Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Comentarii pe seama unui sondaj

Agentia de rating Politic

Sondaj national ARP, vot partide, decembrie 2015

Se arata ca:

„Agenția de Rating Politic a lansat primul Raport al Barometrului “Piața politică” – decembrie 2015, care se referă în principal la intenția de vot pentru partide și la sistemul de partide în general. Sondajul a fost realizat  în perioada 2  – 6 decembrie 2015, pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia României de 950 de persoane, cu interviuri telefonice şi are o eroare de 3,2%. Cercetarea face parte dintr-o serie de studii şi analize ale Agenţiei de Rating Politic realizate pentru uz propriu, „Barometrul Piaţa politică” (raportul anterior: aprilie 2015). Raportul poate fi consultat aici.

Sondajul, la 1 an de la alegerile prezidențiale și cu 6 luni înainte de alegerile locale, indică o reașezare pe coordonate noi a pieței politice:

▪ Spectrul politic se diversifică din nou, după o perioadă de polarizare care a fost specifică alegerilor prezidențiale.
▪ Se confirmă prognoza din aprilie a Agenției de Rating Politic: mergem către un Parlament cu mai mult de 2 partide, pe fondul logicii proporționale a sistemului electoral.
▪  Partidele mari, PSD și PNL, revin în “matca” obișnuită pentru partidele lider, cu scoruri în plaja 30-37%. PNL conduce cu 35% din opțiuni, urmat foarte aproape de PSD cu 34%.
▪ Noul discurs, în ton mai radical, al lui Traian Băsescu tractează MP într-o zonă de relevanță, pe locul 3, cu 7,5%.
▪ ALDE, condus de președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, și rezultat din fuziunea PLR și PC, se plasează de asemenea peste pragul electoral, la 6,5%.
▪  Un partid nou, susținut de Klaus Iohannis și Dacian Cioloș, ar fi recepetat pozitiv și ar aduna adepți de la toate partidele și dintre nehotărâți. 35% din toți alegătorii se declară deschiși spre o asemenea idee.
▪  Până în acest moment, cei care reușesc să speculeze nișele de lângă partidele mari sunt tot lideri consacrați (Băsescu, Tăriceanu), nu partide total noi.
▪ PSD și-a conservat nivelul de vot pentru brandul propriu, după tranziția de la Victor Ponta la Liviu Dragnea și după ieșirea formală de la guvernare.
▪ PNL este provocat să își consolideze brandul propriu, cu mesaje și lideri proprii, după ce s-a încheiat perioada de “euforie” de după prezidențiale în care a fost indentificat și s-a suprapus cu imaginea lui Klaus Iohannis și când PNL a beneficiat de popularitatea foarte ridicată a noului președinte. Logica alegerilor locale și parlamentare impune o altă abordare și certificarea unei identități proprii.

Barometrul a urmărit și cum este perceput sistemul poltitic ca ansamblu, după agitația socială și politică recentă:

▪  Românii așteaptă într-o măsură mult mai mare decât în primăvară noi proiecte politice (51% față de 38%). Recentele evenimente, protestele și nemulțumirile au amplificat această dorință.
▪  Imaginea partidelor actuale este proastă, fiind percepute că nu lucrează decât pentru interese proprii, nu pentru alegători (70% au această percepție).
▪  Există totuși un orizont de așteptare pozitiv pentru o reformă a partidelor – 60% consideră că actualele partide se pot reforma.
▪  Corupția este principala problemă de credibilitate a candidaților în alegeri – aproape jumătate (48,5%) indică acest lucru.

Am fost interesați de scenariile propuse de mass-media, despre posibilul “import” al liderilor actualului guvern de către PNL, respectiv PSD. Pentru moment nu există susținere decât parțial pentru scenariul discutat în cazul PNL:

▪  Eventuala venire a lui Dacian Cioloș la conducerea PNL are o susținere moderată (41%), destul de ridicată în rândul suporterilor PNL (55%).
▪ Eventuala venire a lui Vasile Dâncu la conducerea PSD nu are o susținere solidă în acest moment (29%), nici măcar în rândurile suporterilor PSD (33%).”

Acest sondaj arata o realitate pe care as caracteriza-o drept normala, ca sa nu-i spun banala. Asta inseamna ca nu trebuie sa ne mire prea mult aceste rezultate. Voi incerca sa comentez pe scurt.

Cele doua mari partide – PNL si PSD sunt aproximativ la egalitate cu 35 si, respectiv, 34%, lucrurile intrand intr-o situatie de echilibru, ceea ce era de asteptat. Sub acestea avem doua partide ALDE si MP care provin din cele doua: din PNL si, respectiv, din PDL (ca sa fiu cat se poate de exact), conduse de fosti lideri ai celor doua mari partide, Dl. Tariceanu si, respectiv, DL. Basescu. Nu ma mira procentele relativ ridicate ale MP (7,5%) si ALDE (6,5%) pentru ca aceste partide si-au pastrat un electorat fidel, existent in PNL si PDL. Se observa si aici un echilibru, diferenta intre ele fiind de doar un procent. Atata vreme cat cele doua mari partide – PNL si PSD – sunt intr-un evident echilibru, partide de nisa precum MP si ALDE au putut ajunge la astfel de procentaj, intre 5-10% si mai e destul loc sa creasca. Daca ar fi existat o diferenta de nivel semnificativa intre PNL si PSD, ar fi fost mai greu pentru partidele de nisa si, posibil, am fi vazut ca o astfel de situatie ar avantaja pe unul sau pe celalalt (ori pe ALDE, ori pe MP). In conditiile in care avem un Guvern de tehnocrati echilibrul s-ar putea conserva foarte bine si pentru la anul, desi Ciolos e mult mai apropiat de Presedinte (strict politic vorbind) decat a fost Ponta. Totusi, in aceasta situatie partide precum ALDE sau MP pot inca sa mai creasca, atragand votantii nehotarati. In cazul in care Ciolos ar da gres sau nu ar confirma sunt posibile dezechilibre majore si atunci unul din partidele mari – PNL sau PSD – trebuie sa preia fraul. O alta varianta ar fi alegerile anticipate la anul, in conditiile in care Guvernul Ciolos va da semne premature de esec. Chiar si in aceasta situatie, Iohannis trebuie sa-si pastreze imaginea buna pe care o are si increderea ridicata in randul electoratului. Un dezechilibru major se poate produce daca increderea electoratului in Iohannis ar incepe sa scada mult sau ar accentua un posibil dezechilibru deja existent in cazul unui esec a lui Ciolos. Teoretic, dar si cu mari sanse practice, chiar si daca Ciolos va esua, imaginea si increderea in Presedinte nu ar trebui sa aiba de suferit.

As dori sa spun cateva cuvinte despre ALDE. E un partid al celor din PNL care nu au fost de acord ca acest partid, PNL, sa fuzioneze cu PDL si sa treaca de la ALDE (formatiunea politica europeana) la PPE. ALDE are sanse sa creasca, la fel si MP. Depinde insa de lider, de Dl. Tariceanu, dar si de proiectul lor politic si felul in care vor sti sa se afirme in continuare.

Dupa un an de mandat Klaus Iohannis conduce la capitolul incredere (61% daca am inteles bine), ceea ce se poate explica prin faptul ca Presedintele a cautat sa respecte Constitutia si nu s-a lansat in dispute paguboase. Increderea in Dacian Ciolos nu ma mira pentru ca e la inceput de mandat – ar fi putut fi insa chiar mai mare… De asemenea lucrul poate sa tina si de dorinta de reformare a partidelor. Ciolos are o imagine buna. Mai rezistent la eventuale reforme pare a fi PSD: „Eventuala venire a lui Vasile Dâncu la conducerea PSD nu are o susținere solidă în acest moment (29%), nici măcar în rândurile suporterilor PSD (33%).””.  La PNL pare a se vedea o tendinta spre o reforma, adica spre ceea ce crede 60% din electorat ca se poate realiza la nivelul partidelor. Insa Ciolos trebuie sa confirme. E prematur, dupa parerea mea, sa discutam acum despre un partid condus de Ciolos, cu sustinerea lui Iohannis. Si nu cred ca Iohannis va incalca intr-un fel sau altul Constitutia (cel putin nu in etapa asta). Actualul Guvern e unul de tehnocrati, totusi nu poti sa treci peste noapte la inregimentarea lui politica. Cred ca ar fi o greseala… Pe de alta parte, ce ar zice PDL, pentru ca, din partea PNL, ei ar fi trebuit sa dea premierul…?

Increderea in Victor Ponta (41%) ramane ridicata datorita masurilor de ordin social promovate de PSD si datorita faptului ca sub Guvernul Ponta s-a inregistrat crestere economica. Nu trebuie sa ne mire si pentru faptul ca in PSD functioneaza o solidaritate stransa si votantii acestui partid, care reprezinta o parte insemnata din electorat, nu au renuntat la Victor Ponta.

Nu trebuie, de asemenea, sa ne mire increderea in Traian Basescu (26% daca am inteles bine) care se pastreaza la cote destul de ridicate si tinand cont de faptul ca nu mai e Presedinte. Se explica astfel:

„Românii așteaptă într-o măsură mult mai mare decât în primăvară noi proiecte politice (51% față de 38%). Recentele evenimente, protestele și nemulțumirile au amplificat această dorință.
▪  Imaginea partidelor actuale este proastă, fiind percepute că nu lucrează decât pentru interese proprii, nu pentru alegători (70% au această percepție).
▪  Există totuși un orizont de așteptare pozitiv pentru o reformă a partidelor – 60% consideră că actualele partide se pot reforma.
▪  Corupția este principala problemă de credibilitate a candidaților în alegeri – aproape jumătate (48,5%) indică acest lucru.”

Cu toate greselile pe care le-a facut, totusi Traian Basescu a dovedit, de la cel mai inalt nivel din Stat, vointa politica de a lupta impotriva coruptiei si pentru o Justitie independenta. Indiferent de pozitia sa de acum, raman faptele. Si se vede ca sunt luati la intrebari de catre DNA chiar si membri marcanti ai PDL, partidul sau. Sa nu ne facem iluzii: fara atitudinea hotarata de la nivelul Administratiei Prezidentiale, lupta impotriva coruptiei s-ar fi desfasurat, probabil, cu o intensitate foarte slaba, adica mai deloc si nici n-am fi facut vreun pas spre o Justitie independenta. Mecanisme de furtisag de tip ANRP ar fi functionat in continuare, faptele de coruptie s-ar fi musamalizat, Crinuta, Elena si Alina s-ar fi plimbat chiar si azi, fara probleme, prin diverse capitale europene, cazandu-se in hoteluri de tip Le Bristol, ce percep mii de euro pe noapte… Trendul bun pe care il are Presedintele Iohannis se datoreaza si faptului ca nu a abdicat de la principiul luptei anticoruptie, mostenit de la predecesorul sau, Dl. Basescu. Se observa in continuare o sustinere a statului de drept din partea cetatenilor.

In etapa actuala nu prea vad dezvoltandu-se noi proiecte politice. Depinde si de cum definim termenul „proiect politic” si ce intelege fiecare prin asa ceva… Insa nu prea vad conturandu-se intr-un an de zile noi proiecte politice si nici schimbari majore pe scena politica. Insa tara noastra ar avea cateva directii pe care trebuie sa mearga in continuare:

  • intarirea capacitatii de aparare si lupta impotriva terorismului,
  • continuarea luptei anticoruptie cu descifrarea componentei sale externe – implicare a serviciilor de informatii straine in fenomenul coruptiei, diversiuni, manipulari, crearea de tensiuni sociale etc,
  • intarirea economiei de piata si dezvoltare a sectorului privat, incluzand privatizari de succes, a clasei mijlocii, atragerea de capital, de investitii straine, efectuarea unui volum mai mare de investitii publice.

Insa un proiect politic nou, spre exemplu de tipul fuziunii dintre PNL si PDL in Noul PNL si intrarea sa in PPE, nu prea pare sa apara la orizont.

„Se confirmă prognoza din aprilie a Agenției de Rating Politic: mergem către un Parlament cu mai mult de 2 partide, pe fondul logicii proporționale a sistemului electoral.” – era de asteptat pentru ca sistemul nostru politic nu e unul bipartit. Si atunci e in logica luptei politice de la noi sa avem un Parlament cu mai mult de 2 partide. Iata ce titreaza si Romania Libera:

Unde a dispărut partidul care visa la un milion de membri

Se arata ca:

„Gabriel Oprea, șeful progresiștilor și ex-vicepremierul „interesului național“, lipsește cu desăvârșire din spațiul public de aproape o lună de zile. Puținele mesaje pe care UNPR le mai are de transmis răzbat prin comunicate sporadice sau prin vocea vreunui parlamentar.

Gabriel Oprea, pre­șe­dintele Uniunii Naționale pentru Progresul României (UNPR), avea nu mai departe de acum trei-patru luni pretutindeni porțile deschise, inclusiv la Cotroceni, se considera „o soluție“ de premier prin studiourile televiziunilor, punea condiții dure PSD-ului pentru listele viitoarelor alegeri. Acum, după ce a pierdut funcția de vicepremier și puterea, iar imaginea i-a fost iremediabil șifonată, Gabriel Oprea a dispărut aproape total din viața politică și publică. Nici măcar de Ziua Națională nu a mai apărut, preferând să emită un comunicat despre „destinul națiunii noastre“, „unitate și solidaritate“, în timp ce zbura spre tărâmurile mult mai însorite ale Emiratelor Arabe. Și nici UNPR nu pare să se simtă prea bine de la o vreme încoace. Formațiunea care visa la 10% în alegerile viitoare și la 1 milion de membri pare să fie tot mai izolată și lipsită de perspective.

Tot mai multe probleme pentru general

Declinul liderului UNPR a început pe 20 octombrie, când polițistul Bogdan Gigină, care făcea parte din coloana oficială a vicepremierului, a decedat după ce a căzut cu motocicleta într-o groapă. Au urmat bâlbe și declarații contradictorii, explicații seci și jumătăți de adevăruri, dar nici o demisie. Gestul nu a venit nici măcar când au început să curgă, la început sub protecția anonimatului, apoi asumate clar, mărturii cum că deplasări de genul celei din seara de 20 octombrie, adică în coloană oficială și cu viteză maximă, erau o obișnuință în cazul lui Gabriel Oprea. Nu mai puțin de 1.500 de „deplasări de urgență“ ale vicepremierului UNPR au fost numărate, potrivit unor surse, de la începutul anului și până la producerea accidentului. În cele din urmă, dosarul morții polițistului a ajuns la DNA, existând suspiciunea săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu.

Chiar și așa, poziția și influen­ța lui Oprea ar fi rămas, cel mai probabil, neatinse dacă nu s-ar fi produs a doua tragedie a lunii octombrie: incendiul din Colectiv. După proteste ample în București și alte orașe ale țării, premierul Ponta și-a depus mandatul, alături de întreaga echipă. Deși a refuzat până în ultima clipă să demisioneze, Oprea s-a trezit brusc fără funcție, blamat și ocolit de toți foștii parteneri de putere.

Zilele trecute, fostul vicepremier a mai suferit o lovitură: a pierdut calitatea de coordonator de doctorat la Academia Națională de Informații, după ce s-au înmulțit suspiciunile de plagiat în legătură cu lucrarea sa, dar și cu alte lucrări pe care le-a coordonat.

Progresiștii, în picaj liber

Luni de zile, Oprea și ai săi au discutat cu PSD-ul condus de Victor Ponta participarea pe liste comune la alegerile locale și parlamentare. Ba chiar, pe la începutul lunii octombrie, un lider local al UNPR dădea ca sigură semnarea unui protocol cu PSD valabil până în 2020, de pe urma căruia progresiștii se alegeau cu minimum 50 de locuri în viitorul Parlament, patru președinți de consilii județene și cinci primari de municipii reședință de județ. De partea cealaltă, Liviu Dragnea spunea, din postura de lider interimar al PSD, că negocierile se vor purta după Congresul partidului, programat pe 18 octombrie, dar până la începutul lunii decembrie. „Politica de alianțe sau posibile alianțe pe care le putem face trebuie finalizată până pe 1 decembrie. Nu putem depăși 1 decembrie, pentru că trebuie să ne stabilim candidații pentru fiecare localitate“, declara Dragnea, la Conferința extraordinară a Organizației Femeilor Social-Democrate.

Ei bine, suntem pe 10 decembrie, iar despre PSD nu s-a mai spus nimic de o participare pe liste comune cu UNPR, la locale și/sau parlamentare. Din contră, liderii filialelor PSD au dat drumul deja sondajelor de opinie pentru a-și desemna candidații la locale. Ba chiar în multe localități candidații au și fost stabiliți. Iar la Primăria Capitalei, consilierii PSD și-au dat mâna cu liberalii pentru a-l înlocui pe interimarul Ștefănel Dan Marin (UNPR) cu Răzvan Sava (PNL).

Lăsați pe dinafara jocului, progresiștii au încercat să pareze spunând că în partid câștigă tot mai mulți adepți curentul potrivit căruia UNPR trebuie să meargă pe drumul lui. Iar dacă este să se semneze vreodată un protocol de colaborare cu PSD, acesta trebuie să fie „flexibil“ („În sensul în care regula generală va fi să mergem împreună, cu excepția ca în anumite localități să mergem pe liste separate“, după cum explica senatorul Haralambie Vochițoiu).

Dacă în alegerile locale UNPR ar putea obține câteva victorii punctuale, la parlamentarele de la sfârșitul anului viitor șansele par a fi minime ca partidul să treacă pragul electoral. Puținele sondaje realizate după moartea polițistului Gigină și incendiul din Colectiv arată că partidul condus de Oprea are în jur de 2% din intențiile de vot (de unde, prin septembrie, depășea 5%). Poate tocmai de aceea au început să apară zvonuri că formațiunea își va schimba numele și că Oprea va renunța la șefia partidului, în favoarea unui nume mai puțin cunoscut, dar necontroversat.”

Insa acest partid, UNPR, nu a facut nimic altceva decat sa asigure majoritati in Parlament. De aceea doua-trei evenimente nefericite l-au si prabusit in sondaje. Vom vedea insa cum se vor contura de acum incolo majoritatile in Parlament dupa alegeri… Desigur, UNPR ar putea, cel putin teoretic, sa aiba o revenire. Insa asa cum arata sondajul, pare a se tinde catre un echilibru aproape perfect intre PNL si PSD, cu MP de partea PNL si ALDE de partea PSD (chiar si invers si tot se mentine echilibrul). Un guvern de tehnocrati tinde sa mentina acest echilibru in continuare si atunci s-ar putea sa avem, dupa alegeri, o guvernare PNL-PSD. Ce se intampla? Nu vad o tasnire a PNL in decursul anului viitor, astfel incat diferenta de nivel fata de PSD sa se mareasca in favoarea sa… PNL nu da dovada ca are un lider sau lideri care sa produca o astfel de tasnire. In cazul in care Presedintele ar dori retragerea PSD de la o viitoare guvernare comuna, PNL ar putea guverna singur, dar cine il va sustine in Parlament? Cu cine va reusi sa faca o majoritate? Guvernul Boc, de pilda, a fost sprijinit de UNPR pentru a putea avea sprijinul unei majoritati,  fragile ce-i drept, in Parlament.

Cum partide noi, pana la alegeri, nu prea vad sa apara si sa se impuna, acelasi lucru pentru cele nou create, totusi evolutiile acestora trebuie monitorizate. De asemenea evolutiile unor partide precum PRM si UDMR, ce au, dupa cum se vede, procente foarte mici. Vor reusi sa creasca mai mult pana la alegerile de la anul? Scaderea UDMR, candva un partid de 6-7%, nu pare de bun augur pentru ca o parte a electoratului etnic maghiar s-ar putea indrepta spre formatiuni extremiste.

De asemenea interesant e ce va face si PNTCD, un partid altadata fanion al politicii postdecembriste si aflat de foarte multa vreme intr-un con de umbra… Interesant este ca nimeni nu a reusit sa-l resusciteze, ca sa zic asa, dupa ce in anul 2000 s-a prabusit…

In crearea asta de majoritati (dupa alegeri) ar intra in joc vechii lideri – Dl. Tariceanu si Dl. Basescu, politicieni cu experienta. Cam tot cei vechi… Nu se vede un partid nou, nici macar PNTCD ce ar putea deveni un partid nou… Ar putea juca, totusi, un anumit rol PRM…

De fapt, ceea ce se vede la ora actuala din acest sondaj e o dominatie a scenei politice de catre PNL si PSD, incluzand aici si MP si ALDE care provin din PNL (MP din PDL) si un echilibru ca al unei balante bine echilibrate. Nu se vede niciun partid mai mic care sa poata tasni si sa treaca de pragul electoral fara probleme. Iar „un partid nou, susținut de Klaus Iohannis și Dacian Cioloș, ar fi recepetat pozitiv și ar aduna adepți de la toate partidele și dintre nehotărâți. 35% din toți alegătorii se declară deschiși spre o asemenea idee.” este de fapt PNL, care are 35% in acest sondaj…

Recomand citirea integrala si in original a tuturor articolelor.

Anunțuri

Decembrie 10, 2015 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

19 comentarii »

  1. Motane, partidele ar trebui in primul rand sa lase deoparte vendetele si orgoliile personale, daca vor sa se „resusciteze”. Am zis-o de multe ori ca rilul cabinetelor din teritorii este sa ASCULTE „vulgul” (cum spune Marian). Cand vor pricepe acesti oameni ca rolul lor este SA ASCULTE si sa inteleaga doleantele celor carora le vor voturile, o sa incepem sa avem o clasa politica. Pentru ca indiferent de platforma politica, orice partid se presupune ca are ca scop conducerea unei societati spre prosperitate, nu? Socialistii, liberalii, democratii, erc etc, toti se presupune ca vor dezvoltarea economica a „cetatii” in asa fel incat „cetatenii” sa aiba atat conditii de viata (cel putin) decente , cat si de munca.
    Din pacate, la noi politica este (inca sau deocamdata) doar o cale de imbogatire rapida ptr unii, SI ATAT.
    Gresesc?

    Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 11, 2015 | Răspunde

      • Macar de-ar emigra si politrucii nostri catre CSI. 😁
        Insa autorul articolului face o gresala, „mezzogiorno” nu-i sudul Italiei, ci partea centrala. Dad sa-l scuzam, ca el stie ceva despre Italia doar din Atlasul Geografic sau de la TVR, nici macar de la RAI. 😂
        La fel este si jn Spania, nordul si centrul mai dezvoltate dpdv industrial, pe cand sudul mai mult pe turism.
        Acum Motane, hai sa gandim logic. Daca vrei sa dezvolti o afacere bazata pe productie, de ce ai nevoie? Materii prime si piata de desfacere. Si ptr una si ptr alta ai nevoie de cai de acces ieftine catre si de la tine, corect? Daca esti legat de materii prime extrase din sol, unde te orientezi? Ori catre sursa, ori catre o cale de import ieftina si scurta, deci ideal este un port, nu?
        Nu poti Motane sa faci orice fel de investitii intr-o zona, doar ca zona respectiva trebuide „dezvoltata”. Trebuie in primul rand vazug ce potential are zona, ce poate fi folosit de acolo in folosul afacerii. Cel putin asa gandesc investitorii care vor sa isi dezvolte afacerea. Eu nu vin sa investesc doar ca sa-ti fac tie un bine. De aceea politicienii nostri trebuie sa incantd cu ceva investitorii, prin diverse facilitati. Doar vor atrage investitori in unele zone defavorizate, si doar asa se vor crea locuri de munca acolo. Daca se limiteaza doar la a acuza investitorii ca „nh vin sa investeasca”, atunci nu vom face decat sa ne vaitam in continuare.

        Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 12, 2015

  2. Te intrebai (retoric) mai deunazi de ce gandesc cum gandesc, ca doar sunt iberal. Ti se pare ca liberalismul autohton mai are de-a face cu liberalismul adevarat? Motane, oricat ai corela ideile liberale cu actualitatea istorica, nu poti sa aluneci de pe calea initiala si sa schimbi, sa indoi, niste canoane, doar pentru ca da bine la imagine, ca da bine la alegator. Partea proastra la noi este ca alegatorul e confuz. Sincer, pentru sa voteze un partid ce se prezinta dreprr luiberal, cand toate actiunile sale tin mai mult de socialism, fiie el stiintific sau nu, 🙂
    „Esenţa liberalismului constă în promovarea unor schimbări care să ţină cont de condiţiile istorice nou apărute si, mai ales, de libertatea economică şi politică a individului în relaţia cu statul. În această relaţie statul nu trebuie să intervină în viaţa social-economică şi trebuie să garanteze exercitarea drepturilor şi libertăţilor individului, inclusiv libertatea de întreprindere economică pe baza apărării şi respectării proprietăţii private.”
    pai sa ma ierte Dumnezeu, dar nu prea vad cum e aparata proprietatea privata in Romania. Nu prea vad cum e stimulata separarea pouterilor in Stat, si nici nu prea vad reducerea imixtiuni Statului in vitata social economica a Romaniei. Atunci cum putem sa vorbim de un PARTID LIBERAL, cand nimic din ceea ce propune nu reflecta aceasta esenta a liberalismului.
    Faptul ca pun accent pe valoare, pe profesionalism, pe constientizarea realitatii economice din Romania, ma face cumva socialist, sau democrat? Se poate, dar eu nu cred, 🙂 🙂
    Nu Motane, in Romania INCA ne balacim intr-o impotenta politica, intr-o meschinarie mercantila a politicienilor romani, care se ghideaza dupa un singur crez politic, imbogatirea rapida, indiferent de conditii. Fara deosebire, c-au fost democrati, socilisti, liberali sau taranisti, n-au cautat decat sa-si umple buzunarele, sa-si traga spuza pe turta lor, si atat. N-a existat nimic liberal in actiunile politice ale PNL-ului, pentru ca tlti cei care s-au perindat pe la conducre, au pus mai presus de tot obtinerea de voturi, dar nu ca sa acceada la putere ptr a face ceva LIBERAL, ci doar ptr a ace rost de avantaje ptr ei insisi, ca de altfel toate culrile politice.
    Asa ca sondajele astea nu reflecta ecoul unor politici, ci doar perceptia alegatorului vis-a-vis de cei ce fac parte dintr-un partid sau altul. Sincer, cati dintre cei ce acum cocheteaza cu optiunea PNL la alegeri stiu cu adevrat ce inseamana liberlaism?? Cati dintre MEMBRII PNL stiu ce inseamna LIBERALISM?
    Si e normal, nu poti sa condamni alegatorul ca face aceste confuzii, atat timp cat ceea ce ajunge la el este doar mizerie, can-can si inginerii politice de milioane de euro. Cum sa am eu incredere in PNL, cand este condus de fosti activisti de partid, de fosti beneficiari ai fostei oranduiri? Cum ar fi sa-l vezi pe Hitler ca devine liderul unui partid comunist?? 🙂 🙂 🙂 🙂

    Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 12, 2015 | Răspunde

    • Vezi, vorbeam de agricultura… Noi nu avem la tara un mediu concurential. Mediul rural, in general vorbind, nu e unul concurential, cel putin la noi (probabil ca si in alte parti). Important ar fi sa vedem cum se pot crea acolo oportunitati de castig, de a face afaceri bune si profitabile.

      Insa marea problema este ca nu numai acolo, dar, in general, mediul economic din Romania nu prea e concurential. Statul inca tine in brate destule intreprinderi neperformante, care produc pierderi foarte mari, inca avem foarte multi functionari la stat. Si apropo de PNL, in perioada guvernarii Tariceanu au fost angajati 500.000 de oameni la stat, umflandu-se astfel foarte mult schema de la stat. Pe de alta parte, coruptia altereaza mediul concurential de la noi, atat cat e el. Suntem in partea de jos a clasamantului, pe plan mondial, in ceea ce priveste competitivitatea. De asemenea, faptul ca multe privatizari au esuat a determinat un mediul concurential, dar depreciat, cu valoare scazuta, ca sa zic asa.

      Asta e una din cele mai grave probleme ale Romaniei, dupa parerea mea. Un mediu care stimuleaza nu performanta, ci mediocritatea. Ar trebui sa ife un mediu care sa stimuleze cresterile de productivitate si performanta, ca baza pentru cresterea economica si cea a salariilor.

      Pe de alta parte, probabil ca, dupa Revolutie, Romania a fost conceputa ca o piata de desfacere pentru produse venite din afara. Insa o tara care a devenit piata de desfacere pentru produsele straine nu poate determina un mediu concurential in interiorul sau, pe baza ofertei sale, interne. Dimpotriva! Noi ar fi trebuit sa racordam economia noastra la economia vestica, nu sa facem sa devenim doar o piata de desfacere pentru produsele lor. Tarile vestice isi protejeaza producatorii, sunt destule tari in care protectionismul e la cote ridicate. La noi nu prea vezi asa ceva. Pare-mi-se ca se aplica in UE standarde duble in aceasta privinta… Insa cu o competitivitate redusa nu prea poti sa speri la dezvoltare, la cresteri semnificative de productivitati…

      Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 12, 2015 | Răspunde

      • Motane, n-avem mediu concurential aproape la nimic, si tu vrei in agricultura?
        Si da, ai dreptate, statul ar trebui sa acorde un pic mai multa atentie acestui sector, AGRICULTURA. Avem mana de lucru destula, si fara sa se simta careva jignit, o mare parte din aceasta forta de munca provine de la tara, din mediul rural, deci n-ar fi rau sa te gandesti cum sa-i aytragi pe oameni inapoi „la sapa”. Uitre in Olanda de exemplu, daca vreau sa iau un tractor si am ferma, il iau fara TVA si nu platesc taxe ptr el. Platresc taxe pe ceea ce produc. Si nu numai. Nu te-ai intrebat de ce vezi „pe fara” doar taxiuri „de marca”, mertz-uri, Audi, sau alte limuzine? Ptr ca cei ce le cumpara ptr taxmetrie le iau fara taxe. In schimb N-AU VOIE SA LE UTILIZEZE IN SCOPURI PRIVATE. Agricultura e la fel. Tot ceea ce este investitie in agricultura, se face fara taxe.
        Da-i voie omului sa-si cumpere utilaje fara sa-l pui sa plateasca taxe peste taxe, ca-l ingropi. Bancile, sa acorde credite ptr agricultura cu perioade de gratie de 5 ani, ca doar asa il poti lasa pe taran sa inceapa sa faca profit. Nu-l ingenunchea din prima, ca agricultura tine peste 80% de Mama Natura, care poate fi foarte capricioasa uneori, si daca anul asta ai facut profit de milioane la hectar, anul viitor poate iesi in pierdere.
        Da, aici iar ai dreptate, ca statul nu face nimic ca sa protejeze productia autohtona. Iar producatorul, pus in situatia sa plateasca taxe peste taxe, e normal sa vanda in asa fel incat sa aiba si profit, adica de multe ori peste pretul produselor importate.
        Toate acestea, plus fenomenul lipsei fortei de munca la tara, duce la disparitia concurentei. Rezista doar cei cu putere financiara.
        Si daca venim si cu problema calitatii, atunci chiar ca ingropam productia interna. A vinde ieftin, de multe ori inseamna a vinde produse mai slabe dpdv calitativ.
        Platesti alune, te alegi cu maimute, nu-i asa?

        Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 13, 2015

      • Bineinteles ca ar trebui sa fie o creditare convenavila si sa poti sa-ti cumperi utilaje in conditii convenabile. Dar zici asa:

        „Avem mana de lucru destula, si fara sa se simta careva jignit, o mare parte din aceasta forta de munca provine de la tara, din mediul rural, deci n-ar fi rau sa te gandesti cum sa-i aytragi pe oameni inapoi „la sapa”.”

        In privinta asta, lucrurile cred ca stau altfel. Foarte multi din mediul rural au plecat sa lucreze in exterior, unde castiga mai bine. Pe de alta parte, forta de munca despre care spui ca o mare parte din ea provine de la tara se afla in mediul urban. Da… e interesant si probabil bine spus ca provine de la tara. Numai ca pe langa faptul ca in mediul urban castigi mai bine decat in rural, forta de munca de care vorbesti, care ar proveni de la tara, e la a doua sau a treia generatie la oras. Provine de la tara, dar oamenii acestia nu mai sunt tarani. Ocupatia si competentele lor nu mai au de a face cu agricultura. Cei care au plecat de la tara spre oras – chiar si inainte de industrializarea fortata a lui Ceausescu, chiar si inainte de ’47 – s-au stabilit, o mare parte, la oras. Unii dintre ei s-au intors la tara si au incercat sa faca ceva acolo si au existat exemple inainte de ’47. Insa cei care au ramas la oras au dat nastere unor generatii care s-au rupt de mediul rural, au invatat meserii care nu mai au de a face cu mediul rural (agricultura, cresterea animalelor). Fireste, nu-i nicio rusine sa muncesti in agricultura, insa oamenii acestia, de care vorbesc, nu mai au vreo legatura cu asa ceva. Unii n-au dat niciodata la sapa si nici nu s-ar pricepe la asa ceva.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 13, 2015

      • Si oricum nu e o idee buna ca sa-i „atragi” pe oameni inapoi la „sapa” pentru ca agricultura nu poate fi un pilon principal de dezvoltare economica.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 13, 2015

      • Motane, decat sa fie somer la oras, eu cred ca este o idee buna.
        OK, tu ai dreptate, dar nu vorbeam de cei care sunt de genratii la oras, pentru ca daca e s-o luam asa, cam toti avem radacini „la tara”, ca nu toti suntem „oraseni” de pe vremea lui Moise.
        Nu inteleg de ce atata „oripilare” fata de munca la tara. Pe care il intrebi, cum adica sa ma intorc la tara? Sa dau cu sapa? Insa pot sa-ti dau destule exemple de ORASENI, oameni cu studii, absolventi de facultate, care atunci cand s-au vazut dati deoparte pe motiv ca s-a „restructurat economia”, ingineri sau economisti de la IMGB si UMUC (ca deh, traind 1/2 din viata in Berceni, aveam destule cunostinte si vecini ce lucrau acolo) care erau „copii de tarani, si s-au intors la tara. Intai ca era mai ieftina viata la tara, apoi s-au pus pe treaba. Au vandut tot, si apartament si masina si au investit acel putin obtinut in agricultura. Apoi, pe masura ce scoteau profit il investeau tot in agricultura, nu si-au luat imediat „merzane” sau Audi.
        Spuneai de faptul ca foarte multa forta de munca de la tara a plecat afara. De acord, dar uite, ca multi s-au intors, ca nici afara nu mai este pe roze, si locurile de munca disponibile tot in agricultura sunt si acolo.
        In fine Motane, fiecare are dreptul sa faca ce vrea cu viata lui, si daca cineva NU VREA sa munceasca, e dreptul lui universal, nu-i asa? Dar daca el are dreptul universal sa nu munceasca daca nu vrea, de ce sa fie obligata societatea sa-l intretina, sa-i dea ajutoare si alocatii? Ca pe alea le are din cauza ca sunt unii prosti si muncesc, nu?
        De ce sa n-am dreptul si eu, care muncesc, sa refuz sa-l intretin pe un lenes?

        Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 14, 2015

      • „Dar daca el are dreptul universal sa nu munceasca daca nu vrea, de ce sa fie obligata societatea sa-l intretina, sa-i dea ajutoare si alocatii? Ca pe alea le are din cauza ca sunt unii prosti si muncesc, nu?
        De ce sa n-am dreptul si eu, care muncesc, sa refuz sa-l intretin pe un lenes?” – dar societatea nu e obligata sa-l intretina si ai tot dreptul sa refuzi sa intretii pe cineva, inclusiv un lenes. Adica de ce ai intretine pe cineva care nu e lenes? Insa eu nu vad cum il intretine societatea, pentru ca ajutorul de somaj e pe perioada limitata, iar daca refuza un loc de munca ce i se ofera poate pierde ajutorul de somaj. Atunci despre ce vorbim?

        Insa eu iti spun o treaba: nu ai cum sa atragi cu succes in agricultura oameni care sunt la oras, la a doua sau a treia generatie. Omul nu e oripilat, ci nu are nici in clin nici in maneca cu agricultura.

        Ca sa intelegi mai bine: este ca si cum ar fi, de exemplu, asa deodata o mare cerere de munca pentru strungari. Cui se adreseaza aceasta? Evident, strungarilor. Tu zici cam asa: de ce nu vine in intampinarea acestei cereri de munca unul care a lucrat ani de zile in industria laptelui? Pentru ca ala din industria laptelui nu cunoaste meseria de strungar, nu are calificarea asta.

        Iar daca ala din industria laptelui constata totusi ca poate castiga mai multi bani ca paznic la o ferma de animale din Italia si, facandu-si o socoteala, trage concluzia ca lucrand ceva vreme acolo, sa zicem vreo 5 ani, cu banii castigati poate sa-si faca o casa aici, atunci se va duce in Italia.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 14, 2015

      • Motane, tu ai dreptate ca nu poti sa ceri sa se stramute la tara unuia care este deja la a treia generatie in oras. Nici n-am spus asta. Ideea este ca trebuie sa avem niste reglementari legale care sa faciliteze cumva investitiile in domeniul agriculturii si atunci cu siguranta ca se vor gasi destui „de la oras” sa plece si sa investeasca la tara.
        In privinta exemplului cu „strungarii”, gresesti. De ce sa consideri ca nu se poate recalifica forta de munca? Ca nu avem noi un sistem care sa faciliteze recalificarea. Pai dupa „privatizarile” facute de toate guvernarile de pana acum, multi „strungari” au ramas fara loc de munca. De ce sa nu le dai posibilitatea sa se recalifice, daca piata cere o alta calificare?
        Uite, ti-am mai spus, eu am diploma de inginer electro-mecanic. Asta e calificarea obtinuta in urma absolvirii. Ceea ce fac acum, n-are nicio legatura cu diploma initisala, dar am urmat niste cursuri, am trecut de niste examene si acum am si alta calificare. Normal ca tot din dorinta de a castiga mai mult, mai bine.
        Iar ca sa vin in continuarea ideii cu agricultura, pot sa-ti spun ca am vrut sa investesc in agricultura. N-am pregatirea necesara, iar despre „sapa” stiu doar ce am invatat in cadrul „muncilor agricole” de pe vrema lui ceasca. Normal ca am cautat sa gasesc oameni cu pregatirea necesara ptr asta. N-am gasit. Si nu ca n-ar fi fost „fizic” prezenti, ci pur si simplu nu au avut dorinta de munci IAR la camp. Am vrut sa investesc intr-o fosta ferma de vaci din C-ta. Ia cauta tu sa gasesti un „vacar”. Nu ca n-ar fi oameni „cu pregatirea necesara” 🙂 ci pur si simplu NU GASESTI. De ce? Pai cat crezi tu ca poti sa-i dai pe luna unui vacar? Unuia care sa pazeasca vacile sa nu iasa in drum si sa nu intre peste culturile celorlalti? Uite, te intreb pe tine, cat crezi ca ar fi un salariu normal ptr un asemenea angajat? IN ROMANIA!!!

        Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 14, 2015

      • E o problema, deocamdata nu ma hazardez sa dau solutii. Insa noi trebuie sa fim constienti de un lucru: romanul are nu doar piata fortei de munca din Romania la dispozitie, ci si piata fortei de munca din UE. Problema asta e una dificila. Ea ar fi trebuit sa se puna mult mai demult, inainte de integrarea in UE. Dar si inainte de integrare multi romani au plecat sa lucreze in afara.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 16, 2015

      • Bine, ai dreptate, asa este, si inainte de integrarea in UE multi au plecat afara, insa nu asta e problema majora, ca nu ne-am confruntat cu lipsa fortei de munca din cauza acestui fapt. Problema este ca multe locuri de munca s-au desfiintat si cei calificati ptr o a nume munca s-au trezit ca nu mai au ce sa faca cu pregatirea lor. Uite, strungarii de exemplu, ca tot i-ai adus tu in discutie si sut chiar un exemplu. Inainte de 90 aveam foarte multi. Dupa „privatizare” n-a mai fost nevoie de atat de multi. O solutie ar fi fost o recalificare. da-le posibilitatea sa invete altceva. Din cate stiu sunt asemnea cursuri de recalificare, pe fonduri UE. Nu stiu insa cat de corect s-au folosit aceste fonduri pentru ce au fost ele destinate. Apoi iar mai este si problema pereceptiei acestor recalificari in randul „strungarilor”.
        Pentru ca te asigur ca multi dintre cei plecati afara sa munceasca s-au recalificat. „Strungarii” plecati afara sa munceasca nu mai sunt strungari, ci cu totul altceva.
        Ideea este ca trebuie sa facem si „noi” ceva. Bun, am ramas fara munca, nu mai gasesc sa ma angajez ca „strungar”, ce fac? Stau si ma vait la nesfarsit ca Guvernul nu face nimic? Sau ma re-orientez catre alta calificare, care sa-mi ofere si alte oportunitati de angajare?
        Pararea mea este ca traba Guvernului nu este sa creeze locuri de munca, ca nu se cumpara de la supermarket, ci sa asigure un cadrul legal ptr ca „niste investitori” sa poata sa dezvolte o afacere prin care sa ajute oamenii sa se recalifice.
        Da, e destul de complicata aceatsa problema, pentru ca se loveste de doua obstacole. Unul ar fi incompetenta guvrnantilor, si al doilea ar fi reticenta fortei de munca.

        Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 16, 2015

      • Nu numai asta, dar eu iti spun ca s-a actionat, de catre stat, in mod intentionat asa. Vrei un exemplu? Uite ce a facut PSD cu legea asta care a scos oierii in strada. Acelasi lucru face si cu legea antifumat, care va pagubi bugetul. Si nu mai vorbesc de noul Cod Fiscal, sa vezi ala cum va afecta tara, inclusiv micii intreprinzatori!! Iar consecinta va fi ca in loc sa se creeze locuri de munca, se vor distruge locuri de munca. Eu de asta ma vaiet. Pentru ca statul actioneaza impotriva cetatenilor sai, cu consecinte catastrofale! Asta e problema de fond si nu: „Problema este ca multe locuri de munca s-au desfiintat si cei calificati ptr o a nume munca s-au trezit ca nu mai au ce sa faca cu pregatirea lor.”. Daca ar fi doar problema semnalata de tine, nu ar fi grav. Si-n alte parti din lume au disparut unele meserii din varii motive. Problema principala e ca la noi se dau legi care submineaza economia!! Care corup societatea!! Asta e problema de fond, nu ca dispar meserii, pentru ca unele meserii, intr-adevar, dispar. Dar ar putea sa si reapara.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 16, 2015

      • Nu deschizi afacerea in acea zona sau domeniu de activitate daca nu ai cu ce.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 16, 2015

      • Pai in cazul asta de ce ne vaitam ca „nu vin investitorii”?? Investitorul asta face, un studiu de fezabilitate. Cat il costa si inc at timp isi poate recupera investitia ca sa poata sa intre pe profit. Ce afacere ar fi daca fac o fabrica undeva unde trebuie sa-mi „import forta de munca?? Nu-i mai simplu sa ma duc cu afacerea LANGA forta de munca?

        Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 16, 2015

      • Ma vait pentru ca politicile proaste, mai ales cele ale PSD, au condus la o asemenea situatie. Uite-te si tu cum acuma, tot datorita unei legi pesediste, se loveste in oieri! Maine, poimanine ai sa ma intrebi ca de ce nu avem oieri. Pai, daca statul vrea sa-i distruga, cum sa mai avem?

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 16, 2015

      • Spui de liberali. Pai cati mai sunt liberali in acest partid Motane?
        Uite, ce ti-am spus tie aici, legat de taxiuri, am spus-o odata la o „intalnire” cu „liberalii mei”. Am zis ca n-ar fi rea o lege care sa reglementeze taximetria. Incepand de la aspectul masinilor, pana la tinuta soferilor. Am zis ca vad oportuna si benefica obligativitatea soferilor sa poarte pantalon LUNG, inchis la culoare, si CAMASA de culoare alba sau bej, „ca afara”. Masinile sa fie de o anume tinuta (stare tehnica, aspect si curatenie), sa nu fie permis fumatul, iar soferii de taxi sa nu fumeze in masini, chiar daca sunt ale lor, iar ca inlesnire ptr acestia, sa poata sa-si cumpere masinile ptr taxi la pret de fabrica, tot „ca afara”. Exista posibilitatea, ca la orice fabricant sa comanzi „masina ptr TAXI”. Masini cu tapiterie piele, usor de intretinut, cu navigatie ptr o alegere optima a rutei, aer conditionat ptr conditii optime, etc etc, care sunt mai ieftine decat una cu aceleasi optiuni dar ptr uz privat.
        Am fost luat peste picior, ca „bah, nu suntem in Olanda ta aici”. De acord, suntem in Romania, dar de ce n-am putea avea aceleasi conditii?
        Asa ca nici „liberalii mei” nu mai sunt ce au fost. S-a umplut si partidul asta de hahalere si oportunisti, pentru ca s-a facut rabat de la calitate, in favoarea unor avantaje efemere. Sper si caut sa conving pe multi ca noi lliberalii din Romania mergem pe o directie gresita, si alegatorul ne va taxa rau de tot.
        Nu, UE nu are standarde duble, ci noi aplicam prost regulile. GUVERNANTII NOSTRI AU STANDARDE DUBLE.
        In UE, ce s-a spus inainte de alegeri, se aplica dupa IN CEA MAI MARE PARTE. Numai la noi, dupa alegeri, alesii se vad in imposibilitate sa aplice ce au promis. Fara deosebire!

        Comentariu de Rica Venturiano | Decembrie 13, 2015

      • In legatura cu taxiurile, nu ma deranjeaza atat aspectul masinilor sau tinuta soferilor (care ar trebui sa fie totusi una cat de cat normala, dupa parerea mea). Ceea ce este esential e sa ma duca la destinatie in conditii civilizate si sa platesc un pret corect. Nu prea folosesc taxiul dar cu ceva vreme in urma am sosit seara, destul de tarziu in Gara. Era iarna si zapada. Aveam bagaje. Erau baietii astia de la taxiuri si mi-au cerut un pret astronomic!! Pana la urma am mai asteptat si a venit un taxi, l-am oprit si mi-a luat pretul normal.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Decembrie 13, 2015


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: