Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Vizita lui Victor Ponta in SUA (II)

Cred ca ar fi interesant de vazut ce a obtinut din punct de vedere economic Victor Ponta in vizita pe care a efectuat-o in SUA.

Gandul

„Victor, ce vrei tu să faci pentru România?” Cum a testat Ponta la Washington susţinerea SUA pentru candidatura sa la Preşedinţie. Ce i-au răspuns americanii

Se arata, printre altele, ca:

„În cele trei zile cât s-a aflat în Statele Unite ale Americii, premierul Victor Ponta a transmis acasă mesajul că SUA îl consideră principalul lor partener în epoca post-Băsescu, fie din postura de premier, fie – surpriză – din cea de preşedinte. Impresia că Victor Ponta s-a prezentat în Statele Unite ca viitor candidat la preşedinţie a fost acreditată mai ales după interviurile sale, la două televiziuni de ştiri din România, în care, în principal pe teme de politică externă, a ignorat poziţionarea lui Antonescu şi, implicit, realitatea că acesta este deocamdată candidatul oficial al USL.

„Victor, ce vrei tu să faci pentru România?”, a relatat Ponta întrebarea amicală pe care i-ar fi pus-o vicepreşedintele american Joe Biden, iar el, premierul, i-a expus succint planurile de viitor, printre care şi recunoaşterea independenţei Kosovo. Vedeţi, mai jos, ce a susţinut premierul Ponta la întâlnirea cu Biden.

Casa Albă vrea un „puternic stat de drept”

Pentru moment, SUA nu au dat însă decât semnale de prudenţă, Casa Albă rezumând întâlnirea lui Victor Ponta cu vicepreşedintele Joe Biden, într-un comunicat succint cu avertisment la final şi o fotografie postată pe contul de Twitter al biroului oficialului american. „Succesul României ca partener democratic cu un puternic stat de drept este vital pentru climatul de afaceri şi reprezintă un interes comun”, a fost mesajul sobru al americanilor. Accentul pus pe „statul de drept” este un semnal clar,  Victor Ponta fiind criticat în mai multe rânduri de oficialii din SUA sau din UE pentru puseele sale autoritariste. Pe de altă parte, în ultimele două luni, premierul Italiei şi cel al Suediei au fost primiţi inclusiv de preşedintele Barack Obama, cu care au ieşit, ulterior, la briefinguri de presă.

Până la un semnal favorabil din partea SUA, Ponta a pozat de la Washington, în potenţial candidat la preşedinţie. Dincolo de discuţiile cu şefii marilor companii americane, premierul a dat câteva mesaje politice: garanţia că România va recunoaşte independenţa Kosovo după încheierea mandatului preşedintelui Traian Băsescu – fără a aduce aici în discuţie o poziţie a lui Crin Antonescu, reconfirmat anul trecut ca prezidenţiabil al USL – şi asigurările că justiţia nu va mai fi parte a disputelor politice. „Eu cred că viitorul preşedinte, că va fi Crin, că va fi…”, a lăsat liderul PSD lista deschisă.

Profilarea ca viitor candidat la preşedinţie a început de la Washington, în 2001, în cazul lui Adrian Năstase. Fostul premier PSD, primit la vremea respectivă, în afara agendei negociate de MAE, inclusiv de liderul american George W. Bush, avea însă o experienţă ca ministru de externe deja recunoscută de americani.

Pentru liderul grupului PSD din Senat, Ilie Sârbu, mesajele lansate de Victor Ponta de la Washington nu sunt ale unui de prezidenţiabil, ci strict ale unui premier. Acesta admite însă că, „personal”, i-ar plăcea să îl vadă pe Ponta preşedinte. „Ca idee personală, sigur că mi-ar plăcea să-l văd pe Victor Ponta la Palatul Cotroceni”, a comentat Sârbu pentru gândul.

Recunoaşterea Kosovo, peste capul lui Antonescu

Rolul de viitor decident în politica externă, după 2015, şi-a fost asumat de Victor Ponta în mod concret în întâlnirea cu Joe Biden. Subiectul: recunoaşterea independenţei Kosovo, idee respinsă ferm de Traian Băsescu începând cu 2004. Potrivit unei decizii din 2012 a Curţii Constituţionale, politica externă este strict apanajul preşedintelui în România. „Cred că singurul punct în care nici nu a fost nevoie să dau detalii, pentru că le ştia deja vicepreşedintele, era poziţia României faţă de Kosovo. Şi i-am spus: anul viitor nu se va întâmpla nimic, dar, din 2015, cred că România va fi alături de toate ţările europene. Pentru a avea o poziţie coordonată cu partenerii noştri”, şi-a anunţat premierul, după întâlnire, disponibilitatea de a schimba direcţia, într-un interviu transmis la RTV,  fără a face însă nicio menţiune legată de poziţia lui Crin Antonescu.

În lipsa unui briefing de presă organizat la Casa Albă, de care a avut parte predecesorul său, Adrian Năstase, în 2001 şi în 2004, premierul Ponta a vorbit din studioul tv special amenajat la Washington, pentru două dintre televiziunile de ştiri din România, cu proiecţia Casei Albe pe fundal. De acolo a venit şi explicaţia angajamentului asumat pentru 2015. „Pentru că, ştiţi foarte bine, preşedintele Băsescu a spus că, atât cât va fi domnia sa preşedinte, nu se vor întâmpla anumite lucruri şi ăsta e unul dintre ele; şi nu va mai fi preşedinte la anul, pe vremea asta. Eu cred că viitorul preşedinte, că va fi Crin, că va fi…”, a lăsat Ponta lista deschisă.

Recunoaşterea independenţei Kosovo, poziţie pe care SUA au luat-o încă din 2008, este considerată nenegociabilă de către România. Justificările oficiale, date din 2005 încoace de Băsescu, se referă la faptul că în acest fel s-ar crea un precedent periculos pentru Transnistria, care riscă să fie ruptă astfel definitiv de Republica Moldova, dar şi la relaţia bună a României cu Serbia care pierde oficial teritoriul provinciei. Unele voci au invocat şi riscul aplicării aceluiaşi model şi în cazul Ţinutului Secuiesc, teză neasumată însă până acum de niciunul dintre decidenţii politici.

Preşedinţia nu a dorit să comenteze, la solicitarea gândul, mesajul pro-Kosovo lansat de premier în Statele Unite. Opiniile în favoarea recunoaşterii independenţei provinciei, asumate de Ponta în ultimele luni, în ţară, au fost reclamate de Băsescu drept exemple de încălcare a pactului de coabitare.

„Victor, ce vrei tu să faci pentru România?”

Dacă Biden şi-a transmis concluziile printr-un succint comunicat de presă, după care a intrat, arată agenda Casei Albe, la informarea zilnică pe care o primeşte alături de preşedintele Barack Obama, în Biroul Oval, Ponta a compensat în planul imaginii, dând el însuşi detalii legate de tonul discuţiei. „Aceleaşi vorbe frumoase le-am auzit, şi nu spuse din politeţe, ci spuse, repet, de la un om politic extrem de bine informat despre ce se întâmplă în România şi în regiune. «Victor, ce vrei tu să faci pentru România? Uite, asta aşteaptă America, să fiţi puternici, să fiţi puternici pentru voi înşivă, să aveţi energie pentru voi şi pentru cei din regiune, să colaboraţi cu partenerii noştri şi sigur că ne aveţi alături de voi»”, a relatat premierul în intervenţiile televizate ulterioare, asumându-şi tonul amical cu care susţine că a fost primit.

În treacăt, Victor Ponta a anunţat că avionul special pentru demnitari, pe care Guvernul îl va cumpăra din Italia, îi este destinat inclusiv „viitorului prim-ministru”. „Până la urmă, e vorba de un avion pentru preşedintele ţării. Sper ca preşedintele să nu mai trebuiască să închirieze aeronave de la diverse firme, să aibă pentru viitorul prim-ministru, pentru cei doi preşedinţi de Camere”, a spus Ponta despre planurile de achiziţie. La insistenţa moderatorului, premierul a justiificat şi referirea la „viitorul prim-ministru”: „Păi, şi pentru mine, sigur, şi pentru viitorul prim-ministru, să nu pară că îmi cumpăr mie avion, că n-o să fiu şi preşedinte, şi prim-ministru, şi preşedinte la Cameră, şi la Senat”.

Ilie Sârbu: „Personal, mi-ar plăcea să-l văd la Cotroceni”

Liderul grupului PSD de la Senat, Ilie Sârbu, spune că mesajele lansate de Ponta sunt ale unui premier, nicidecum ale unui prezidenţiabil: “Ceea ce face Victor Ponta, face bine. Este de datoria lui să aibă relaţii cu oameni de decizie din lume, cu marile companii să-i convingă că există în România linişte pentru investiţii, că există stat de drept”.

Cu toate acestea, admite că i-ar plăcea să îl vadă preşedinte. „Ca idee personală, sigur că mi-ar plăcea să-l văd pe Victor Ponta la Palatul Cotroceni. (…) Sigur că, în momentul în care s-ar pune problema ca personalitate, ca popularitate, nu pentru Crin Antonescu, ci pentru orice candidat, Victor Ponta este un contracandidat puternic”, a comentat senatorul PSD pentru gândul.

Sârbu crede că „Ponta a devenit o personalitate politică extrem de puternică iar „în plan economic este mult mai bine pregătit decât în urmă cu doi – trei ani”. „A muncit foarte mult, aş putea să spun că este un elev sârguincios”, spune liderul senatorilor PSD.

În opinia sa, paradigma liderului s-a schimbat, iar strategia lui Ponta merge în aceast direcţie. „Până acum liderul puternic, charismatic era cel care făcea jocuri, cel care ştia să mintă, cel care îşi bătea joc de parteneri, nu mai sunt ăştia. Tipul de lideri Băsescu este uzat, perimat, lumea nu-l mai acceptă, fără caracter, fără cuvânt, îşi omoară cei mai apropiaţi prieteni, îi înjunghie pe la spate, îi aruncă în prăpastie. Victor Ponta arată că este un altfel de lider, că vrea să construiască o Românie firească, fără frică, fără frica de a fi ascultaţi la telefoane, fără frica că ni se poate face un dosar penal peste noapte politic, astea vor fi cele mai importante atuuri ale lui Ponta care îl deosebesc de ceilalţi”, crede Sârbu.

Cum s-a lansat de la Washington prezidenţiabilul Năstase

O strategie de lansare informală a candidaturii cu startul la Washington a avut, în istoria politică recentă, Adrian Năstase. Fostul premier PSD şi-a făcut un scop din recunoaşterea de către americani a României ca partener strategic, cu ţintă clară: prezidenţialele din 2004. Ca şi Năstase, Ponta şi-a negociat prima vizită oficială în SUA la zece luni de la alegerile generale. Spre deosebire de actualul premier, mentorul său a obţinut însă atunci mai mult decât fotografia oficială cu vicepreşedintele SUA Richard Cheney.

Printr-o împrejurare explicată atunci ca fiind o acţiune de PR a Danei Năstase, Adrian Năstase a avut o întâlnire cu preşedintele George W. Bush, chiar dacă aceasta nu figura în programul negociat de diplomaţi anterior. Din spusele premierului la acea vreme, soţia sa fusese invitată în timpul programului oficial al lui Năstase la un ceai la reşedinţa prezidenţială de către Prima Doamnă, Laura Bush. Acolo, George W. Bush ar fi venit să-şi schimbe costumul, i-a fost prezentată Dana Năstase, moment în care şi-ar fi stabilit o întâlnire cu Adrian Năstase pentru a doua zi.

Dincolo de întâlnirile cu vicepreşedintele, secretarul pentru Comerţ, cel pentru Energie sau cu preşedintele Băncii Mondiale, angajate şi în 2013 pentru Ponta, Năstase s-a văzut atunci cu secretarul de stat Colin Powell, adjunctul secretarului apărării, Paul Wolfowitz, secretarul trezoreriei Paul O’Neill, procurorul general John Ashcroft şi cu directorul executiv al FMI, Horst Köhler, ales ulterior preşedinte al Germaniei.

Până la prezidenţialele pe care le-a pierdut însă în 2004, Năstase a revenit la Casa Albă de două ori, în 2004, fiind de fiecare dată primit de Bush: în martie, la ceremonia de intrare în NATO a încă 7 state şi în iulie, într-o vizită de lucru. Ultima vizită, cea dinaintea campaniei prezidenţiale, a avut pregătită pas cu pas şi o strategie media. Năstase a dat de la Washington patru interviuri transmise în direct de televiziunile din România (TVR, Prima, Realitatea TV, Antena 1) şi două ieşiri cu impact în media din SUA – una la CNN şi una la postul public PBS la celebrul talk-show „The Charlie Rose Show”.

Biden: „Succesul Romaniei ca partener democratic cu un puternic stat de drept este vital”

De această dată, administraţia americană şi-a transmis concluziile printr-un comunicat de presă în care Biden a mulţumit pentru sprijinul în Afganistan şi pentru amplasarea scutului la Deveselu, dar „a subliniat că succesul Romaniei ca partener democratic cu un puternic stat de drept este vital pentru climatul de afaceri şi reprezintă un interes comun”.

Mesajul oficialului american a fost tradus de Victor Ponta în cheia preocupării pentru litigiile în care s-ar putea implica marii investitori din SUA. „Mi-a spus, evident, că pentru companiile americane – şi a fost importanta această nuanţă – ideea de a avea o justiţie independentă şi eficientă este foarte importantă, lucru cu care sunt total de acord şi l-am asigurat că justiţia va fi din ce în ce mai mult scoasă din bătăliile politice interne”, a spus premierul.

Obama primeşte şi premieri. Câteva exemple

Chiar dacă regula de protocol la Casa Albă este primirea miniştrilor şi a şefilor de Guvern de către vicepreşedinte, există şi excepţii făcute în cazul ţărilor pe care Statele Unite le consideră importanţi parteneri geo-strategici (Marea Britanie, Germania, Japonia, Israel, Afganistan, Irak, India, Pakistan). O adtfel de oportunitate a avut însă şi premierul bulgar Boiko Borisov, primit în decembrie 2012, în timpul vizitei în SUA, de preşedintele Barack Obama.

La acelaşi nivel s-a desfăşurat şi vizita recentă a premierului suedez, John Fredrik Reinfeldt (septembrie 2013), respectiv a celui italian, Enroco Letta /octombrie 2013), în SUA. După ambele întâlniri, Barack Obama a ieşit şi conferinţe de presă comune, la Casa Albă.”

Joe Biden apreciază „dedicarea neclintită” a României în relaţia cu SUA

Se arata ca:

„Vicepreşedintele american Joe Biden a subliniat marţi, în cadrul întrevederii cu premierul român Victor Ponta, că „succesul Romaniei ca partener democratic cu un puternic stat de drept” este „vital” pentru climatul de afaceri şi reprezintă un interes comun , a anunţat Casa Albă într-un comunicat.

De asemenea, vicepreşedintele american i-a mulţumit lui Ponta pentru sprijinul constant, acordat în mai multe provocări regionale, înclusiv în Afganistan şi prin gazduirea unei baze de apărare antirachetă la Deveselu, în sprijinul forţelor NATO. Acest fapt demonstrează „dedicarea neclintită a României, ca partener bilateral şi aliat NATO, pentru consolidarea securităţii regionale şi internaţionale”, a apreciat Biden.

Premierul român şi vicepreşedintele american au convenit asupra necesităţii extinderii comerţului şi investiţiilor între cele două state. Potrivit Casei Albe, ei au apreciat importanţa negocierilor din cadrul Parteneriatului Transatlantic pentru Comerţ şi Investiţii, care are potenţialul de a „genera creşteri semnificative” în numărul locurilor de muncă, susţinute prin comerţul şi investiţiile dintre Statele Unite şi Uniunea Europeană.

Premierul Victor Ponta a fost primit marţi, la Casa Albă, de vicepreşedintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden, pentru o discuţie al cărei principal subiect este Parteneriatul strategic politic şi militar dintre cele două ţări.

Premierul se află în vizită oficială la Washington, în intervalul 21-23 octombrie.

Ponta a precizat că miercuri va discuta şi cu reprezentanţi ai Congresului american cu atribuţii privind modificarea legislaţiei care să permită includerea României în programul Visa Waiver de liberalizare a regimului vizelor.”

Potrivit acestui comunicat, Biden a reafirmat angajamentul solid al Statelor Unite pentru un parteneriat strategic cu România.”

„Victor, ce vrei tu sa faci pentru Romania?”. Well, I think, this is a very good question!! 🙂 Si eu as dori sa stiu raspunsul la aceasta intrebare!! 🙂 Dar aceasta intrebare scoate la iveala faptul ca pentru vicepresedintele american, Dl. Biden, nu e foarte clar ce vrea sa faca Dl. Ponta pentru Romania… Adevarul e ca nici mie nu mi-e foarte clar… 🙂 Este important insa ca America apreciaza relatia cu tara noastra – „dedicarea neclintită a României, ca partener bilateral şi aliat NATO, pentru consolidarea securităţii regionale şi internaţionale” – un lucru deosebit de important pentru noi.

Ziarul Financiar

Ponta susţine că a primit „intenţii foarte clare” de investiţii din partea companiilor americane. Ponta a discutat şi de listarea Romgaz

Se arata ca:

„Semnalele primite de către reprezentanţii Guvernului din partea companiilor americane, în discuţiile de la Washington, au fost de intenţii foarte clare pentru investiţii în România, oamenii de afaceri cerând stabilitate şi predictibilitate, nu neapărat scăderi de taxe, a afirmat premierul Victor Ponta.

„Am dorit foarte mult ca prima zi a vizitei să fie dedicată în mod special întâlnirilor economice. Am avut ocazia să prezint situaţia actuală a României, o ţară care iese după câţiva ani de crize şi de dificultăţi şi care poate fi pentru companiile americane nu doar o piaţă naţională, ci şi un partener regional. Sincer, toate reacţiile pe care le-am primit de la companiile care au participat la această întâlnire – companii care, adunate, au o cifră de afaceri de vreo 5-6 ori Produsul Intern Brut al României – au fost de încredere şi de satisfacţie pentru stadiul actual al investiiilor şi de intenţii foarte clare pentru viitor”, a spus Ponta.

El s-a întâlnit la Washington cu reprezentanţii companiilor Motorola, Hewlett-Packard, HP, ExxonMobil, Chevron, IBM.

La finalul discuţiilor, Ponta a arătat că reprezentanţii Exxon l-au asigurat că la explorările pregătite pentru anul viitor vor folosi o tehnologie foarte modernă, de ultim nivel, şi că în special în IT vor fi angajaţi tineri din România.

„Intenţia mea a fost de a da un anumit mesaj de stabilitate şi predictibilitate pentru aceste companii. Cred că a fost foarte bine primit acest mesaj şi rămâne ca în perioada următoare să se confirme acest lucru”, a arătat Ponta.

El a susţinut de altfel că reprezentanţii acestor companii nu i-au cerut „neapărat” scăderi de taxe, ci stabilitate şi predictibilitate.

Premierul Victor Ponta se află în vizită oficială la Washington.

Ponta a discutat în SUA şi de listarea Romgaz: Va conta mesajul de acceptare a capitalului privat

Vânzarea a 15% din acţiunile Romgaz nu va conta doar prin prisma sumei care va fi obţinută, ci mai ales ca mesaj foarte clar de acceptare şi implicare a capitalului privat în piaţa energiei, a declarat premierul Ponta, precizând că a discutat cu firmele americane din domeniu şi despre acest subiect.

„Despre listarea Romgaz am vorbit, pentru că este un domeniu în care şi companiile americane activează în România. Mi-am exprimat speranţa – şi informţaiile lor erau în acest sens – legat de faptul că va fi o listare de succes. Nu e vorba doar de suma pe care o vom obţine pentru 15% din companie, ci mai ales de mesaj, că după listările de succes de la Transgaz şi Nuclearelectrica, Romgaz va fi de asemenea un mesaj foarte clar de acceptare, de implicare a capitalului privat şi de dezvoltare a pieţei energiei din România”, a spus Ponta, aflat în SUA.

El s-a întâlnit la Washington inclusiv cu reprezentanţii companiilor ExxonMobil şi Chevron.

Statul vrea să vândă 15% din acţiunile Romgaz la preţuri între 24 şi 32 lei pe titlu, estimând să obţină între 1,38 miliarde lei (311,7 milioane euro) şi 1,85 miliarde lei (415,6 milioane euro), titlurile urmând să fie vândute atât pe Bursa de la Bucureşti, cât şi pe cea de la Londra.

Romgaz este controlat de Departamentul pentru Energie, care deţine 85% din acţiuni. Fondul Proprietatea are o participaţie de 14,99%.

Premierul Victor Ponta se află în vizită oficială la Washington.”

Ca transmitem mesaje pozitive „de acceptare, de implicare a capitalului privat şi de dezvoltare a pieţei energiei din România” nu este un lucru rau, bineinteles. Dar, dupa parerea mea, este prea putin. SUA este partenerul nostru inca din anii ’90. As fi dorit sa vad o dezvoltare mai ampla a relatiilor economice intre noi si SUA. Nu ma refer numai la investitiile americane in Romania dar si la exporturile noastre in America: si unele si altele sunt la un nivel scazut, dupa parerea mea… De acord cu cele spuse de Dl. Biden: „succesul Romaniei ca partener democratic cu un puternic stat de drept este vital pentru climatul de afaceri şi reprezintă un interes comun„, dar poti sa ai un „puternic stat de drept” si, spre exemplu, nivelul schimburilor comerciale intre tarile noastre sa fie unul redus… De aceea eu cred ca ar trebui mai multa implicare a sectorului privat, atat cel din SUA cat si cel din Romania, pentru dezvoltarea relatiilor economice bilaterale. Dupa parerea mea, trebuie sa ne gandim serios la o orientare a exporturilor noastre catre SUA, avantajele fiind imense. In primul rand sa ne gandim la faptul ca SUA este o foarte mare piata de desfacere, este o tara dezvoltata cu un mediu de afaceri foarte bun si performant, lucru ce ar trebui sa ajute firmele noastre exportatoare. Am putea castiga in felul acesta foarte multi $ si capata o experienta inedita in domeniul afacerilor. Am putea dezvolta anumite industrii care sa furnizeze marfa la export pentru SUA. Ar trebui facute analize serioase ale pietei din Statele Unite si elaborate strategii de marketing, intarita calitatea produselor noastre. Importanta este si dobandirea experientei pentru ca, si lucrul asta cred ca trebuie spus, Romania nu prea are experienta nici in ceea ce priveste afacerile si modul in care ar putea fi imbunatatit mediul de afaceri si nici in privinta statului de drept.

Pe de alta parte, stau si ma intreb de ce premierul nu a cautat potentiali investitori pentru Oltchim, CFR Marfa, ca doar are de privatizat aceste societati…

Mie mi se pare ca noi mergem pe ideea ca sa vina americanii sa investeasca in Romania, fara sa ne gandim cum am putea si noi sa facem exporturi si, de ce nu, sa investim in America… Ma frapeaza o astfel de gandire unilaterala, numai si numai de la ei spre noi si deloc de la noi spre ei. Pentru ca americanii pot sa vina cu investitii masive in Romania, dar daca balanta comerciala ar fi inclinata major spre ei, atunci am avea, desigur, un dezechilibru comercial evident in favoarea SUA. De aceea este o necesitate sa vedem cum am putea sa mergem si noi spre ei.

Mediafax

Ponta, despre includerea României în Visa Waiver: Am discutat cu firme, lobby-ul lor este important

Se arata ca:

Premierul Victor Ponta a precizat că va explica membrilor Congresului american că România şi Polonia trebuie să beneficieze de eliminarea vizelor pentru intrarea cetăţenilor în SUA, adăugând că a discutat şi cu toţi reprezentanţii firmelor americane deoarece „lobby-ul” acestora este important.

„Miercuri, voi face şi eu efortul – pe care cred că îl fac, în mod corect, toţi oamenii politici din România – de a explica că România şi Polonia trebuie să intre şi ele în programul de Visa Waiver. Dar aia e o altă discuţie, însă am discutat cu toţi reprezentanţii companiilor şi lobby-ul lor pe lângă Congresul Statelor Unite este important şi în acest domeniu al ridicării vizelor”, a adăugat Ponta.

El s-a întâlnit la Washington cu reprezentanţii companiilor Motorola, Hewlett-Packard, ExxonMobil, Chevron, IBM.

La finele săptămânii trecute, premierul Victor Ponta a anunţat că se va întâlni, marţi, la Casa Albă, cu vicepreşedintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden, pentru o discuţie în care va reafirma Parteneriatul strategic politic şi militar dintre cele două ţări şi va aborda perspectivele de colaborare pentru perioada imediat următoare, iar miercuri va discuta şi cu reprezentanţi ai Congresului cu atribuţii privind modificarea legislaţiei care să permită includerea României în programul Visa Waiver de liberalizare a regimului vizelor.”

Dar iata si un articol mai vechi, foarte interesant:

Evreii din SUA i-au promis lui Titus Corlăţean sprijin pentru includerea României în Visa Waiver

Se arata ca:

Ministrul de Externe, Titus Corlăţean, s-a întâlnit, în marja participării la Adunarea Generală a ONU, cu reprezentanţi ai organizaţiilor evreieşti din SUA, care i-au promis sprijin în vederea ridicării vizelor pentru cetăţenii români care călătoresc în Statele Unite.

Ministrul Afacerilor Externe, Titus Corlăţean, a avut luni, 23 septembrie, la New York, în marja participării la sesiunea inaugurală a celei de-a 68-a Sesiuni a Adunării Generale a ONU, o întrevedere cu reprezentanţi ai organizaţiilor evreieşti din SUA, informează MAE, într-un comunicat remis MEDIAFAX.

La întrevedere au participat reprezentanţi ai American Jewish Committee, Conference of Presidents of Major Jewish Organisations, B’nai B’rith International, World Jewish Congress, Claims Conference, American Jewish Joint Distribution Committee şi World Jewish Restitution Organization.

Atât şeful diplomaţiei de la Bucureşti, cât şi evreii din SUA au evocat necesitatea continuării demersurilor la nivel politic, pe lângă Congresul SUA şi Administraţia de la Washington, în vederea susţinerii eforturilor de includere a României în programul Visa Waiver. „Reprezentanţii comunităţilor evreieşti au exprimat deplina susţinere în favoarea acestor demersuri”, se arată în comunicat.

România, Polonia, Bulgaria, Cipru şi Croaţia sunt singurele ţări membre ale Uniunii Europene, ai căror cetăţeni au nevoie de viză pentru a intra pe teritoriul Statelor Unite.

Parlamentul European a votat, la 12 septembrie, în favoarea modificării Regulamentului Uniunii Europene privind vizele, instituind o clauză de reciprocitate prin care încearcă să determine Statele Unite şi Canada să elimine obligativitatea vizelor pentru cetăţenii unor ţări membre UE, între care şi cei români, dar procedura este complicată şi poate dura ani de zile.

Prin modificarea Regulamentului 539/2001, Uniunea Europeană poate reintroduce vizele pentru cetăţenii americani şi canadieni, în cazul în care Washington şi Ottawa nu ridică obligativitatea vizelor pentru un stat membru al UE. Modificarea va intra în vigoare în decurs de 24 de luni de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE.

Textul adoptat în urma unor negocieri între Legislativul european şi Consiliu cuprinde un „mecanism de reciprocitate”, care va putea fi activat atunci când o ţară terţă ai cărei cetăţeni nu au nevoie de viză pentru a călători în UE aplică sau menţine obligativitatea vizelor pentru cetăţenii uneia sau mai multor state membre.

Aplicarea „mecanismului de reciprocitate” implică o procedură îndelungată, care poate fi declanşată doar la solicitarea unui stat membru ai cărui cetăţeni au nevoie de vize pentru a călători în state precum SUA şi Canada.

La 30 de zile de la intrarea în vigoare a rezoluţiei, statul în cauză poate notifica în scris Parlamentul European, Consiliul şi Comisia Europeană pentru a cere declanşarea mecanismului. CE publică notificarea în Jurnalul Oficial, iar statul terţ are la dispoziţie şase luni pentru a ridica vizele.

Dacă nu se întâmplă acest lucru, Comisia Europeană are la dispoziţie două soluţii: poate adopta impunerea, pe o perioadă de 12 luni, a vizelor pentru cetăţenii statului terţ sau poate înainta Parlamentului European şi Consiliului un raport de evaluare a situaţiei, în care explică de ce nu propune impunerea temporară a vizelor.

La patru ani după intrarea în vigoare a Regulamentului, CE transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport în care evaluează eficacitatea mecanismelor de reciprocitate şi suspendare.

Ministerul Afacerilor Externe a salutat adoptarea poziţiei Parlamentul European pe marginea proiectului de amendare a Regulamentului 539/2001 de stabilire a listei ţărilor terţe ai căror resortisanţi trebuie să deţină viză pentru trecerea frontierelor externe şi a listei ţărilor terţe ai căror resortisanţi sunt exoneraţi de această obligaţie, în sesiunea plenară a legislativului european din 12 septembrie 2013, potrivit unui comunicat MAE.

„Votul Parlamentului European transmite un semnal important privind sprijinul pentru consolidarea politicii UE în domeniul vizelor, bazată pe respectarea principiilor solidarităţii între statele membre şi a tratamentului egal faţă de toţi cetăţenii Uniunii. Adoptarea acestui proiect legislativ consacră noi mecanisme, inclusiv mecanismul de reciprocitate, care vor asigura o politică de vize mai eficientă şi mai credibilă a UE, de natură să asigure o mai bună promovare a intereselor tuturor cetăţenilor europeni. Totodată, rezoluţia Parlamentului European confirmă justeţea unuia dintre principiile constant invocate de România, şi anume cel al reciprocităţii”, susţine MAE.

România a ridicat, unilateral, obligativitatea vizelor pentru SUA şi Canada la 11 iulie 2002, respectiv la 1 ianuarie 2002.

Statele Unite nu au avut deocamdată nicio reacţie în urma votului din Parlamentul European, Canada, în schimb, a precizat că nu va ridica vizele pentru români pe bază de reciprocitate.

Canada va ridica vizele pentru cetăţenii statelor UE, inclusiv pentru români, bazându-se pe criterii obiective şi nu pe un sistem de reciprocitate, a declarat, pentru MEDIAFAX, purtătorul de cuvânt al MAE canadian, John Babcok, în replică la rezoluţia adoptată de PE, la 12 septembrie.

„Decizia Canadei privind ridicarea vizelor se bazează pe criterii obiective, nu pe reciprocitate”, a precizat John Babcock, adăugând că autorităţile canadiene „respectă dreptul Uniunii Europene de a impune vize, dacă această acţiune este justificată de criterii obiective”.

Totodată, purtătorul de cuvânt al MAE canadian a subliniat faptul că Ottawa îşi menţine angajamentul de a colabora în vederea ridicării vizelor pentru cetăţenii tuturor statelor UE. ”S-au făcut progrese semnificative în ceea ce priveşte atingerea acestui obiectiv”, a spus John Babcock, amintind că, în ultimii ani, Canada a ridicat vizele pentru mai multe ţări membre UE, printre care Ungaria, Lituania, Polonia, Slovacia şi Croaţia.”

Lobby-ul evreiesc este de asemenea foarte important si apreciem deschiderea pe care o au organizatiile evreiesti din SUA in sensul sprijinului pentru includerea Romaniei in Visa Waiver. Insa cred ca trebuie subliniat un lucru: Visa Waiver ar trebui sa insemne trecerea de la emigratie la calatoria in interes de afaceri sau concediu. Pentru ca probabil ar fi multi care ar dori sa emigreze in SUA. Se poate vorbi si de o imigratie ilegala in SUA. Insa trebuie sa se tinda catre altceva: catre calatoria in interes de afaceri sau petrecerea concediului. Schimburile comerciale bilaterale fiind la un nivel scazut, nu prea se manifesta calatorii in interes de afaceri (sau delegatii) si datorita faptului ca in Romania e inca saracie omului nu-i prea da mana sa faca un concediu peste ocean… Tocmai aici ar trebui lucrat: intensificarea schimburilor comerciale bilaterale si cresterea economica viguroasa pentru tara noastra. In felul acesta relatiile dintre tarile noastre ar capata un nou contur, in beneficiul reciproc. In definitiv si daca mergi in concediu, platesti niste bani la hotel, mai cumperi una, alta – ar fi in avantajul industriei turismului din SUA. Din pacate, pentru marea majoritate a romanilor, este de domeniul visurilor petrecerea unui concediu in… sa zicem San Diego sau Hawaii… Totusi Romania nu poate ramane pe vecie sarantoaca Europei… Trebuie sa iesim din starea aceasta!! Iar daca tot vorbim de globalizare, de ce sa nu-si poata petrece si romanii un concediu in SUA? O astfel de libera circulatie a persoanelor ar sustine pietele libere. Totusi eu cred ca trebuie sa depasim o mentalitate invechita… Cea de pe vremea razboului rece.  Consolidarea relatiilor romano-americane nu se poate face numai prin instrumente, sa le zic asa, juridice – consolidarea statului de drept. Trebuie sa avem relatii mai stranse, mai apropiate. Noi colaboram foarte bine doar in plan politic si militar. Repet, e foarte bine! Numai ca ar trebui, cred eu, si ceva mai mult decat atat.

Iar in final, ca tot vorbeam de Hawaii, de concediu…:

Ce ati zice de un asa concediu!!! 🙂

Well, this is capitalism!! 🙂

Anunțuri

Octombrie 26, 2013 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

33 comentarii »

  1. Daca Romania va recunoste Kosovo si independenta sa , daca Romania va recunoaste legalitatea si va recunoaste faptul ca provincia Kosovo este o ….republica ce poate face parte cu drepturi egale din UE…..nu s e creeaza un precedent ? Oare aia din asa zisul Tinut Secuiesc nu pot avea si ei aceasta pretentie de a le fi recunoscut statutul , independenta de Romania si celellalte ce decurg din asta ?

    Comentariu de Marian | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

    • @Marian
      Victor Ponta si-a depasit atributiile prin declaratiile facute despre recunoasterea Kosovo ca stat.

      Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

      • Bine ca macar aici suntem de acord ! Nu inteleg pentru ce uita Victor Ponta ca nu este nici Motanul Incaltat , nici Rica Venturiano sau….mai simplu Marian ??? De ce dracu uita Ponta ca-i totusi Primul Ministru , adica Seful Guvernului Romaniei si orice ” pietricica ” aruncata intr-un lac { sa sara prostii dupa ea 😉 } , poate provoca nu doar o unda oarecare ci un adevarat tsunami ??

        Comentariu de Marian | Octombrie 27, 2013

  2. Promisiunile evreilor din America facute lui Titus Corlatean ? Praf pe toba ! Vrajala ! Shit ! Ai uitat : ” A promite-i o noblete , a te tine de cuvant este o prostie ” ?! Ce-i costa sa promita ?

    Comentariu de Marian | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

    • @Marian
      Totusi este imbucurator ca exista o sustinere in acest sens din partea comunitatii evreiesti din America.

      Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

      • Comunitatea evreiasca din America are propriile-i probleme cu ….comunitatea evreiasca din Israel asa incat ….ramane cum am stabilit : ” a promite este o noblete ” !

        Comentariu de Marian | Octombrie 27, 2013

  3. Oare chiar asa i s-o fi adresat Joe Biden unui prim ministru european :” Victore ….what do you want for Romania ?” Ma cam indoiesc de asta iar domnul Ponta ne crede prea prosti pentru a ne pune intrebari referitore la motivele reale ale acestei vizite . Probabil c-a venit de acolo incarcat de daruri americane , printre ele fiind si AuSo4 iar acest fapt i-a cam aprins imaginatia ca altminteri….

    Comentariu de Marian | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

    • Dl. Biden i-a pus aceeasi intrebare pe care, cred, i-am fi pus-o si noi premierului…

      Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

      • „Noi ” i-am fi pus intrebarea la modul mai pragmatic : „-Bai Victore ….cat o mai zgudui pe la televizor si prin vacante ? Ai de gand sa guvernezi sau ….te duci dracului si ne lasi in durerile noastre ?!? „

        Comentariu de Marian | Octombrie 27, 2013

  4. Matale cam ai dreptate ” consolidarea relatiilor” { esti sigur ca-i vorba despre ” relatii ” si nu despre …felatii 😉 ? } …..nu se face doar pe baza tratatelor militare si etc , ci si prin turism , prin libertatea romanilor de a calatorii liber in SUA libertate de care se bucura din plin mai toti partenerii de afaceri si aliati militari ai americanilor printre ei numarandu-se fireste si….Tarile Arabe . Irak-ul bunaoara ….armata sa este antrenata de catre instructori americani sau cea afgana ….;-) Cat despre video-ul respectiv….nu uita ca a fost facut in anii ’60 deci ce vedem in el….nu mai exista cam de multa vreme ….inclusiv Angela Lasburry si fireste nici Elvis Presley . Valuri pentru facut surf , rechini sau dansatoarele huula alea alea sint acolo inainte d e excursia lui COlumb sau a lui Americo Vespugi si vor mai ramane ….cat va dorii Dumnezeu sau vulcanul pe care-i asezata insula respectiva .

    Comentariu de Marian | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

    • @Marian
      Eu ma refeream la relatiile bilaterale.

      Cred ca ti-a placut videoclipul si cantecul: esti doar un fan impatimit al lui Elvis! 🙂

      Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

      • Dupa umila mea parere , a fi fan Elvis nu inseamna sa fi chitit doar pe ce a facut Elvis in viata lui ci …sa fi deschis si catre alti tipi ce pot interpreta la fel de bine sau chiar mai bine insa , sa fi oricand gata sa-ti sustii argumentat afinitatea pe care-o ai vis a vis de ” idolului ” tau ! Fireste ca mi-a facut placere sa urmaresc videoclipul si-ti multumesc prea plecat pentru asta . M-ai obligat sa revad Blue Havaii si sincer , acesta este doar unul dintre multele filme in care a prestat Elvis Presley si care chiar nu mi-a placut vreodata si nu deoarece ar fi fost un film de promovare a turismului in insulele respective ci pentru ca …cineva nu stiu cine si-a batut joc de viitorii spectatori punand vedeta sa faca ….nefacute . Nu mi-a placut filmul respectiv , desii se bucura de participarea acelei tipe pe care am vazut-o in foarte putine filme ca fiind o tanara ingenua si care se numea Angela Lasburry . Asta cred ca s-a nascut batrana 😉 !

        Comentariu de Marian | Octombrie 27, 2013

      • @Marian
        Ei, si tu… Stai putin ca eu nu ti-am cerut sa „sustii argumentat afinitatea pe care-o ai vis a vis de ” idolului ” tau”… Unora nu le place Elvis pentru ca se droga, dar despre asta discutam? E vorba de arta sa!

        Cat despre Angela Lansburry cred ca gresesti…

        Ce parere ai? 😉

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 28, 2013

      • Lasa frate ca oana si ….Salam s -a ” cam drogat ” 😉 ce , eu despre asta vorbeam !? Pe Angela Lasburry am vazut-o in cateva filme bunicele probuse pe vremea cand era tanara si….” ingenua ” deci , cunosc personajul ! Majoritatea filmelor in care a jucat si in care chiar a avut succesuri 😉 sint cele produse dupa ce gagica depasise frumoasa varsta de ….40 de cotolani 🙂 ! Despre fotografie…ce parere sa am ? Lucrata frate , lucrata , nu ca tipa n-ari fi aratat …. traznet insa , un tip ce a avut drept pasiune d e tinerete inclusiv fotografia , alaturi de ” studiile ” asupra femeilor frumoase nu poate fi inselat de aparente .

        Comentariu de Marian | Octombrie 29, 2013

      • @Marian
        Dar despre ce vorbeai?

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 29, 2013

      • Si pentru ca tot mi-adusei aminte d e Blue Hawaii ….Exista acolo o scena la care { atunci cand am vazut filmul a doua oara la aceeasi American Library 😉 prin ’71 parca sau …poate ’72 ?! } am ras cu lacrimi . Scena unde Elvis interpreteaza No More { La Paloma } este de cascadorii rasului ! Asta ti-o spune un tip ce-a tapat suficienti ani ghitara pentru a sti despre ce-i vorba si azi dar …mai ales atunci , cand chiar ma ocupam serios d e respectivul instrument . Daca nu ma crezi ….da o fuga pe respectiva plaje din Hawaii , inoata macar vreo douazeci de metri , urca-te intr-o barca si …incearca numai sa iei niste acorduri …pe-o ghitara 😉 🙂 Lololololo asta cu lolo …am invatat-o de la Cristina si chiar stiu ce inseamna in urma explicatiilor date ! Vei avea mari surprize in urma …experimentului 🙂 !

        Comentariu de Marian | Octombrie 29, 2013

      • @Marian
        Serios?

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 29, 2013

    • @Marian
      Uite, eu stau si ma intreb si te intreb: noi romanii stim ce inseamna capitalism? ce gandesc majoritatea romanilor despre capitalism? A fost chiar azi o emisiune, dimineata, la televizor, in care se spunea ca „romanii traiau decent pe vremea lui Ceausescu”. Probabil ca pentru multi romani capitalismul este inca vazut in cheie marxista – exploatarea omului de catre om, este asociat cu viata grea pe care sunt siliti s-o duca oamenii obisnuiti etc. De aici ideea: era bine in comunism, pe vremea comunismului. Si se trag, superficial, astfel de concluzii fara o prea multa gandire, desigur. Superficialitatea si ignoranta prind teren din pacate si lucrul asta e ingrijorator. Daca vrei iti pun un youtube cu ceea ce trebuia sa ascultam pe vremea lui Ceausescu. Si vom vedea diferenta foarte mare intre si intre. Pe vremea lui Ceausescu era aceasta impartire pe care o invatam cu totii inca din scoala primara: tarile lumii se impart in doua: tari socialiste/comuniste si tari capitaliste. Noi trebuia sa fim fericiti ca traim in „raiul” comunist. Dar iata ca tarile acelea despre care noi spuneam ca sunt capitaliste au prins aripi de dezvoltare in timp ce in partea cealalta a inceput sa se manifeste stagnarea si, daca iti amintesti, se vorbea inca de pe atunci de stagnarea brejnevista. Stagnare care nu putea fi depasita decat prin luarea de reforme catre economia de piata. Si aici sunt trei categorii de lideri comunisti: cei care nu au inteles necesitatea reformelor (Nicolae ceausescu), cei care au inteles necesitatea reformelor dar nu au stiut cum sa le faca, desi au incercat (Mihail Gorbaciov) si cei care au inteles necesitatea refomelor dar au avut si o viziune in acest sens (Deng Xiaoping). In momentul in care se manifesta stagnarea economica, declinul e aproape. Lucrul asta a inceput sa fie tot mai clar. Si trebuie spus ca in prabusirea comunismului din Uniunea Sovietica si Tarile Europei de Est un rol important l-a jucat si concurenta intre Rusia si China in ceea ce priveste reformele ce trebuiau luate. Deng Xiaoping s-a intalnit cu Margaret Thatcher in 1984, Gorbaciov s-a intalnit cu D-na. Thatcher in 1989… Gorbaciov nu a stiut cum sa faca aceste reforme, in schimb in China succesul s-a datorat introducerii principiului capitalist al pietei, inca din 1978, privatizarilor si faptului ca multe din bunurile publice – scoli, spitale, companii in domeniul seriviciilor – au fost contractate de catre operatori privati, in scopul de a obtine profit care, la randul sau, este intors din nou catre stat (guvern) in felul acesta producandu-se plusvaloare pentru contractor, generandu-se fonduri publice pentru stat si imbunatatindu-se seriviciile (Sistemul Chengbao), lucruri ce s-au intamplat in perioada 1980-1990. Or, din toate acestea transpare de fapt rolul major in dezvoltare al pietelor libere.

      La noi se spune ca „romanii traiau decent pe vremea lui Ceausescu”, dar nu se sufla o vorba despre faptul ca pe tot parcursul anilor ’80 in Romania nu s-a facut nicio reforma pentru ca sa se imbunatateasca situatia economica a tarii. Ceausescu a respins si reformele intreprinse de Mihail Gorbaciov, ca sa fie clar inteles cum a stat treaba.

      Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 26, 2013 | Răspunde

      • Trebuie spus ca PIB-ul Chinei a inceput sa creasca puternic incepand din 1978, de cand s-a inceput privatizarea fermelor, de cand China a inceput sa aiba o economie bazata pe piata.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 26, 2013

      • NU , noi romanii n-am stiut si inca nu stim ce-nseamna capitalism !Nici macar aia ce au avut parte de lectiile politice predate pana in ’89 . Nici macar capitalistii din tarile capitaliste n-au stiut multa vreme ce-nseamna capitalism insa aia datorita conjuncturii….si mai ales pierderilor avute au fost nevoiti sa-nteleaga chestia asta si nu toti au inteles figura asta la justa valoare , poate marile corporatii insa micii industriasi ….nici macar acolo n-au inteles-o inca . Parerea mea de om de rand si nu-mi cere argumente deoarece asta ar insemna sa-ti trimet linck-uri { si sti foarte bine ca nu ma pricep la asta } de n-ai mai avea timp sa le citesti . Emisiunea respectiva …la ce canal a fost aruncata ? Cand oare vor intelege unii dintre noi ca a traii decent , nu-nseamna in nici un caz a te descurca ? Exemplu ; in 1989 eu castigam in jur de 4000 salariu d e baza plus sporurile aferente . Asta plus alocatia de stat pentru copii….ma aducea undeva la o suma de minim 6000 lei lunar . In ’85-’88 cam la fel poate cu 500-1000 de lei mai putin insa tot un purcoi de bani luam de unde dadeam cu sapa . Ce-mi asigura asta ? Poate un video , sau un televizor sau un mag sau casetofon de firma , d e calitate { 😉 } probabil o data ca cativa ani si …cam atata . Intretinerea pentru cele 8 persoane ce locuiam in acel bloc si plata facturii la lumina , ….ma secau la buzunar cu minim 1/4 din banii respectivi iar ce ramanea ….Pai la aia 6 copii le trebuiau aproape zilnic cate ceva , eu si sotia { deoarece asta saraca dupa al treilea copil a fost nevoita sa adopte statutul d e casnica } aveam la rindu-ne necesitatile noastre . Sa nu-ti inchipui ca nu ne-am imprumutat vreodata chiar daca castigam banii respectivi . SI la noi prin ’70 sau ’71 se introdusese timid , doar in sistemul ” alimentatiei publice ” chestia aia cu …..mandatarii si chiar s e vorbea prin anumite cercuri de extinderea sistemului chiar si-n mica industrie . Figura cu mandatarii s-a dovedit doar o manevra a alora d e la Militia Economica si cata lume naiva a cazut in plasa lor …sa nu mai discutam ! Mihail Sergevici Gorbaciov n-avea cum sa faca acele reforme econmic e despre care vorbeai . De ce uiti ca peste el era POLITBIRO si mai ales KGB-ul sau chiar mentalitatea rusilor ? Pentru Den Xiao Ping { asa cum este scris numele sau in China 😉 } , a avut d e partea sa acel spirit pe care-l au chinezii si-n ziua d e azi si pe care-l au de mii d e ani : supunerea neconditionata a cetatenilor in fata hotararilor autoritatilor …plus faptul ca , chinezii munceau ca niste vite fara sa ceara prea mult pentru munca lor : un blid d e orez in plus sau recunoasterea de catre autoritati a faptului ca sint eroi in presa lor fireste ….insemna mai mult decat asi puteau dori . La noi , la romanii condusi d e Ceausescu….treaba a fost o leaca mai complicata { de ce dracu uita lumea intotdeauna faptul ca , ” la cate bordeie ….atatea obiceee ” ? } , avand in vedere ca Ceausescu n-avea pregatirea sau cultura lui Mihail Sergeevici si nici macar dorinta de a invata, pana si asta ai lipsea nefericitului ala balbait ! Pot fi de acord ca un Tanase Scatiu se naste in fiecare zi , in fiecare societate si pot fi de acord cu faptul ca Ceausescu a fost un astfel d e personaj dar repet , nici macar dorinta de a invata si a se inconjura de oameni mai invatati decat el si de a asculta de consilierile lor n-a avut-o . I-a fost inoculata ideea ca el este Mesia comunismului romanesc si cu aceasta idee in creier a si dat coltu’….s-a dus pe topoganul istoriei ! Spui matale ca ” pe tot parcursul anilor ’80 ” ….bla, bla , bla Pai ce investitie sa semai faca daca Ceausescu era ocupat sau preocupat de plata datoriilor externe , de constructia d e blocuri care sa rezolve situatia spatiilor d e locuit ale populatiei { pe care nici un sistem n-a reusit s-o rezolve pana azi si ….tare mi-e teama ca Ceausescu ar fi reusit } , sa construiasca noi si noi ” citadele industriale ” { unele care frecau menta , cum se spune si chiar asta faceau , frecau menta deoarece…. era sarcina de partid } pentru proletariat , unde sa fie construite noi si noi masini ce trebuiau sa usureze munca si ca atare s a inbunatateasca viata ….taranimii , ce mai nou la vremea respectiva se dorea a fi alocata in blocuri , ca sa stie seful d e post de unde sa-i ia in caz ca de la vreun apartament s-ar fi simtit miros de jangale sau presedintele CAP in caz ca era necesar sa-i scoata la stransul ….recoltei !!! Si sti ce ? Sti care-i parerea mea ? Ceausescu ar fi avut azi statuie de aur in centrul Bucurestiului daca in ’88 , atunci in iarna lui ’88 cand toata lumea astepta ca-n discursul sau de noul an { nu cred ca a existat vreun singur roman care sa nu fi a steptat cu sufletul la gura acel discurs !} , sa anunte o relaxare a contrangerilor , a austeritatii pe care romanii o indurau de ….aproximativ 10 ani . N-a facut asta si …chestia i-a fost fatala : romanii au pus botu’ la vrajelile serviciilor specializate din afara iar in decembrie ’89 ,au pus doar doua javre la zid …..lasand insa liberi ca pasarile cerului si dulaii si mai ales cateii !!! Acei dulai si mai ales destui dintre catzei de atunci , sant azi capitalistii romaniei , marii capitalisti ai romaniei { unii fiind prezentati si-n Forbes } iar dumneata te chinui cu intrebari retorice de genul „noi romanii stim ce-nseamna capitalism ” sau iti spargi capul pentru a intelege si eventual incercand sa-i faci si pe altii sa inteleaga : pentru care motiv economia romaneasca merge asa cum merge ? Vezi de c e nu merge ? De d’aia !!!!!

        Comentariu de Marian | Octombrie 27, 2013

      • Apropo de ce spuneai in finalul comentariului, iata ce am gasit in revista Acolada – o revista ce mi-a fost adusa la cunostinta de un comentator. E vorba de editorialul semnat de Dl. Radu Ulmeanu, Pax Basescana, din nr.4 din 2011 al revistei, in care se arata, printre altele, asa:

        „Nu e uşor de înlăturat balastul moral cu care ne-a fericit comunismul în cei aproape 50 de ani în care a stăpânit peste țară, cu sau fără ajutor sovietic, în funcție de desfăşurarea evenimentelor. Cu atât mai mult că acest balast a fost sporit în anii ce au urmat doborârii sistemului înlocuit rapid cu un surogat comunistoid de democrație, mai orăvit chiar decât comunismul adevărat. Şi e sporit în continuare în numele unui fals liberalism, promovat chiar de la vârful actualului sistem, semănând din ce în ce mai mult cu o conjurație mafiotă.”

        Tu ce parere ai?
        E o tragedie a acestui popor si anume ca romanul nu a invatat cum sa fie eficient, responsabil, cum sa dezvolte o libera intreprindere care sa aiba succes (nu spun ca nu ar fi si exceptii), cum sa se promoveze pe plan international. Uite-te si tu cum ne sutuiesc toti: suntem sutuiti din Spatiul Schengen, Canada nu ridica vizele pentru romani „din motive obiective”… In schimb uite ce a invatat romanul: cum sa toarne la Securitate, cum sa minta, cum sa gandeasca una dar sa vorbeasca si sa faca alta, sa-i dea „la cap” aluia ca sa-i ia postul, cum sa faca „bani pentru partid” etc. Chinezii, spuneam, au inceput reformele din 1978, rusii sunt, actualmente, economic vorbind, inaintea noastra. Noi reformele, la modul real, le-am inceput de abia din 2000 si in vremurile din urma a venit criza economica aratandu-ne cat de vulnerabili suntem…

        Ar trebui precizat un lucru: Ceausescu a facut, cum ai spus si tu, intreprinderi (de stat), locuinte etc. Eu nu spun ca nu au fost si realizari pe vremea aceea, prin munca poporului roman. Insa nu uita ca el a avut datorii la FMI si Banca Mondiala (11,7 miliarde de $). El, intr-o prima faza, a intuit bine ca Romania nu se poate dezvolta fara capital strain, venind dinspre tarile dezvoltate economic. Fara US$ n-ar fi fost capabil sa dezvolte aceasta tara, sa asigure locuri de munca si stabilitatea sistemului. Or, cand vorbim de $, vorbim de United States, de capitalism. Ca datoriile trebuiau date inapoi cu dobanda este un lucru clar. Acum e la fel. Dobanzile la FMI, din cate inteleg, sunt mici, ceea ce este un avantaj. Lucrurile stau la fel si acum: fara capital strain tara asta nu se poate dezvolta. Chinezii au inteles lucrul asta demult. Actualmente sunt prezente, spre exemplu, in China companii din Coreea de Sud, Japonia si nu cred ca acestea sunt tari comuniste. Or, Ceausescu a urmarit sa-si mentina puterea sa dictatoriala. El a vazut in investitiile straine – deschiderea catre pietele libere – un pericol la regimul sau. Chestiunea esentiala este ca nu se poate numai cu datorii, cum a crezut el. Actualmente se merge pe aceeasi idee: facem datorii tot la FMI, fara sa avem investitii straine solide aici. Tu spui: „Acei dulai si mai ales destui dintre catzei de atunci , sant azi capitalistii romaniei , marii capitalisti ai romaniei { unii fiind prezentati si-n Forbes } iar dumneata te chinui cu intrebari retorice de genul “noi romanii stim ce-nseamna capitalism ”” – pai la asta se ajunge in felul asta, in „sistemul” asta de la noi. N-are cum sa se ajunga la altceva. Necesitatea unui aport insemnat de capital, prin invesitii straine, nu se intelege la noi. La noi privatizarile au fost in marea lor majoritate ratate (vedeam undeva la televizor ca in proportie de 80%!!). Gandeste-te ca nici PDL nu a facut privatizari. Citeam pe blogul Andreei Paul un articol in care doreste sa ne explice de ce scad veniturile bugetare si rectificarile sunt negative, fara sa sufle o vorba despre faptul ca nici in timpul PDL nu s-a facut nicio privatizare, iar sub Guvernul Ponta s-au ratat, din nou, vreo trei privatizari… Nu mai vorbesc de faptul ca nici chestia asta nu e functionala la noi: managementul privat la intrepriderile de stat. Interesant este ca, actualmente, la noi nimeni (cel putin asa pare) nu mai sustine pietele libere ca motor de dezvoltare. Iar dupa ’89 cei care au urmat la conducere s-au straduit parca sa transforme Romania doar intr-o simpla piata de desfacere pentru produsele straine. Interesant este ca desi s-a vorbit atat de mult despre investii straine, lucrul asta nu s-a realizat.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 28, 2013

      • Cat despre China ….la cat s-a dus PIB-ul lor pe topogan dupa ce au descoperit in cele din urma { asta daca au descoperit } , ” mandarinii ” de la Beging ca a copia { boala majoritatii asiatice } diferite produse , diferite marfuri in care cineva a investit inteligenta , bani si multa , multa tehnologie , iar apoi a arunca aceste copii pe piata la preturi de cacat pentru a le rupe gura prostilor ce si-au riscat gologanii , sau si-au spart creierii, pentru a face un original de calitate , a copia cum spun …nu poate sa tina la nesfarsit : la un anume moment se rupe filmul .

        Comentariu de Marian | Octombrie 27, 2013

      • N-as zice…

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 28, 2013

      • @Marian
        N-as crede ca romanii „au pus doar doua javre la zid”. Poate au facut treaba asta dulaii si cateii…
        Este discutabil in ce masura ” romanii au pus botu’ la vrajelile serviciilor specializate din afara „. Nu cred ca este un studiu serios in acest sens… Ca „vrajelile serviciilor specializate din afara” nu faceau altceva decat sa vorbeasca despre realitatea din tara. Mai degraba: „Ceausescu ar fi avut azi statuie de aur in centrul Bucurestiului daca in ’88 , atunci in iarna lui ’88 cand toata lumea astepta ca-n discursul sau de noul an { nu cred ca a existat vreun singur roman care sa nu fi a steptat cu sufletul la gura acel discurs !} , sa anunte o relaxare a contrangerilor , a austeritatii pe care romanii o indurau de ….aproximativ 10 ani .”, desi a spune ca ar fi avut azi statuie de aur mi se pare o mare exagerare. Ceausescu nici nu avea cum sa propuna asa ceva pentru ca ramasese, in urma platirii datoriei, fara $. Atata vreme cat el nu a atras nicio investitie straina, care sa sustina cresterea economica, nici nu a gasit alte investii pentru economia romaneasca (nu stiu, altele!!) atunci e clar ca nici nu ar fi putut sa promita un astfel de lucru. De aceea ce spui tu este un oximoron.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 28, 2013

      • Cand am tastat ca , ” romanii au pus doar doua javre la zid „, nu m-am referit in nici un caz la dumneata sau la ” tanti Florica ” si nici macar la mine { eu asi fi pus la zid cinci sute d e mii d e javre ….nu mai pastram nici macar pentru prasila 😉 } chiar daca si noi facem parte din acest popor si in mod sigur suntem si noi romani …mai mult sau mai putini onesti 🙂 iar dumneata , ti-ai dat foarte bine seama ce am dorit eu sa spun 😦 insa …. doresti neaaparat sa ma-nbolnavesti de nervii din cap ! Este indiscutabil faptul ca ” romanii au pus botu la vrajala serviciilor specializate din exterior ” , care vrajala coroborata cu realitatile Romaniei din vremea respectiva au dus la acel final numit generic ….revolutie . Mai frate …o statuie intreaga sau macar ca cea a lui Venus din Millo poate ca nu , dar macar un bust ….ar fi avut indiscutabil !!!!! Cat despre oximoron { credei ca iau plasa si voi crede ca vorbesti despre oxiris ?} , pai fara suparare sau no ofennce cu ar spune vecinii nostri americani…pai in multe economii socialiste , in multe state socialiste ai vazut matale investitii straine ? Numeste-mi unul singur !Fireste cand spun ” straine ” ma refer la cei din societatea capitalista atat d e blamata pe atunci de catre sistemul nostru socialist multilateral dezvoltat 😉 ! Asta ca sa nu faci iar vre-o ” confuzie ” cumva …ca vad ce esti bun la d’astea 🙂 ! Deci…numeste-mi un singr stat socialist care a primit investitii straine din partea …” capitalistilor verosi ” , unul singur !!!

        Comentariu de Marian | Octombrie 29, 2013

      • @Marian
        China!!

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 29, 2013

      • Adica aia de la agentiile de monitorizare a economiei chineze { si sint har Domnului suficiente } sau chiar aia de la China Noua mananca cacat atunci cand vorbesc despre descresterea economiei chineze ?! 😦

        Comentariu de Marian | Octombrie 29, 2013

      • Chiar daca se manifesta o descrestere ratele de crestere au fost si probabil vor ramane mari.

        Comentariu de Motanul Incaltat | Octombrie 29, 2013

  5. […] respect si incredere mai putem sa avem in procurorii si in judecatorul care au complotat si au hotarat arestarea […]

    Pingback de Decat procuror mai bine vidanjor? | Hai ca se poate! | Octombrie 27, 2013 | Răspunde

  6. […] respect si incredere mai putem sa avem in procurorii si in judecatorul care au complotat si au hotarat arestarea […]

    Pingback de Mai bine vidanjor decat procuror? | Hai ca se poate! | Octombrie 27, 2013 | Răspunde

  7. […] de cine a avut datorie Basescu Traian si de ce? Ca datoriile  fata de poporul roman, fata de cei pe care i-a pacalit ca sa il voteze, nu si le-a […]

    Pingback de Sentimentele lui Basescu Traian si dispretul, sila si ura noastra | Hai ca se poate! | Octombrie 28, 2013 | Răspunde

  8. Daca-i vorba despre articolul domnului Ulmeanu pot spune doar ca , daca acesta ar fi fost scris in anul 1991 cel mai tarziu , daca cineva ar fi avut curiozitatea sa-l citeasca si-n plus d e asta sa-l si inteleaga la justa-i valoare ….probabil ca multe din ceea ce se intampla azi ar fi fost evitate de conducatorii acestei tari ….probabil . Dumneata spui ca ” romanul nu a invatat cum sa fie eficient ” eu asi fi ceva mai bland si asi spune : ROMANUL N-A FOST INVATAT CUM SA FIE EFICIENT . Cat despre ” dezvoltarea liberei intreprinderi care sa aiba succes ” …esti nebun sau a-ti arde de gluma ?Nici macar dupa ’90 cand ministrii invatatmantului s-au schimbat mai usor dacat schimba betivii curvele la ” cruce „, nici macar atunci nu a fost introdus in sistemul d e invatatmant { chiar de la invatamantul gimnazial ! } vreo materie care sa-i invete pe elevi despre eficienta sau despre libera initiativa sau despre liberalism deoarece …despre asta-i vorba de fapt . Nimic despre legi { chiar daca erau si astea schimbate in acelesi ritm ca ala d e la ” cruce” }, nimic despre drepturi si mai ales despre obligatii….nimic despre ceea ce ar face un viitor cetatean mai puternic si aproape imposibil d e manipulat .Ca ne ” sutuiesc ” aia din USA sau Canada { cu vizele lor } sau aia din spatiul acele mult ravnit numit Schenghen….parerea mea sincera este ca , nu-i vina ” romanului ” ci a celor ce l-au condus spre aceasta destinatie numita Uniunea Europeana . Atata vreme cat NICIUNUL dintre cei afalti in Parlamentul European nu se basica pe tema aceasta ….iar aia d e la externele noastre tac ca mortu-n papusoi bine ne fac si europenii si mai ales cacaciosii aia de canadieni sau cowboy’s americani . ce sa-i faci daca-n locul lui Corlatean nu putem a duce un Titulescu ? Ce sa-i faci daca-n locul unui Gigi sau chiar Vadim { nu mai vorbesc despre EBA } nu putem aduce un Goga sau un Nicolae Iorga sau macar un Zelea Codreanu ? Ce sa-i faci dac-n locul lui Victor Ponta { c a el este azi seful guvernului } nu putem importa un Bratianu original si cu acte in regula ? Sunt perfect d e acord cu dumneata atunci cand spui ca ” este necesar un aport insemnat de capital prin investitii straine ” insa…din ’92-’93 cam d e cand au inceput ” aporturile d e capital prin investitii straine ” cate dintre acestea au fost reale si si-au dovedit eficienta si pentru bugetul d e stat ? AI uitat ca primii ” investitori privati ” c e aduceau …” investitii straine ” au fost arabii si turcii , adica acei oameni ca fac economie dupa ureche ? Sau chinezii { erau pline valizele ce pluteau pe Dambovita cu cetateni chinezi 😉 ! } , ce aduceau vapoare intregi cu marfa contrafacuta chinezeasca ce avea insa inscriptionat clar pe ea Vuitton sau Cannel sau Addidas sau…. blue jeansi de radeau si curcile din America de jeas-ii pe care-i imbracau romanii !!! Ce I.P.R.S. -ul l-am cumparat eu cumva sau dumneata ? Hai sa fim seriosi . L-a cumparat un arab si dupa ce l-a facut sa s e aleaga praful de acea piesa de muzeu a electronicii universale a lasat locul …ca pentru reconstructie , adica GOL , PUSTIU !!! S-a ocupat cineva vreodata d e acesti ” investitori straini ” ? Sa fim seriosi ! Si atunci te intreb eu …de unde dracu sa invete romanul ? La scoala nu , din viata d e zi cu zi nu …de unde ? De la Dumnezeu ?

    Comentariu de Marian | Octombrie 29, 2013 | Răspunde

  9. Cat despre articolul doamnei Vass …pai ce sa spun in afara de ce ai constatat deja dumneata si ai spus foarte bine ? Poate doar faptul ca la vremea cand PDL-ul se afla pe cai mari la guvernare , madamme Vass n-a catadicsit sa spuna nimic , nici pe agentii si mai ales nici in fata domnilor Basescu , Boc , Ialomitianu , MRU sau in Parlament {unde era daca nu ma-nsala memoria deputat } , despre faptul ca tara este condusa aiurea , intr-o directie gresita si eventual sa arate pasii { in calitate de economista de marca , asa cum este laudata de catre specialistii in domeniu } , pentru remedierea situatiei , ce trebuiesc urmati in acest sens .! Nimic sau…mucles , cum s-ar fi exprimat foarte plastic Madalin Voicu 😉 !

    Comentariu de Marian | Octombrie 29, 2013 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: