Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Despre impozitul pe gospodarie… Astia vor sa ne impoziteze si usturoiul!! :lol:

In toata aceasta chestiune e ceva care ma intriga si chiar ma tulbura… PSD-ALDE doreste sa propuna o asemenea lege insa neclaritatile sunt foarte mari.

In primul rand, ar trebui, cred, sa ne intrebam ce este un impozit si care e rolul sau. In Epoca Moderna, Statul nu impoziteaza orice. In Evul Mediu o monarhie absolutista putea percepe orice fel de impozite – spre exemplu impozite pe numarul de ferestre ale unei case. Stilul asta de impozitare ducea catre o fiscalitate cumplit de apasatoare pentru cetatean pentru ca darile erau multe si grele.

Epoca Moderna, in care traim si noi astazi, a schimbat filozofia fiscala: statul nu impoziteaza orice dupa bunul plac si nu orice trebuie impozitat. Spre exemplu, daca vine vecinul si-mi cere o aspirina eu nu-i percep o contravaloare a produsului care sa fie apoi supusa impozitarii de catre stat. Cu alte cuvinte, ce se impoziteaza, care e filozofia in Epoca Moderna? Raspunsul e destul de simplu: se impoziteaza o activitate economica si/sau comerciala. Activitatile economice se desfasoara intr-un cadru reglementat pe o piata libera prin, spre exemplu, societati comerciale (firme), persoana fizica autorizata, asociatii familiale, intr-un cuvant spus dupa cum prevede legislatia. Pe piata fortei de munca, la fel – un angajat intr-o firma plateste darile pe care trebuie sa le plateasca din salariul sau. De observat ca nu se impoziteaza orice tranzactie, altminteri am sufoca de-a dreptul orice piata libera.

Daca, de exemplu, eu imi spal rufele la mine acasa, eu depun o activitate economica? Cred ca nu. In aceeasi situatie e si taranul care cultiva in gradina sa rosii, pentru ca sa manance el si familia lui. Daca imi cumpar un televizor, platesc atunci  si mi se da, din partea vanzatorului, bon fiscal sau factura, apoi platesc abonamentul.

Notiunea de gospodarie este extrem de neclara si nu implica o activitate economica si/sau comerciala. Persoanele care fac parte din acea gospodarie valorifica bunurile dobandite prin munca, in sensul ca valorific televizorul uitandu-ma la televizor, folosindu-l. Dar cand l-am cumparat am platit tot ce era de platit, iar din salariul pe munca depusa, intr-un cadru reglemetat, la o firma, am platit taxele si impozitele ce erau de platit. Pentru ca este evident ca daca am cumparat un televizor si nu-l folosesc, atunci nici nu-l pun in valoare, nu-l valorific.

Un taran isi confectioneaza un cotet pentru pasari. El cumpara cele de trebuinta pentru asta, platind pentru aceste bunuri. Apoi munceste el – e munca lui –  ca sa-si faca cotetul. Cu ce drept vine atunci statul sa-i puna un impozit pe cotet? Nu cumva semana cu impozitul din Evul Mediu pe numarul de ferestre de la o casa? Seamana, nu-i asa? Eu cred ca da.

E un pic hilar sa te referi in termeni de gospodarie la un apartament de doua sau trei camere, in felul asta traind foarte multi oameni. Dar acelasi lucru se poate spune si despre o casa la tara – e aceea o gospodarie? Insa DEX-ul ne spune despre un inteles iesit din uz al termenului „gospodarie”: ” (Ieșit din uz) Unitate de producție agricolă, de prestări de servicii etc. (de stat, cooperatistă sau particulară)”, dar aici avem altceva: avem ceea ce acum se cheama firma sau societate comerciala sau asociatie familiala, adica o entitate economica ce desfasura o activitate economica si/sau comerciala. In rest, cetatenii platesc deja impozitul pe casa pe care o au, aceasta fiind o taxa de proprietate.

Ce vreau sa spun este ca impozitul pe gospodarie e un impozit pe ceva ce nu exista si din aceasta cauza e abuziv si invita la evaziune fiscala. Te-ai putea gandi si ai putea spune: nu exista gospodarii, exista locuinte. Iar pentru bunurile care constituie averea imobila a unui locuitor s-au platit deja impozitele aferente. Acuma ce faci? Vii si le mai impozitezi si a doua oara si in conditii de depreciere in timp a capitalului respectiv? Adica il impozitezi ca si cum obiectul respectiv ar fi nou, ca si cum ar fi cumparat atunci, dar la un pret mai scazut??

Si la ce ar folosi asa ceva? Impunerea unui impozit redundant nu foloseste la nimic, doar distorsioneaza recesionar piata. Pana la urma activitatea economica ar avea de suferit.

Pe de alta parte, este halucinant ce idei au guvernantii nostri. Ei au estimat ca sunt 7 milioane de gospodarii in Romania si ar fi necesar 35.000 de consultanti fiscali – 1 consultant la 200 de gospodarii – platiti cu 10.000 RON in conditiile in care, pentru aceste servicii de consultanta, pe care statul i le ofera, cetateanul ar trebui sa plateasca contravaloarea acestora, ca si cum ar fi servicii private.

1 consulant la 200 de gospodarii – care sa managerieze o formularistica bogata si care sa aiba si activitati de control – mi se pare ca nu poate fi de ajuns. 200 de gospodarii e foarte mult si atunci ar trebui sa ai un birou de consultanta, cu mai multi angajati. Daca ANAF are deja 30.000 de oameni, inteleg ca mai angajezi inca 35.000 pentru activitatati de consultanta. In acest fel se sporeste INUTIL atat costurile statului dar si birocratia devine si mai stufoasa.

Dar iata ce spune Lucian Isar pe FaceBook:

„Circula pe net:

Multă confuzie a creat în opinia publică proiectul legii impozitării gospodăriilor. Guvernul nu s-a priceput să explice bine ce e cu acest nou soi de impozit și nici care e utilitatea lui.

Iată că noi vă lămurim cum stă treaba cu acest misterios impozit pe gospodărie.

Deci, treaba stă cam așa: dacă tu ai o căsuță din chirpici și eu o vila cât Casa Poporului, astea nu intra la impozitul pe gospodărie, că n-aduc profit.

Tu însă ai o găină, eu am un pitbull. Sau zece pitbulli, n-are a face. Tu vei plăti impozit 10 % din venitul pe care ți-l aduce găina. Eu nu plătesc nimic, căci pitbull-ul (deși are), nu face ouă. Dacă într-un an de zile găina ta face 300 de ouă, 30 de ouă trebuie să le dai statului de fiecare găină pe care o ai în ogradă. Să calculăm: 30 ouă x 5 lei/buc = 150 lei pe an de găină impozit.

Tu ai un porc, eu am o pisică birmaneză. Un porc de tăiat la Ignat face cam 1 500 lei cel puțin. Deci mai ai de dat înca 150 lei/an statului. Eu n-am de dat nimic, căci pisica birmaneză (deși toarce) nu se taie de Ignat. Și pitbullii și pisicile birmaneze îmi provoacă cheltuieli de întreținere, așa ca voi primi bani de la stat din cheltuielile deductibile.

Tu ai o gradină în care cultivi diverse legume. La 20 de ari obții un venit aproximativ de 7 000 lei/an. 700 lei trebuie să-i plătești impozit pe gospodărie. Eu nu trebuie să plătesc nimic, căci în grădina mea nu cultiv decât un teren de tenis. Care nu-mi aduce profit, ci cheltuieli. Așa că mai am de primit bani și pentru terenul de tenis…

Dacă pe lângă toate bogățiile tale de până acum mai ai și-o vacă, chiar ai pus-o !(ca să nu zic altfel). Ea dă în medie 7 litri de lapte pe zi. Să socotim iarăși: 7 litri x 5 lei = 35 lei venit pe zi. 35 lei x 300 zile = 10 500 lei/an. De aici vei mai plăti statului încă 1 050 lei anual.

Eu nu am vacă, doar o piscină. Piscina nu-mi aduce profit, doar cheltuieli. Mai primesc bani de la stat și pentru piscina mea…

La final, să facem totalul: dragă gospodarule, ai de dat 150 lei statului de fiecare găină, încă 150 de lei de porc, 700 de lei de grădină și 1050 de vacă în fiecare an. Cu totul face 2 050 lei pe an impozit de gospodărie medie. Cam tot pe atâta am de primit și eu de la stat din cheltuieli deductibile.

Te-ai lămurit, dragă gospodarule, cum stă treaba cu impozitul pe gospodărie ? Ai priceput utilitatea lui ?

De unde să-mi plăteasca mie păgubitul statul cheltuielile deductibile, dacă nu din impozitul tău pe gospodărie? Tu care până acum ai eludat statul cu găinile și ouăle tale.
Profitorule”

Da, dar eu cultiv la mine in gradina legume, dar nu obtin niciun venit. Dintr-un motiv foarte simplu: nu le vand. Sa zicem ca am si o vaca – nu comercializez laptele. In cazul in care le comercializez – sa zicem legumele – atunci ar trebui sa platesc impozitele, asa cum se face in orice tranzactie: am vandut kilul de rosii cu atat, emit un bon fiscal si asta e, platesc statului ce se cuvine, legal. Dar este inadmisibil sa vina statul si sa prezume ca eu as comercializa!! Pentru ca e treaba mea ce fac cu rosiile mele din gradina. Asa cum e treaba mea ce fac cu porcul meu – pot sa-l vand, pot sa nu-l vand, pot sa comercializez carnea sau nu. Si apoi nu vad pe ce baza e calculat ca taranul trebuie sa plateasca 1050 de lei pentru ca are o vaca si nu 105 lei sau 10.500 de lei – asta numai pentru ca are o vaca. Adica statul prezuma ca daca am o vaca, voi comercializa laptele, desi s-ar putea ca lucrurile sa nu stea asa. Si apoi daca as comercializa laptele, de unde stie statul cat castig eu pe laptele comercalizat de mine pentru ca sa-mi puna impozitul de atat? Altminteri statul impune orice impozite doreste si oricat de mari. Ca-n Evul Mediu!

Te face sa razi si sa plangi: „Și pitbullii și pisicile birmaneze îmi provoacă cheltuieli de întreținere, așa ca voi primi bani de la stat din cheltuielile deductibile.” – da, dar e treaba mea ce fac cu pitbullul meu sau cu pisica mea birmaneza: daca ii vand? 🙂 Adica pot sa vand pisica birmaneza cu 30.000 de lei fara sa platesc nicio taxa, obtinand un pret mai mare decat ar plati taranul impozitul pe gospodarie! 😆 😆

Adica cum, sa dea 150 de lei pe an pe gaina impozit, doar pentru ca statul prezuma ca el ar vinde ouale gainii? Dar la tara pasaretul e foarte numeros: daca are 20 de gaini, plateste 3000 de lei?? De aici se vede confuzia care se face: se prezuma ca o gospodarie ar efectua o activitate economica, cand, de fapt, nu este asa. Altceva e daca vinzi oua si emiti un bon fiscal – atunci platesti ce trebuie platit. Daca, de exemplu, un producator si-ar face o firma de crestere a pasarilor si ar comercializa carnea sau ouale sau daca s-ar uni mai multi producatori agricoli si ar pune bazele unei ferme, atunci, desigur, altfel ar sta lucrurile. S-ar infiinta o societate comerciala care s-ar ocupa de comercializatul carnii, al oualelor, laptelui. Atunci s-ar putea vorbi despre o activitate economica si comerciala, supusa impozitarii. Pentru ca simplul fapt ca are o vaca, adica existenta vacii in gospodaria lui si in proprietatea lui, nu implica o activitate economica si nici una comerciala. Este o eroare de logica, de pilda, sa prezumi ca daca cineva are un revolver in mana a omorat un om: poate sa aiba un revolver in mana si sa nu omoare pe nimeni si nici sa fi omorat pe cineva. Asa si cu vaca, gaina sau pisica birmaneza: simpla existenta a gainii sau a pisicii birmaneze in locuinta cuiva nu inseamna desfasurarea unei activitati economice si/sau comerciale.

Eu cred ca e evident faptul ca o astfel de lege e neconstitutionala si abuziva.

Iata un comentariu la postarea D-lui. Isar: „Felix Dark Ideea ramane aceeasi. Ai ceva in casa care ar putea prodice ceva? Platesti.” Numai ca „ar putea produce” nu e acelasi lucru cu „produce” si nici cu o activitate economica. Pentru ca daca e s-o luam asa si masina de spalat produce curatirea rufelor murdare. Si televizorul imi produce un anumit nivel de satisfactie, spre exemplu vizionarea unei emisiuni de divertisment. Adica sa platesti pe ce ar putea produce?? Atunci de ce sa nu platesti, spre exemplu, la buticul din colt o sticla de cola, pentru ca ai putea s-o bei? De ce sa nu platesc si pretul unui televizor, pentru ca as putea sa-l cumpar? Sau macar un procent, pentru o posibila intentieEste uluitor cum Statul face procese de intentie oamenilor, fara nicio jena de pardon.

Si este uluitor cum ideile proaste, impotriva cetateanului prind atat de bine si de repede la noi!!

DE cititi si…

postarea D-lui. Cristian Preda:

„Semnez fără reținere și vă sugerez să faceți la fel!

Recomand citirea integrala si in original a tuturor articolelor.

Aprilie 27, 2017 Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 55 comentarii