citu n-ar avea dreptate. Tariceanu e liberal? Tu ce parere ai? Gandeste-te ca el a parasit partidul…

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 14, 2017 | Răspunde

      • „Tariceanu e liberal? Tu ce parere ai? Gandeste-te ca el a parasit partidul…” Pai da , a parasit partidul cand mai avea putin si-l dadeau aia afara in branci 😉 !

        Comentariu de Marian | august 14, 2017

      • 🙂

        Comentariu de Motanul Incaltat | august 14, 2017

      • Deci? Care e parerea ta? 🙂

        Comentariu de Motanul Incaltat | august 14, 2017

  3. Parerea mea…simplu : ” Partidele nu-s altceva decat niste SRL-uri ” pentru a o cita – fireste poate ca nu foarte exact -pe Cristina ! Fireste , asi adauga si DIN PACATE ! Motane , daca printre cunostiintele dumitale { sau chiar dumneata } gasesti pe cineva care s a poarte numele Fecioarei Maria , cea nascatoare de Dumnezeu permite-mi sa le urez tuturor : SANATATE …. CA-I MAI BUNA DECAT ORICE PE LUME !!!! Chiar ma mira faptul ca , dupa bunu-ti obicei n–ai mai postat un logos privitor la acesta zi , la ce reprezinta pentru crestinatate . In sfarsit…SA TRAIASCA !!!

    Comentariu de Marian | august 15, 2017 | Răspunde

    • Multumesc pentru urare!

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 15, 2017 | Răspunde

    • Am mai scris despre acest mare praznic crestin: Adormirea Maicii Domnului.

      Ei, vezi! Inteleg ca nu ai conturata o parere clara despre Tariceanu.

      Dar despre USR, Nicusor Dan? Ce parere ai?

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 15, 2017 | Răspunde

    • Numai bine si multa sanatate tuturor celor ce poarta numele Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu!!

      Si tie, Marian, si familiei tale toate cele bune!!

      Comentariu de Motanul Incaltat | august 15, 2017 | Răspunde

      • AMIN MOTANE , AMIN !!!

        Comentariu de Marian | august 15, 2017

  4. […] Instabilitatea legislativa, fiscala si coruptia din Administratie sunt dusmanii investitiilor si investitorilor seriosi. La fel se poate spune si despre nivelul ridicat de impozitare menit pentru finantarea unei gauri negre… […]

    Pingback de De ce n-as investi in Romania…? « Motanul Incaltat | august 17, 2017 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: