Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Nu se realizeaza, in schimb se reziliaza…

Romania Libera

ANALIZĂ: Contracte de drumuri valorând sute de milioane de euro sunt rupte sau blocate

Se arata ca:

„Contracte valorând sute de mi­lioane de euro au fost reziliate cu începere de la 1 ianuarie 2014 sau, în situaţia în care acestea au fost deja semnate,  lucrările afe­rente nu au fost începute, arată o analiză  realizată de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR), la solicitarea RL.

Care sunt contractele reziliate

La capitolul „autostrăzi“ se distinge ruperea contractelor de consultanţă pentru sectoarele de autostradă Sibiu-Orăştie şi Arad-Nădlac, semnate cu firma de consultanţă Consitrans.  Compania acuză firma Consitrans de îndeplinirea cu întârziere a obligaţiilor sau chiar de neîndeplinirea acestora şi a dat dispoziţie ca activităţile de supervizare pe aceste loturi să fie făcute de către inginerii direcţiilor regionale subordonate CNADNR. La rându-i, Consitrans a acţionat în judecată CNADNR. Cert este că delegarea consultanţei către inginerii CNADNR a dat naştere la probleme. La  doar câteva luni de la inaugurarea electorală a autostrăzii din zilele turului 2 al alegerilor prezidenţiale din no­iembrie 2014, autostrada prezintă fisuri ample, iar constructorul italian Salini Impregilo nu a început reparaţiile, obligând CNADNR să facă lucrările pe bani publici. La şapte ani de la începerea lucrărilor în 2008, autostrada Bucureşti-Ploieşti nu are o legătură funcţională cu infrastructura rutieră a Capitalei, lipsind cei 3 kilometri de ieşire din aceasta. Cu toate acestea, în fe­bruarie 2015, CNADNR a rupt contractul, semnat cu firma italiană Pizzarotti, invocând „imposibilitatea finalizării lucrărilor (…) din cauza unor modificări considerate substanțiale conform legislației în vigoare“.

Drumul de la Bâlea Lac şi el reziliat

Pe lângă autostrăzile menţio­nate CNADNR a rupt contracte pentru modernizarea unor sectoare importante de drumuri na­ţionale. Este vorba de DN 76, Beiuş-Oradea, km 133-km 184, unde lucrările au fost oprite la cererea beneficiarului pe data de 11 mai. O soartă similară a avut şi contractul pentru consolidarea DN 7C, anume sectorul Bâlea Lac-Bâlea Cascadă al Transfăgărăşanului. Lucrările au fost oprite tot la soli­ci­tarea constructorului. Au existat însă situaţii în care contractul a fost reziliat la cererea CNADNR din cauza „mobilizării proaste a constructorului“. Este cazul DN18 Moisei-Iacobeni, km 131-km 220, contractul reziliat în mai 2014.

Deşi este scena a numeroase accidente rutiere grave, doar în ultimele săptămâni având loc două, CNADNR a reziliat în vara anului trecut toate contractele semnate, aflate în vigoare, cu obiect moder­nizarea Centurii Bucureşti. Motivul este că în perioada scursă de la semnarea contractelor iniţiale, în 2008, au apărut ca necesare lucrări ample a căror realizare ar duce la depăşirea masivă a costurilor acceptate legal.  Este vorba de întregul sector sudic al Centurii, cuprins între km 23 şi km 55. O soartă similară au avut-o însă şi cele două segmente din Centura nord a Capitalei, cauza fiind lipsa de mobilizare a antreprenorului, acuză CNADNR. „Modernizarea Centurii rutiere București Nord între A1-DN7 și DN2-A2 Lot 2 DN 2 km 12+300 – A2 km 23+750 (…). Contractul a fost reziliat în luna februarie 2015, din cauza lipsei de mobilizare a antreprenorului“, susţine CNADNR.

Alte contracte rupte de către CNADNR au fost varianta de ocolire a Municipiului Suceava, terminată însă recent cu o altă firmă, și „construcția variantei de ocolire Săcuieni“. Contractul a fost reziliat în luna iunie 2015, din cauza lipsei de mobilizare a antreprenorului. Proiecte reziliate întâlnim şi pe DN1, unul dintre cele mai bătute drumuri ale ţării. Situaţia este cu atât mai gravă cu cât lucrările oprite ar fi dus la fluidizarea traficului. Unul dintre proiecte este „Modernizarea infrastructurii privind siguranta circulației pe DN 1, în sate lineare și puncte negre, lotul 1, Sinaia km 119+000-125+700“. Contractul a fost rupt în mai 2015 în urma solicitării antreprenorului, afirmă CNADNR.

Autostrăzi neîncepute din lipsă de terenuri

Există însă proiecte în cazul cărora contractele au fost semnate, dar stau blocate din cauza unor dificultăţi administrative. Este cazul primului şi al celui de-al treilea lot din autostrada Câmpia Turzii-Ogra. Cauzele? Exproprie­rile dificile şi lipsa avizelor de mediu. Oricum, CNADNR promite începerea lucrărilor în această lună. „Motivele care au determinat neemiterea ordinului de  începere sunt nefinalizarea procedurii de expropriere, precum și necesitatea unui Acord de Mediu actualizat. Concret, lipsa documentelor de proprietate și identificarea greoaie a proprietarilor terenurilor supuse exproprierii (lipsă planuri parcelare, suprapuneri de proprietari pe aceleași terenuri etc.) au dus la finalizarea cu întârziere a documentațiilor necesare demarării procedurii de expropriere. În ceea ce privește reglementarea aspectelor privind protecția mediului, CNADNR SA întreprinde în prezent măsuri pentru obținerea unui Acord de Mediu Actualizat, având în vedere că de la emiterea Acordului de Mediu existent au apărut informații suplimentare în ceea ce privește protecția mediului (situri Natura 2000 etc.)“, spune CNADNR

Ce spun constructorii

Constructorii însă acuză CNADNR că se află la originea blocării multor proiecte de infrastructură. „Este vorba de un amestec de teamă de DNA, probabil şi de incompetenţă. Sunt din ce în ce mai speriaţi. Nu se mai fac încredinţări directe, nu se mai modifică soluţii. Preferă rezilierile și refacerea licitaţiilor“, acuza recent şeful firmei de drumuri care are, la rândul ei, câteva contracte de consultanţă în dispută cu CNADNR.  „

Traim vremuri destul de ciudate: statele se indatoreaza cat mai mult, iar contractele care ar putea aduce dezvoltare, bani la buget, locuri de munca, efecte economice benefice se reziliaza…

Ramai stupefiat cand citesti un astfel de articol care iti arata ca la „doar câteva luni de la inaugurarea electorală a autostrăzii din zilele turului 2 al alegerilor prezidenţiale din no­iembrie 2014, autostrada prezintă fisuri ample, iar constructorul italian Salini Impregilo nu a început reparaţiile, obligând CNADNR să facă lucrările pe bani publici.„… La doar cateva luni de la inaugurare autostrada prezinta fisuri…? Am trecut de faza de revolta – aceasta nu-ti poate face decat rau tie, celui care te revolti – ajungand in faza de contemplatie filozofica! 🙂 Teama de DNA? Dar de ce sa-ti fie teama de DNA daca nu bagi, ilegal, bani in buzunar? Daca se respecta procedurile legale n-ar trebui sa fie nicio teama de DNA. Incompetenta? La CNADNR? Mie mi se pare ca lucrul asta intra in responsabilitatea Guvernului.

Pe undeva avea dreptate Constantin Tanase: se reziliaza contracte, realizarile tind catre zero, in schimb vrem sa ne ploua cu carnati? 🙂

E foarte ciudata aceasta politica (sau cum sa-i spun) care, logic vorbind, te duce catre o indatorare fortata si inca una masiva si nejustificata. Spune: „autostrada prezintă fisuri ample, iar constructorul italian Salini Impregilo nu a început reparaţiile, obligând CNADNR să facă lucrările pe bani publici” – dar aici nu mai exista vreo raspundere? Cine e raspunzator pentru lucrul asta: Salini Impregilo sau CNADNR?

Care e adevarul? Concluzia e clara…

Iata un articol parut anul trecut in Gazeta de Cluj:

Italienii de la Pizzarotti se ascund după sucursale când trebuie să plătească

Se arata ca:

„Italienii de la Pizzarotti au zeci de procese în care sunt datori faţă de alte societăţi de stat. Însă, în România este menţinută o lege care, practic, oferă dreptul sucursalei unei societăţi din străinătate să nu îşi plătească contractele şi, cu toate acestea, sucursala sa nu poată fi trasă la răspundere printr-o executare silită. Conform Legii 31/1990, sucursala nu este o entitate cu personalitate juridică proprie şi este supusă legii naţionale a societăţii-mamă care a înfiinţat-o şi este identificată prin raportare la sediul social al acesteia.

Firma Pizzarotti, cu capital italian, este una dintre societăţile “abonate” la contractele de construcţie sau modernizare a drumurilor din ţară. În Cluj, există două “entităţi” financiare înregistrate sub numele de Pizzarotti: PIZZAROTTI SA (administrată de BERSANI WATTER) şi IMPRESA PIZZAROTTI & C SPA (administrată de GIORDANI LIDIO), ambele având sediul la aceeaşi adresă şi ambele fiind sucursale ale “firmei mamă” din Italia, Pizzarotti.

Cele două sucursale au încheiat cu diferite societăţi contracte comerciale, iar unele dintre ele au fost onorate, altele nu. Cei nemulţumiţi de relaţiile comerciale cu italienii de la Pizzarotti au dat în judecată sucursalele, însă în instanţe au aflat că sunt mici şansele să câştige pentru că Legea societăţilor comerciale din România (Legii 31/1990) nu îi dă unei sucursale “personalitate juridică”. Pentru a recupera banii printr-un proces comercial o firmă din România ar trebui să ceară insolvenţa celor de la Pizzarotti în Italia, însă procedura este şi mai greoaie pentru că în conturile firmei sunt câteva milioane de euro care ar putea demonstra oricând capacitatea de plată.

“Am de recuperat câteva sute de mii de lei de la Pizzarotti. Am încheiat contracte cu o sucursală din Cluj şi după câteva luni de negocieri italienii au refuzat să îmi plătească. Am deschis proces la Tribunalul Comercial Cluj unde am aflat că n-am ce să le fac pentru că cei de aici sunt o sucursală a celor de la Pizzarotti din Italia. Am aflat că trebuie să deschis un proces în Italia, să depun o taxă de timbru de 10%. Plus că juriştii lor mi-au spus că n-am ce să le fac! Cică au 8 milioane de euro în cont şi nu pot fi băgaţi în incapacitate de plată niciodată pentru suma pe care o am eu de recuperat”, a declarat patronul unei firme care se consideră păgubit de cei de la Pizzarotti. Reporterii Gazeta de Cluj au discutat cu unul dintre reprezentanţii Pizzarotti, jurista Adriana Moga, care a spus că va trimite pe adresa pe adresa redacţiei un punct de vedere vizavi de această situaţie.

Precedent similar semnalat de un fost deputat

O situaţie similară a fost descrisă şi de Iulian Urban, fost deputat, care a scris pe site-ul lui că “IMPRESA PIZZAROTTI & C SPA ITALIA SUCURSALA CLUJ, marii investitori care au lucrat mai mult sau mai puţin la „autostrada” Bucureşti-Ploieşti, a încetat de patru luni de zile orice fel de plăţi către subantreprenorii români. Zilnic discut cu zeci de companii care îmi spun că italienii se pare ca au trimis în Italia banii încasaţi de la statul român şi acum le servesc basme în loc de bani. Pur şi simplu drumarii privaţi români sunt buimaci, fiind puşi la pământ de seria de falimente Romstrade la care acum se adaugă în curând şi Pizzarotti care are deja termen pentru deschiderea insolvenţei!”, scria anul trecut fostul deputat şi practician în insolvenţă.

Pizzarotti aruncă “pisica” în curta statului

“În anul 2006 Impresa Pizzarotti & C. S.p.A. a înfiinţat în România o Sucursală, Impresa Pizzarotti & C. S.p. A – Sucursala Cluj. Începând cu anul 2006 desfăşuram pe teritoriul României mai multe proiecte printre care şi proiectarea şi execuţia autostrăzii București-Brașov, tronsonul București-Ploiești, secţiunea km 0+000 – 19+500. Cu privire la acest proiect, demarat încă din anul 2007, la data de 18.09.2012, Beneficiarul acestui proiect – CNADNR S.A. – ne-a comunicat că având în vedere depăşirea bugetul rectificat pe anul 2012 aferent obiectivului Autostrada Bucureşti-Ploieşti, se suspendă lucrările aferente acestui obiectiv, respectiv se suspendă plăţile datorate subscrisei până la aprobarea noului buget. Urmare a acestei informări, am comunicat tuturor partenerilor contractuali decizia Beneficiarului, asigurându-i că imediat ce se vor debloca sumele restante faţă de subscrisa ne vom onora la rândul nostru obligaţiile faţă de aceştia. Astfel, în toată această perioadă, am depus eforturi inimaginabile pentru plata taxelor faţă de bugetul de stat, pentru plata salariilor faţă de salariaţi, dar şi pentru plata contractelor încheiate cu partenerii comerciali. Prin urmare, susţinerile referitoare la trimiterea banilor încasaţi de la Statul Român în Italia nu sunt conforme cu realitatea, prin simplul fapt ca plata sumelor datorate subscrisei a fost suspendată începând cu luna septembrie 2012. Ba mai mult, în toată această perioada subscrisă am făcut plăţi către diverşi parteneri contractuali, marea parte a acestor sume provenind din Italia sau din credite bancare, astfel că informaţiile relatate sunt total neconforme realităţii. În concluzie, subliniem faptul că nu intenţionam să încasăm bani de la Statul Român şi să lăsăm proiectele începute neterminate – nu am avut niciodată această intenţie, la fel cum nu avem nici o intenţie în a nu ne onora contractele încheiate cu partenerii noştri contractuali”, arată un drept la replică al celor de la Pizzarotti referitor la acuzaţiile fostului deputat Urban.”

Numai citind un astfel de articol si e greu sa-ti dai seama care e, pana la urma, adevarul. Interesant este ce arata cei de la Pizzarotti:

„Cu privire la acest proiect, demarat încă din anul 2007, la data de 18.09.2012, Beneficiarul acestui proiect – CNADNR S.A. – ne-a comunicat că având în vedere depăşirea bugetul rectificat pe anul 2012 aferent obiectivului Autostrada Bucureşti-Ploieşti, se suspendă lucrările aferente acestui obiectiv, respectiv se suspendă plăţile datorate subscrisei până la aprobarea noului buget. Urmare a acestei informări, am comunicat tuturor partenerilor contractuali decizia Beneficiarului, asigurându-i că imediat ce se vor debloca sumele restante faţă de subscrisa ne vom onora la rândul nostru obligaţiile faţă de aceştia. Astfel, în toată această perioadă, am depus eforturi inimaginabile pentru plata taxelor faţă de bugetul de stat, pentru plata salariilor faţă de salariaţi, dar şi pentru plata contractelor încheiate cu partenerii comerciali.” (subl. mea)

Concluzia e destul de clara, cred eu: statul roman reface lucrarile pe bani publici!

Si ne mai miram ca statele se indatoreaza masiv…? 😉

Recomand citirea integrala si in original a tututror articolelor.

Anunțuri

Iulie 9, 2015 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 comentariu »

  1. […] de la Transporturi sub mareata guvernare a Aliantei PSD-UNPR-PC, care de fapt e PSD, puteti citi aici. Doua articole interesante: aici si […]

    Pingback de Nimeni nu a inteles gluma D-lui. Ponta! :) « Motanul Incaltat | Iulie 15, 2015 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: