Motanul Incaltat

Just another WordPress.com weblog

Gauri, gauri, gauri… Pe autostrada!!!

Iata un reportaj din Gandul care ne vorbeste despre asa ceva:

Reportaj Gândul: RULETA PE AUTOSTRADĂ. Compania de drumuri: A1 este găurită pe 87 la sută din suprafaţă

de Dan RADU | Victor ROTARIU

Nu stiu… ma incearca o lehamite… cand citesc lucruri de felul asta. Sigur, as fi putut sa pun doar titlul articolului si cu asta basta. Totusi, dand dezgustul la o parte, articolul naste o intrebare: cum e posibil asa ceva? De ce (scuzati-mi, va rog, naivitatea) nu putem sa avem si noi drumuri bune, durabile precum in statele civilizate din Occident. Ajungem sa mergem in hartoape. Dar care sa fie cauza? Pentru ca avem o problema serioasa si la drumurile nationale:

„Nici situaţia drumurilor naţionale (DN) nu este mult mai bună. Dacă doar 13% din A1 nu necesită reabilitări, în cazul DN-urilor procentul este 61,15%, respectiv din cei aproximativ 15.500 de kilometri trebuie reabilitaţi nu mai puţin de 9.588 de kilometri, conform estimărilor CNADNR. Directorul general al companiei a precizat pentru gândul că „suma necesară (pentru reabilitare) este în analiză”.”

Eu nu inteleg de ce nu putem sa facem de la bun inceput o treaba ca lumea, de calitate (ca orice, dar numai despre calitate nu poate fi vorba in aceasta situatie) in loc s-o facem prost, ca pe urma sa cheltuim o gramada serioasa de bani pentru reabilitarea acestor drumuri. Sa fie oare vorba numai de bani? Adica de lipsa resurselor financiare necesare pentru a face o treaba de calitate superioara? Sau mai este si altceva? Iata ce arata reportajul (dar va invit sa deschideti link-ul pentru ca sa admirati si gropile, in toata „splendoarea” lor):

Boagiu, amintiri neplăcute cu reabilitarea A1

Unul dintre cele mai mari scandaluri privind lucrările la A1 a avut loc în 2000, când minstrul Transporturilor era Anca Boagiu, cea care ocupă această funcţie şi acum. Boagiu a preluat atunci mandatul de la actualul preşedinte Traian Băsescu, cel care care părăsit atunci ministerul de restort pentru funcţia de primar al Capitalei. În 2000 s-a finalizat proiectul de reabilitare a autostrăzii A1, licitaţia fiind câştigată cu doi ani în urmă (în mandatul Băsescu) în 1997 de către consorţiul italian Federici Astaldi Todini Italia (FAT), care s-a angajat să termine proiectul în 22 de luni în schimbul a 27 de milioane de euro.

Inaugurarea lucrării a avut loc în toamna lui 2000, panglica proiectului de reabilitare fiind tăiată de Anca Boagiu (mandatul Ancăi Boagiu la Transporturi a fost din 27 iunie până în 28 decembrie 2000). Lucrarea a costat însă, în final, de circa patru ori mai mult decât preţul iniţial, constructorii oferind o garanţie de doar 12 luni, respectiv cât jumătate din durata reabilitării. În scurt timp, între kilometrii 20 – 40, dinspre Bucureşti, au început să se desprindă, aproape la simpla atingere, bucăţi întregi de strat asfaltic.”

Si mai spune ca:

„Regii asfaltului” se bat în oferte să construiască autostrăzi

CNADNR a anunţat marţi seară că a primit 15 oferte pentru construcţia autostrăzii Nădlac-Arad, de 38,8 kilometri, estimată să coste 993 de milioane de lei. Autostrada a fost împărţită în două tronsoane, unul de 22,2 kilometri, estimat la 486 de milioane de lei, fără TVA, pentru care s-au depus şapte oferte, şi unul de 16,6 kilometri, estimat să coste 506 milioane de lei, pentru care s-au depus opt oferte. Printre consorţiile de firme care au depus oferte se numără şi Romstrade – MonteAdriano – Donrep Construct.

Compania Romstrade este controlată de Nelu Iordache, cunoscut pentru numărul mare de contracte pe care le-a avut cu statul în domeniul infrastructurii. În al doilea se regăseşte numele unui alt „rege al asfaltului”, Dorinel Umbrărescu, cel care deţine firma Spedition UMB, liderul consorţiului UMB-Tehnostrade Carena, care şi-a depus oferta de construcţie a acestui sector alături de alte şase consorţii şi o companie, Alpine.”

Sa speram (daca mai are rost…) ca macar aceasta mica autostrada de 38,8 km – Nadlac – Arad – o sa iasa mai bine. Cazusem pe ganduri la expresia aceasta: „regii asfaltului„. Ce semnificatie ii putem da? Adica in ce sens regi ai asfaltului? Eu cred ca aceasta expresie, care are o anumita stralucire (doar vorbim de regi; contine, dupa cum usor se poate observa, un superlativ) ar trebui sa arate ca firma care este numita asa, si care incepe lucrarea respectiva, ar trebui s-o execute nu exemplar, ci mai mult decat exemplar! Spre exemplu, ar trebui sa vedem ca 10 ani de zile pe drumul national respectiv, sau pe autostrada respectiva, executata de un rege al asfaltului, nu apare nici urma de degradare. Retineti, nici urma de degradare. Nu am vorbit de gropi. Caci am exclus de la bun inceput aparitia gropilor. In asemenea conditii, cand ai executat o lucrare la modul exceptional de bine, te poti numi intr-adevar rege al asfaltului. In caz contrar, aceasta denumire contine in insasi continutul ei o batjocura deosebit de usturatoare. Si pe buna dreptate. Pai ce fel de rege al asfaltului esti (auziti, rege!!) cand dupa numai cateva luni, dupa ce primul ministru si ministru de resort, impreuna cu o pleiada intreaga de oficialitati, merg sa taie panglica si sa inaugureze drumul respectiv, apar ditamai craterele in drum, ditamai fagasele? Eu stau si ma intreb: cum e posibil ca Romania sa se faca de ras in asa hal in fata Europei..? Nu se poate sa nu te intrebi (pentru ca un astfel de articol nu se poate sa nu puna intrebari) unde sunt firmele romanesti, unde sunt specialistii romani? Uitati-va ce cratere sunt pe aceasta biata autostrada A1…

Care sa fie cauza unei astfel de stari de fapt? Daca nu sunt bani, atunci de ce nu se face, cu cati bani sunt (ca totusi sunt, nu se poate spune ca sunt zero lei, nu?) o treaba buna. Macar satisfacatoare, poftim, ca sa mai scad putin din nivelul de exigenta, pentru ca vad ca nu suntem in stare. Macar de o treaba satisfacator facuta suntem in stare?

Iata un alt articol din Gandul:

Boagiu: pentru autostrada Comarnic-Braşov sunt buni şi banii chinezeşti

de Adrian POPESCU

Ministrului Transporturilor i-ar surade un parteneriat public-privat cu firme chinezesti. Ideea nu e rea, pentru ca s-ar putea sa fie mai ieftin. Sa speram ca si mai bine decat pana acum. Iata ce arata printre altele articolul:

„Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat duminică, într-o conferinţă de presă la Braşov, că pentru materializarea proiectelor de infrastructură – în primul rând construirea autostrăzilor – este dispusă la parteneriat public-privat „chiar şi cu firmele chinezeşti”.

„Nu am purtat discuţii cu companii chineze, dar suntem deschişi oricărui finanţator care deţine sumele necesare pentru a investi în infrastructura de transport din România, deci inclusiv firme din China”, a declarat ministrul.

Ea a precizat că politica de finanţare în parteneriat public-privat (PPP) este susţinută şi de către CE. „Inclusiv Comisia gândeşte formule diverse de apli-care a PPP-urilor, astfel încât acest impas al lipsei de finanţare să fie depăşit prin finanţarea făcută de către diverşi investitori”, a explicat Boagiu. „Noi suntem obligaţi să asigurăm competiţie echitabilă între participanţi şi transparenţa procesului, deci oricine preia acest risc al in-vestiţiei poate să participe şi să câştige, deci şi firme din China, de ce nu”, a adăugat ea.

În ceea ce priveşte autostrada Comarnic-Braşov, ministrul sus-ţine că ea este pe lista de priorităţi a Transporturilor. Proiectul au-tostrăzii Comarnic-Braşov s-a blocat în primăvara anului trecut, când consorţiul franco-elen care a câştigat licitaţia, Vinci-Aktor, nu a reuşit să obţină finanţarea necesară construcţiei, de circa 1,3 miliarde de euro.”

Dar toate acestea ne mai arata si altceva, dincolo de orice intrebare justificata sau nu si anume unde ne aflam. Realitatea aceasta ne spune foarte clar unde suntem defapt. Ar trebui identificate cauzele profunde ale unei asemenea situatii. Precum ar trebui pusa foarte serios si problema specialistilor romani, care cam pleaca prin strainataturi, spre zari salariale mai bune decat cele de aici… Pentru ca daca lucrurile stau asa atunci degeaba tot vorbim despre modernizarea Romaniei. Ca in teorie suntem mari specialisti, la modernizarea Romaniei „pe hartie”.

martie 2, 2011 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: